Avatar billede mikevds Nybegynder
24. april 2004 - 15:35 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

"Strække" et stykke musik

Jeg har en instrumental version af "jokeren - Havnen" som jeg skal ha gjort lidt langsommere.
Jeg har Dance Ejay 3, men kan ikke finde ud af om man kan bruge det.
Der må da være et simpelt og gratis program der kan "trække" sangen lidt ud, så almindelige mennesker kan følge med.
Avatar billede sn2002 Nybegynder
24. april 2004 - 16:15 #1
du kan prøve cooledit/adobe audition gratis - heri kan du stretche audio clips. Se evt. pkt. 7 under 'top new features' på dette link:

http://www.adobe.com/products/audition/newfeatures.html

og download tryout her:

http://www.adobe.com/products/tryadobe/main.jsp#product=92

Hvis du efter endt tryout vil fortsætte med at bruge programmet koster det 299$...
Avatar billede sn2002 Nybegynder
24. april 2004 - 16:37 #2
prøv evt nogle af disse gratis audio-editorer:

http://www.audiomelody.com/AudioEditors.htm
Avatar billede norbert Nybegynder
24. april 2004 - 16:42 #3
Eller du kan trække en gammel version af cool edit ned herfra ganske gratis:
http://www.threechords.com/hammerhead/cool_edit_96.shtml
Så vidt jeg husker skal du ind i transform/time/pitch hvor du kan trække filen ud uden at skifte toneart. Men desværre ændres lyden lidt, så det ikke bliver så godt at høre på, men det kan du jo selv eksperimentere med :-)
Norbert :-)
Avatar billede strych9 Praktikant
08. maj 2004 - 13:14 #4
Den teknik du gerne vil benytte kaldes time stretching.
At programmere time stretching der lyder godt er _meget_ kompliceret, og derfor må du se i øjnene at der ikke findes et gratis program der laver god timestretching.

Det bedste i handlen til formålet er vist Prosoniq TimeFactory som jeg selv har haft fornøjelsen af at bruge, men den koster $700 hvis jeg husker ret. =)

Alt efter hvilket resultat du ønsker skal du vælge program. Norberts forslag om CoolEdit er glimrende hvis du "bare" skal øve et eller andet igennem derhjemme i nedsat tempo og hvor den ændrede pitch i lyden ikke betyder noget. Men ønsker du seriøs timestretching på op til 50% uden ændring i pitch til feks kompositioner eller udgivelser så er TimeFactory vejen frem.
Avatar billede strych9 Praktikant
08. maj 2004 - 13:16 #5
og i øvrigt kan jeg nævne at grunden til den opskruede pris er at forfatteren til TimeFactory har brugt 7 år af sit liv til research og programmering af de algoritmer der skal til. Som sagt så er det et meget kompliceret emne.
Avatar billede norbert Nybegynder
08. maj 2004 - 13:20 #6
Jeg har prøvet det nogle gange med cool edit, og jeg må give strych9 ret, det bliver ikke ret godt. Det lyder interessant med time factory, det må jeg prøve:-)
Norbert :-)
Avatar billede fiv Nybegynder
07. juni 2006 - 15:20 #7
Der er en, der har testet nogle forskellige programmer ift det, du skriver - her er  linket:
http://www.hydrogenaudio.org/forums/lofiversion/index.php/t21704.html
Audition fra Adobe ser ud til at klare sig glimrende, så hvis det kan prøves gratis (imod de 700$, som Timefactory koster), er det da et forsøg værd ;-)