Avatar billede ian_pedersen Nybegynder
23. april 2004 - 18:01 Der er 20 kommentarer

Valg af bærbar

Hej jeg skal ud og købe bærbar. Jeg er faldet over disse 2 tilbud fra tdc:

Life Note 2040:
15"
Centrino 1,4 Ghz
256 MB DDR RAM
64 Mb delt grafik
30 GB HD
osv...

og

Life Note 2500:
15,4" wide
AMD XP2500+ Mobile
256 MB DDR RAM
ATI Radeon 128 MB (delt med RAM)
40 GB HD

De koster begge 8.999,-.Dog regner jeg med en ekstra udgift til ekstra RAM, ligegyldigt hvilken en af dem jeg vælger. Hvilken en skal jeg vælge? Jeg vil gerne kunne spille lidt på den, vil LIfe Note 2500 så ikke være den bedste?
Avatar billede michael_stim Ekspert
23. april 2004 - 18:05 #1
Jeg havde nok valgt centrino'en og opgraderet grafikkortet.
Avatar billede ian_pedersen Nybegynder
23. april 2004 - 18:06 #2
Kan man godt det i sådan en bærbar?? og det må da koste kassen.
Avatar billede michael_stim Ekspert
23. april 2004 - 18:08 #3
Det er bare at forhandle lidt med sälgeren. Alt kan pruttes.
Avatar billede ian_pedersen Nybegynder
23. april 2004 - 18:11 #4
He he, det er selvfølgeligt rigtigt, men hvis jeg nu ikke kan det. Ville centrinoen så stadigvæk være at fortrække??
Avatar billede michael_stim Ekspert
23. april 2004 - 18:13 #5
Det er jo ikke så godt grafikkort der sidder i, men på den anden side ville jeg ikke välge en laptop til at spille på. Men centrinoen er efter min mening bedst.
Avatar billede michael_stim Ekspert
23. april 2004 - 18:15 #6
Hvis du söger på "centrino" her på eksperten kan du få en närmere beskrivelse af hvad centrino er (wlan, chipset osv)
Avatar billede michael_stim Ekspert
23. april 2004 - 18:21 #7
Har selv en centrino. Den bliver aldrig varm, er helt stille og batteriet holder länge på en opladning.
Er der samme optiske enhed i begge to?
Avatar billede ian_pedersen Nybegynder
23. april 2004 - 18:23 #8
Trådløst netværk 802.11g 54 Mbit på begge
Avatar billede michael_stim Ekspert
23. april 2004 - 18:24 #9
DVD/CD
Avatar billede ian_pedersen Nybegynder
23. april 2004 - 18:27 #10
Life Note 2500: DVD+RW brænder
Life Note 2040: DVD/CD-RW Combi drev (Betyder det at den kan brænde DVD'er?)
Avatar billede michael_stim Ekspert
23. april 2004 - 18:27 #11
2040 kan kun brände alm. cd'er
Avatar billede michael_stim Ekspert
23. april 2004 - 18:32 #12
2500 PLUS:
Centrino (stort plus)
dvd-bränder

2040 PLUS:
grafikkort
harddisk (men det kan let opgraderes på 2500, helst för man köber den)
Avatar billede ian_pedersen Nybegynder
23. april 2004 - 18:35 #13
Det er et svært valg, men nu har jeg en dvd brænder i min stationærer, så det er ikke det der afgører valget. Men jeg bevæger mig tættere på Centrino'en!
Avatar billede michael_stim Ekspert
23. april 2004 - 18:36 #14
Ups byttede vist om på dem.

2040 PLUS:
Centrino (stort plus)

2500 PLUS:
grafikkort
harddisk (men det kan let opgraderes på 2040, helst för man köber den)
dvd-bränder
Avatar billede ian_pedersen Nybegynder
23. april 2004 - 18:39 #15
He, ja. blev sq lidt forvirret!
Men på den anden side, så er den eneste fordel ved 2040 processoren(selvfølgelig også en vigtig del)
synes også at der er mange fordele ved 2500'eren!
Avatar billede michael_stim Ekspert
23. april 2004 - 18:44 #16
Ja, det er rigtigt men centrino-teknologien vejer tungt i dette tilfälde. Tror aldrig jeg ville köbe en laptop med AMD, men det er min personlige mening. Har en stationär med AMD og den körer upåklageligt, men der er forskel på laptop og stationär.
Avatar billede espersen Novice
23. april 2004 - 19:55 #17
Hold dig til en Centrino; men overvej meget nøje om ikke du lige skal investere lidt extra i en med dedikerede ram til grafikken !

Om VGA: Om der er 64 eller 128 mb er ikke så afgørende -> det afgørende er hvilken chip grafikortet er udstyret med !!

læs denne artikel om køb af bærbar ; http://www.eksperten.dk/artikler/133

Du bør overveje Asus M6800N-modellen hvis du vil spille på den og bruge den til DVD og grafisk arbejde og andre krævende programmer (systemkravene stiger jo konstant!).
Den er med 15" skærm vejer blot 2,7 kg

Den har det nyeste grafikkort til bærbare : et Radeon 9600 pro + det er en Centrino maskine. Dens VGA-ram er dedikerede ram - dvs. den skal ikke dele ram med resten af konfigurationen (modsat shared ram som de fleste andre - dog ikke de 2 du har fundet!)

Dette gør den bl.a. god til at afspille DVD-film og også på længere sigt fortsat spil og større programmer! (selvom en laptop ikke er optimal til spil !!)

M6800N har ligesom de 2 du har fundet 512 MB ram som desuden er 333 mhz (max 2 GB ram ialt)- mod de mere normale 266 mhz på FSB'en

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=65017 (den lille med 40 mb HDD og 256 mb ram)
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=65019 (med 60 GB HDD og 512 MB ram)

Se flere modeller på fx. www.m-e.dk

Den Asus findes i 1,4 + 1,5 + 1,6 + 1,7 Ghz ; se her specifikationerne fra Asus :
http://www.asus.com/prog/spec.asp?m=M6000N%20Series&langs=01
Avatar billede espersen Novice
23. april 2004 - 19:59 #18
Pris forskellen er meget lille ifht hvilke extra features og rå power du får yderligere med M6800N

et andet bud er : Dell 8600 som faktisk er en lille fin sag til rimelige penge http://www1.euro.dell.com/content/products/productdetails.aspx/inspn_8600?c=dk&l=da&s=dhs (men den skal konfigureres med det store VGA-kort!)
Avatar billede holmmorten Novice
23. april 2004 - 21:03 #19
Det er sgu dårlig rådgivning det der Espersen...... har du interesser et eller andet sted.... ??? Når nogen spørger til hvad han skal vælge, bør man ikke forvirre ved at nævne flere nye produkter. Det er svært nok bare at indsnævre det til et par enkelte.... Iøvrigt er de produkter du nævner noget dyrere end de 8.995..... man kan jo altid få noget der er bedre hvis man vil betale mere... det er at sætte et loft på prisen, der kan være svært.......

Mit råd:

Centrino skulle være rigtig godt, og den lyder som en "rigtig" bærbar,der både er let og holder længe på batteriet. Dog betaler man ekstra for centrino-teknologien, så de sparer på noget af det andet hardware....

AMD har virkelig gode egenskaber til spil og tunge grafik-programmer, men skulle efter sigende larme en del og dermed bruge meget batteri (formentlig ikke meget mere end ca. 1 times tid ved almindeligt arbejde)

Gør op med dig selv, om du skal bruge en bærbar, der mest skal stå derhjemme og være tilsluttet strøm, eller om du gerne vil være meget på farten. (skal den bruges som computer nr. 2 eller som erstatning for den stationære) Hvis sidstnævnte ville jeg vælge AMD. Hvis den skal bruges som sekundær ville jeg vælge Centrino.

Hvis du har en stationær kan du nemmere opgradere den med DVD-brænder, grafikkort mv. Jeg har selv både DVD-brænder i både min stationære og min bærbare, og jeg bruger det aldrig i min bærbare......

Iøvrigt kan du formentlig ikke opgradere grafikkortet på Centrinoen, da det er indbygget på bundkortet. Hvis ikke der er en ledig port (hvilket jeg tvivler stærkt på), kan der ikke opgraderes.

Supplerende vil jeg oplyse, at LIFE vistnok er lavet af Medion - dermed følger der en kanon god support - i så fald skal du ikke betvivle mærket.

Vi glæder os til at høre hvad valget faldt på....:)

MVH

Morten
Avatar billede espersen Novice
23. april 2004 - 21:39 #20
Din mening ; og nej jeg har ingen interesser i noget som helst (fx. mærke eller forhandlere) - men en lang erfaring med laptops tæller da vel også. Jeg ville ikke selv købe en af de nævnte!

Slet ikke en model der ikke er Centrino (eller med samme strømbesparende egenskaber!

Asus er et knald godt produkt i en virkelig fin indpaknin (design) - m.e.dk er et sted jeg har handlet en del gange og anbefalet venner at gøre det samme. De ved noget om hardware + deres priser er i en lave ende når du er på edbpriser.dk

Men da der efterspørges en laptop der kan bruges til at spille på så er der intet der er værre end shared ram til VGA ; der skal der nu en gang bruges en ordenligt grafikprocessor med dedikerede ram !

Vil nu engang igen nævne at man for relatit små penge (2000 kr.) får væsentlig mere power med fx. en Asusm6800N !