Avatar billede t0pd0g Nybegynder
15. april 2004 - 20:33 Der er 4 kommentarer

Problemer med laptop og windows xp

Hejsa

Jeg er den - indtil videre - glade ejer af en asus s5200n laptop.
Der er dog nu opstået et underligt problem.

Da jeg i forgårs kom i skole og tændte min maskine sagde den pludselig at det ikke var muligt at boote fra harddisken.

Jeg slukkede straks maskinen og startede den igen. Her efter bootede den og begyndte som sædvanligt at resume fra hybernation. Dette gik i middel og tid så langsomt at jeg valgte at genstarte maskinen igen og trykke f8, hvorefter jeg valgte at slette resume dataen.

Nu bootede maskinen så på almindelig vis og kom da efter lang tid helt op og stå i windows XP pro. Som det ser ud nu får jeg fejlen med at maskinen ikke vil boote hver gang jeg hybernater den, og det tar stadig en ½ time at resume fra hybernation. Starter jeg maskinen efter den har været "shut down" tager det omkring 4-5 gange så lang tid som normalt at starte op.

Jeg har prøvet følgende for at rette op på problemet:
- Online virusscan fra trend micro
- Ad-aware
- Fuld checkdisk (tog over 1½ timer - disken er 60gb)
- System restoration til dagen før problem opstod

Yder mere ligger jeg nu mærke til at computeren ligesom går i stå hele tiden, hvor hd led'en lyser konstant. Det lader til at det nogenlunde er muligt at "kickstarte" maskinen ved at gå ind i Task Manager og klikke cancel.

Har endnu ikke prøvet repair med xp cd'en da jeg ikke har adgang til en for øjeblikket.

Plz help :)

Mvh t0P
Avatar billede haverslev Novice
15. april 2004 - 22:17 #1
Check om din Harddisk sidder korrekt i og om der evt. er en løs forbindelse. ikke for at gøre dig ked af det, men tror du skal redde de data du kan fra den HD, har set samme probs. på en IBM Thinkpad, her skulle der en ny Harddisk til, da der åbenbart var sket en eller anden ting med læsehovedet. Den kunne også "listes" igang men blev hurtigt værre og værre og til sidtst afgik den ved døden. Pc`en havde inden, fået en lidt "hård" medfart i i toget, da en lettere overvægtig kvinde gik ind i pc`ens ejermand og skuldertasken med Pc`en slog ind imod vognsiden.
Avatar billede haubasse Nybegynder
16. april 2004 - 10:56 #2
Ville nok også lave back-up snarest muligt. Derudover evt hente biou update fra Asus www.asus.com.tw. Det kan sagtens være at de har løst flere småproblemer siden du købte den. MEN, vær sikker på hvad du laver før du opdaterer en bios. Klokker du i det er det en MEGET dyr reparation.
Avatar billede haubasse Nybegynder
16. april 2004 - 10:57 #3
Rettelse BIOS update. :>)
Avatar billede t0pd0g Nybegynder
16. april 2004 - 13:38 #4
Hejsa

Nu sidder jeg så og er ved at flytte alt mit skidt over på den stationære. Når jeg er færdig med det vil jeg prøve at reparere, update bios og geninstallere windows i den rækkefølge. Hvis ingen af tingene hjælper - hvilket jeg ikke rigtig tror på nu - vil jeg smutte ud og købe en ny disk.. 1200 ud af vinduet :)

Inden jeg begyndte at flytte tingene installerede jeg en harddisk monitor - active s.m.a.r.t. Ud over at hastigheden på overførslerne hoppe mellem 2 og 200 min så fik jeg pludselig en fejl fra monitorprogrammet. "Raw read error rate" lavede fejl. Så vidt jeg er kommet frem til hved hjælpe af google drejer det sig om at der er kommet en mænge ukorigerede læsefejl. Tyder jo kraftigt på at det er disken der er problemet.

Yder mere har jeg nu oplevet at computeren sagde "disk read error" eller noget i den stil ved opstart. Desuden gik et af mine transfers galt med besked og det samme.

/t0P