Avatar billede code_freak Nybegynder
10. april 2004 - 15:45 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

kan linuxen modtage mails?

Jeg sad og tænkte på hvad man skal bruge til at serveren kan lytte efter mails... også lige hvordan man kan modtage den på "clienten" gennem pop3

jeg har prøvet at bare oprette en system bruger "code_freak" på mit domain så sendte jeg en mail til den "code_freak@domain" hvor jeg så om den var modtaget med "mail".... men det ser ikke ud til at være nok?
Avatar billede strych9 Praktikant
10. april 2004 - 15:57 #1
Du skal ud over rigtigt konfigureret server med hul igennem til port 25 også bruge en DNS server. Dvs. i den DNS zone der hoster domainet og hver der findes "A Records" som er navn til ip entries, skal der også være "MX Records" som står for mail exchanger. Disse MX records viser en klient eller et mail relay der ønsker at aflevere post til dit domain vejen til din mail server.
Avatar billede strych9 Praktikant
10. april 2004 - 15:57 #2
hver=hvor.. sorry
Avatar billede code_freak Nybegynder
10. april 2004 - 16:00 #3
jeg har åbnet port 25(ext) til min server...

men hvad er de Records?
er det hos min DNS hoster jeg skal opsætte det?
Avatar billede strych9 Praktikant
10. april 2004 - 16:02 #4
jeps
Avatar billede code_freak Nybegynder
10. april 2004 - 16:02 #5
hvad skal de stå på?
Avatar billede arne_v Ekspert
10. april 2004 - 16:02 #6
Du skal bruge en SMTP server for at din server kan modtage mail og en POP3 server
for at læse den modtagne mail.
Avatar billede strych9 Praktikant
10. april 2004 - 16:03 #7
Ved ikke hvem der hoster din DNS zone for dig, men du skulle have mulighed for at indsætte A, PTR, CAN og MX records. Det er så en MX record du mangler.
Avatar billede code_freak Nybegynder
10. april 2004 - 16:04 #8
jeg har en MX der hedder

10 mail.cppforum.dk.

også en der hedder

10 mail
Avatar billede code_freak Nybegynder
10. april 2004 - 16:06 #9
uhm... jeg er ret n00b til at installere software, hvad kan du anbefale?
Avatar billede code_freak Nybegynder
10. april 2004 - 16:11 #10
jeg har sendmail... kan det bruges?
Avatar billede strych9 Praktikant
10. april 2004 - 16:12 #11
Hvad har du installeret af software ligenu?

Som arne påpeger skal du bruge et stykke software til at lytte og modtage mail på port 25. - Feks Qmail eller Postfix. Samtidig skal du bruge noget andet software til at holde styr på mailboxes og lade klienter hente mail over POP3 eller IMAP. Feks Courier imap programmet.
Avatar billede code_freak Nybegynder
10. april 2004 - 16:13 #12
tror ikke jeg har installeret andet end

mail og sendmail
Avatar billede code_freak Nybegynder
10. april 2004 - 16:16 #13
Avatar billede arne_v Ekspert
10. april 2004 - 16:16 #14
sendmail er en SMTP server og den kan bruges.

Der er skrevet en bog på næsten 1000 soder om sendmails konfigurations fil.

Så det er værd at overveje noget mere brugerventligt.

Jeg mener at mange er glade for postfix.
Avatar billede code_freak Nybegynder
10. april 2004 - 16:17 #15
jeg kørte bare en
rpm -i postfix-1.1.12-1.i386.rpm
på den...
Avatar billede code_freak Nybegynder
10. april 2004 - 16:18 #16
hvordan opsætter man så kontis på den?
Avatar billede strych9 Praktikant
10. april 2004 - 16:19 #17
Jeg vil nok anbefale at skifte fra sendmail til Postfix eller Qmail, siden du ikke er kommet længere.

Her er en Courier + Postfix howto: http://www.high5.net/howto/
og her er endnu en: http://buffy.riseup.net/reference/postfix-courier-howto.txt

og der er mange flere hvis du bare søger på courier postfix howto på google.
Avatar billede code_freak Nybegynder
10. april 2004 - 16:24 #18
gulp... der er lidt meget :)
Avatar billede strych9 Praktikant
10. april 2004 - 16:25 #19
Og her er en hel stak af dokumentation: http://www.postfix.org/docs.html

Jeg kan sige dig at Postfix + Courier-imap er en meget brugt og veldokumenteret kombination, og den er relativt nem at sætte op ved siden af meget andet.

Ja der er meget, men det er ikke simpelt at sætte en mail server op på *nix.
Avatar billede code_freak Nybegynder
10. april 2004 - 16:25 #20
jeg vil lige configurer den... så vender jeg tilbage
Avatar billede code_freak Nybegynder
16. april 2004 - 01:34 #21
no problemo :)