Avatar billede kennovs Nybegynder
10. april 2004 - 14:51 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Målstoksforhold i Autocad

Hej...

jeg har tegnet en blyant i virkelig størrelse, og vil gerne have den dobbelt så stor, altså i et målstoksforhold 2:1 Hviordan gør man det??
Avatar billede kennovs Nybegynder
10. april 2004 - 15:18 #1
Hvordan får man autocad til at regne arealet ud, automatisk??
Avatar billede madshammer Nybegynder
10. april 2004 - 18:22 #2
Jeg mener at have hørt at AutoCAD ikke arbejder så meget i størrelsesforhold... men om det er muligt ved jeg ikke...
Avatar billede migo Nybegynder
11. april 2004 - 01:10 #3
Hvis du har indstillet LIMITS rigtigt i tegningen og har placeret blyanten rigtigt på papiret, så er det lettest at håndtere. Men det går jeg ud fra at du IKKE har.

Jeg går også ud fra at du har tegnet i millimeter.

Prøv følgende:
File – Print, og du får menuen Print/Plot Configuration.

Tryk på knappen Window… vælg Pick og lav et vindue omkring din blyant, slut med OK, og du vender tilbage til configurations menuen. Herefter vil der automatisk komme et mærke ud for Window. Over i højre side af denne konfigurationsmenu, skal du gøre flere ting: Paper size skal være MM (millimeter).  Lige under står der hvor stor et plot area du har. Jeg har en A4 printer, så her står der 196.34 by 286.77. Det er ca. A4 på højkant oplyst i millimeter.

Nedenunder er et område der hedder Scale, Rotation, and Origin. Muligvis du skal ind og stille på Rotation. Prøv dig frem.

Ud for Plottet MM  =  Drawing Units skal du så skrive 2 i det første felt, og 1 i det andet felt, fordi du vil have det ud 2 til 1. Men det forudsætter at du har tegnet i millimeter. Har du tegnet i centimeter, vil det være 10 gange for småt, og du må skrive 10 til 1 for at få det ud i forholdt 1:1 og 20 til 1 for at få det dobbelt så stort.

Endelig vælger du at sætte et mærke i Full og trykke på knappen Preview…. Man skal ofte prøve et par gange for at få det pænt på papiret. Du trykker på Enter for slippe ud af dit Prewiev.
Avatar billede kennovs Nybegynder
11. april 2004 - 18:31 #4
hvis jeg lige sender det til din mail, gider du så lige rette det..??? det tager jo kun to sek, for dig. :-)
Avatar billede clausgold Nybegynder
11. april 2004 - 20:24 #5
Du kan sende den til mig på NOSPAMcadmaster@ofir.dkNOSPAM, så skal jeg hjælpe dig. (Fjern NOSPAM).
Claus