Avatar billede henrik_milo Nybegynder
09. april 2004 - 07:34 Der er 5 kommentarer

Brug af PHP i en html-side?

Hejsa derude i kodeland! ;-)

Er netop gået igang med min første hjemmeside og fundet ud af at jeg vil benytte PHP/MySQL. Jeg skal lave en "bogklub" med medlemmer (login), bøger osv. Jeg har delvist lavet en index.html forside gennem css. Menuen bliver også lavet om i css.

(BEM: langt fra færdig færdig!)

http://www.student.dtu.dk/~s002414/

Det jeg er i tvivl om er om jeg kan bruge PHP (databasen) til f.eks det midterste afsnit "nyheder"?
Kan jeg også bruge javascripts henvisninger (genveje) i html-filen så jeg benytter java på siden?

Skal jeg altså droppe det jeg har lavet i html for at få udbytte af PHP/MYSQL databasen?

Mvh nybegynderen.

Ps. kritik af layot, løsningsidéer modtages glædeligt.
Avatar billede bromer Nybegynder
09. april 2004 - 10:01 #1
Du behøver ikke at droppe noget HTML så vidt jeg kan se. PHP og MySQL er ikke en erstatning for HTML. Du skal stadig benytte HTML til at formatere din webpage så en browser kan fortolke den. PHP giver dig mulighed for at dine sider bliver dynamiske, så du f.eks. kan lave login etc. Når du i din HTML side vil f.eks. hente nyheder åbner du PHP med "<?php". Så kan du hente nyheder ud etc. Når du igen vil ud af PHP bruger du "?>". For at komme igang med PHP så søg efter tutorial eller noget i den stil.. der er stillet tonsvis at spørgsmål af den art i dette forum allerede.

Jeg forstår ikke helt, hvad du mener med Java på siden. Java har ikke rigtig noget af gøre med Javascript.

Bromer
Avatar billede henrik_milo Nybegynder
09. april 2004 - 22:24 #2
Takker for kommentaren, det gav et lidt bedre indblik ;-)

Det jeg mente med java var vel nok bare javascript som jeg godt kunne tænke mig at indføre i html-filen i stil med php-scrips (hvis dette var muligt?). Jeg er dog nu kommet lidt i tvivl om jeg hellere skulle vælge ASP (he he), men lægger ikke op til endnu en diskussion om dette område. da jeg allerede har læst en del herom på eksperten *g*

ps. siden er som sagt langt fra færdig, men hvis nogle skulle have gode idéer vil de blive modtaget med slik og saftevand!
Avatar billede bromer Nybegynder
09. april 2004 - 23:04 #3
Du kan sagtens bruge Javascript sammen med PHP (eller ASP, hvis du vælger der istedet for PHP). Du kan sådan set også bruge java applets, eller kode hele siden i JSP, hvis du vil kode Java. Der er mange muligheder.

Bromer
Avatar billede henrik_milo Nybegynder
10. april 2004 - 00:25 #4
aok ;-)

ang. point skal du så ikke sende et svar istedet for en kommentar før at jeg kan uddele dem??

Mvh henrik
Avatar billede bromer Nybegynder
10. april 2004 - 12:07 #5
Yes yes.. gør jeg da gerne!