Avatar billede gecko Nybegynder
07. april 2004 - 00:15 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

DPI og fontstørrelse

Hej

Jeg er kommet ud for et mystisk problem.

Jeg ha et billede, som er 100 x 200 og i 120 dpi

Når jeg så skriver noget tekst, så er skrifttypen MEGET stor i forhold til hvad jeg er vandt til.

I min verden burde fontstørrelsen være ens ALLE steder, uanset dpi - er jeg helt gal på den her??

Kan jeg ændre dpi uden at ændre billedets størrelse? hvis ja, hvordan?
Avatar billede pic Nybegynder
07. april 2004 - 00:24 #1
100 x 200 hvad?
Avatar billede zhark Nybegynder
07. april 2004 - 00:41 #2
Ja det mener jeg gestemt du kan, prøv lige først at gem det som en kopi og øv dig på det :)
Altså - du fjerner hak i "resample" og dpi har kun indflydelse på udskrift str. du vil så se at: Pixel delen nedtones og når du sætter DPI til 72 blive udskriften (print) større - men altså billedet har samme pixel masse!
Avatar billede zhark Nybegynder
07. april 2004 - 00:42 #3
gestemt = bestemt
Avatar billede Jman Praktikant
07. april 2004 - 00:45 #4
Hvis din skriftstørrelse er enorm stor kan det måske skyldes at skriften står målt i punkt (pt) i stedet for pixels (px) ... ??
Avatar billede zhark Nybegynder
07. april 2004 - 00:47 #5
Omvendt hvis f.eks. du har et digitalt billede fra et 2M pix kammera, så fjerner man hak i resample og ændrer dim (eller DPI til ca 300) og billedet fyldet nu kun de der 13x10 (15x10) - udprintet, men du ser ingen forskel på din skærm ved en sådan disposition.
Avatar billede zhark Nybegynder
07. april 2004 - 01:12 #6
Jeg har lige leget med et billede, det er korrekt at skriften bliver større ved højere DPI - det kan jeg ikke forklare :)
Men det er OK at ændre som jeg skrev.
Avatar billede zhark Nybegynder
07. april 2004 - 01:15 #7
superior> Hvad mener du egentlig - jeg kan ikke huske at have set en skrift i PS uden i (pt)- har du det?
Avatar billede gecko Nybegynder
07. april 2004 - 09:06 #8
Zhark - hvis jeg nu sætter det til 72 dpi, så er skriften stadig den samme underlige størrelse
Avatar billede gecko Nybegynder
07. april 2004 - 09:08 #9
superior - nope, skriften er i pt
Avatar billede zhark Nybegynder
07. april 2004 - 14:49 #10
gecko>
Jeg prøvede det, og det virkede, men der var lidt problemer som kunne løses.
Hvis du HAR skrevet en tekst før du ændre billedet vil denne tekst stadig være stor, men ændrer du billedet og så skriver teksten i den str. du vil så skulle det passe med billedet, men indrømmer der var lidt "pøl" med at en 72pt tekst blev en 120pt tekst.
Men kan du egentlig ikke klare "problemet" ved at beholde billedet i de 120 DPI og vælge en mindre tekst - det ville jeg da klart foretrække!
Avatar billede gecko Nybegynder
07. april 2004 - 16:25 #11
Zhark >> Jo, jeg kan godt beholde billedet som det er... men der må være en forklaring på problemet... som sagt så burde fonten være samme størrelse uanset dpi.
Avatar billede spe Nybegynder
07. april 2004 - 16:42 #12
Skriften målt i pt er ligestor uanset hvilken dpi du bruger. Eller sådan bør Photoshop opføre sig. Det vil sige hvis du printer eller trykker dit billede.

Noget andet er web hvor dpi-en er ligegyldig og det kun handler om antal pixels i billedet. Her bliver din tekst nemmelig lavet om til pixels og så vil f.eks. en 18 pt tekst i et billede på 200 gange 200 pixels blive dobbelt så stor som den samme 18 pt. tekst i et billede du laver til 100 gange 100 pixels.

Når Photoshop viser 100% så viser den dig teksten som den vil se i størrelsen på et web-billede men ikke hvor stor den vil være i print. Her er teksten de antal pt. du har bestemt uanset dpi-en.
Avatar billede gecko Nybegynder
07. april 2004 - 16:46 #13
spe >> ok... på den måde - men hvordan vurderer photoshop hvad der er web og tryk... det fortæller man da ingen steder
Avatar billede spe Nybegynder
07. april 2004 - 16:53 #14
Nej Photoshop vurdere det slet ikke. Og du kan egentlig også først se hvor stor dit billede og tekst er når du har printet. Det viser Photoshop dig ikke.
Det du kan regne med når du ser på et billede i Photoshop er at 100% i Photoshop svare til størrelsen billedet vil have på en hjemmeside.
Avatar billede gecko Nybegynder
07. april 2004 - 16:54 #15
Zhark og spe>> Takker for hjælpen :-)