Avatar billede kvinther Nybegynder
03. april 2004 - 13:26 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hvilken kolonne er jeg i?

Jeg har lavet nogle scripts til at autogenerere latexkode. Det er articles med to kolonner, i første kolonne er der noget tekst, og i anden kolonne en forklaring. Dog fylder teksten nogle gange så meget at den også kommer over i anden kolonne. Normalt skifter jeg kolonne med \newpage efter min tekst, men det ønsker jeg ikke at gøre hvis der er tekst i anden kolonne - for at undgå at det kommer til at fylde mere end en side.

Er der en måde, hvorpå jeg kan følgende i latex?

if(i_første_kolonne)
  \newpage

Eller skal der måske en anden løsningstype til?
Avatar billede el_serpiente Nybegynder
04. april 2004 - 16:30 #1
Jeg er ikke helt sikker på, hvad det er du vil lave.

Der er en 'ifthen' pakke hvor man kan lave \ifthenelse{..... sætninger. Problemet med den er at det ofte er svært at lave testen. Forstås som følgende: if {test} then {noget} else {noget-andet}. Det er ikke altid nemt at gennemskue hvilke værdier der skifter værdi gennem latex dokumentet. Derfor gør ´jeg ofte det, at jeg definerer en boolean jeg så sætter til true når jeg har brug for en ændring, normalt sideopsætning.
Avatar billede kvinther Nybegynder
04. april 2004 - 23:13 #2
Spørgsmålet skulle måske snare lyde:

Er der en variable i latex der siger om man er i ventre eller højre kolonne i en to-spaltet artikel?
Avatar billede el_serpiente Nybegynder
05. april 2004 - 11:08 #3
Jeg her ikke selv erfaring med det men prøv med: @firstcolumn den kan vist kun bruges i latex 2 kolonne opsætning. måske er der også en @secondcolumn
Avatar billede kvinther Nybegynder
06. april 2004 - 19:33 #4
Følgende virker efter hensigten:

\if \firstcolumn
  \newpage
\fi

Outstanding! Du kan jo svre hvis du vil have lidt point :).
Avatar billede el_serpiente Nybegynder
07. april 2004 - 10:43 #5
Godt at jeg kunne pege i den rigtige retning :)