Avatar billede xing Novice
01. april 2004 - 11:24 Der er 13 kommentarer og
5 løsninger

Ødelægge en harddisk

Nogle forslag til en effektiv måde at gøre en harddisk fuldstændig ulæselig?

Har selv tænkt lidt på at anvende magneter, men ved bare ikke hvor store de skal være for at man kan være sikker.

Et slagbor lige igennem har også været på tale..

Er der andre forslag?
Avatar billede peet-49 Novice
01. april 2004 - 11:26 #1
Skil den ad, og ødelæg skiven.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
01. april 2004 - 11:31 #2
Knus skiverne og vil du være helt sikker brænder du dem efterfølgende.

Vis det er for de at antipiraterne er efter dig, så skal du nok sætte dig ind i hvad dette firma kan redde af data: http://www.ibas.dk
Avatar billede muddi Praktikant
01. april 2004 - 11:32 #3
Åben den og sprøjt lim ind mellem pladerne... det gør den totalt ulæselig!
Læs i øvrigt PC-Planet nr 3 2004! Der er en kæmpe artikel om emnet ... ;)
Avatar billede muddi Praktikant
01. april 2004 - 11:35 #4
I PC-Planet lavede de et forsøg som følger, det tog en harddisk og lod den:

1) Overhælde med benzin og brænde i 10 minutter
2) Falde 15-20 gange ned i en spand med vand
3) Køre over af en bil flere gange

Deres data kunne alligevel læses af profferne :)
Du kan finde pågældende nummer af bladet på dit bibliotek!
Avatar billede xing Novice
01. april 2004 - 12:00 #5
Jeg kunne selvfølgelige også bare købe en 9.MM også bare skyde ind i pc'en, så for jeg i det mindste kun for våbenbesiddelse... *ha ha ha*

(Just kidding)

Arbejder for et lille fima hvor vi lige har fået sprit nye computer, så de gammle skal ud...
Avatar billede ng_tnt Nybegynder
01. april 2004 - 12:16 #6
find/køb et program der kan overskrive disken adskillige gange med junk - så kan det gamle ikke læses igen. Se evt. her http://www.killdisk.com

ng_tnt
Avatar billede rumko Nybegynder
01. april 2004 - 13:24 #7
Hej,

Den eneste rigtige måde er at give den en tur i mikrobølgeovnen. Strålerne ødelægger datastrukturen totalt, og den kan med garanti ikke læses igen.
Avatar billede muddi Praktikant
01. april 2004 - 13:44 #8
Metal i en mikrobølgeovn... stakkels ovn!
Avatar billede zenze Nybegynder
01. april 2004 - 16:56 #9
Norton Ghost DODWIPE
Avatar billede satanic_raven Nybegynder
01. april 2004 - 17:10 #10
Her er en effektiv metode (kræver en bil, en silicone-sprøjte og en harddisk):

1: Skil harddisken ad
2: Lim skiverne fast til hjulene på din bil med fx. silicone
3: Vent til siliconen er tør
4: Sæt dig ind i din bil, og kør 10-20 km.
5: Pil skiverne af, vend dem om, og gentag fa punkt 2-4
6: Skiverne er nu totalt ubrugelige...

En anden effektiv metode, der ikke kræver så meget arbejde (kræver 2 mursten, 1 hammer og en harddisk samt et par beskyttelsesbriller):

1: Skil harddisken ad
2: Placér én skive så den rører begge mursten (murstene skal være ca. 8 cm. fra hinanden)
3: Slå på skiven med hammeren indtil skiven er delt i mindst 4 dele af vairerende størrelse
4: Gentag punkt 2 og 3 indtil alle harddiske og skiver er ødelagte

Endnu en effektiv metode:

1: Skil harddisken(e) ad
2: Smid skiverne i en keramisk ovn eller fyr ved mindst 500ºC (ved keramisk ovn: placér skiverne på en ild-/brandfast plade der alligevel ikke vil blive brugt i fremtiden)
3: Når alle skiverne er smeltede, vil de være ulæselige

Håber du kan bruge det...

S.R.
Avatar billede jpvj Nybegynder
01. april 2004 - 17:13 #11
satanic_raven> Dybt imponeret over din kreativitet.

Men jeg er enig: Hvis du vil være 100% sikker, så skil disken ad og ødelæg skiverne så meget som muligt.
Avatar billede satanic_raven Nybegynder
01. april 2004 - 17:22 #12
jpvj -> Tak... ;P

Man kan selvfølgelig også hælde fx. batterisyre, saltsyre eller svovlsyre ud over skiverne, hvilket gør dem meget ulæselige... Ved ikke helt om Coca Cola har samme effekt, men det er da billigt nok til et forsøg...

For optimale resultater med syre:

1: Skil harddisken(e) ad:
2: Smid alle skiverne i en syrefast beholder
3: Hæld koncentreret svovlsyre (mindst 75% ren) ud over skiverne til de er dækkede af syren
4: Efter et par dage vil skiverne være opløst i syren
5: Send syren til det nærmeste rensningsanlæg for kemiske produkter

S.R.
Avatar billede lassevang Nybegynder
01. april 2004 - 17:26 #13
heh... Må jeg spørge hvorfor du vil ødelægge dem?
Avatar billede xing Novice
02. april 2004 - 00:58 #14
Vi har haft alle mulige passwords på dem i form af webbank, cookies og man ville sikkert også finde password til sql serveren og webserveren alle mulige steder...
Avatar billede lassevang Nybegynder
02. april 2004 - 18:01 #15
ok
Avatar billede dewil Nybegynder
03. april 2004 - 19:52 #16
380 VOLT!!!!!! (just kidding)
Avatar billede xing Novice
06. april 2004 - 11:40 #17
Det bliver nok et slagbor i hver da vi har 25 disks...

Men tak for alle svarne...
Avatar billede peet-49 Novice
06. april 2004 - 11:43 #18
Selv tak.