Avatar billede ansa Nybegynder
01. april 2004 - 08:43 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Dvd-brænder- hvad skal man købe?

Hvad skal man gå efter når man vil købe en god DVD-brænder?

Skal bruge den til alm. backup og til filmkopi (backup) men vil gerne have en der er "up- to-date" med den nyeste udvikling og er hurtig.

Hvad er DVD-ROM/RAM (læsning/Skrivning) - er det er "must" at have det også?

Hvilken standard skal man gå efter vedr. cache buffer og er der ting man skal være ekstra opmærksom på ved køb af DVD-brænder?
Avatar billede Slettet bruger
01. april 2004 - 08:52 #1
Du skal helt sikkert ha' én der kan brænde DVD'er med x8
Jeg har selv lige købt denne: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=80880
og er ganske godt tilfreds.
Den har endnu ikke drillet.
Men en god tommelfinger regel er at købe nogle ordentlig skiver.

2Mb buffer er rigeligt til en brænder....

På DVD skiverne i dag, kan der være ca. 4.7 Gb.
Men hvis du venter til engang i sommer, kommer der duallayer brændere - de kan brænde skiver på det dobbelte.
Avatar billede ansa Nybegynder
01. april 2004 - 09:01 #2
Er det noget med at eksisterende DVD-brænderere kan opdateres med Firmware så de kan bruges som duallayer brændere? og igen: Hvad er DVD-ROM/RAM (læsning/Skrivning) - er det er "must" at have det også?
Avatar billede Slettet bruger
01. april 2004 - 10:24 #3
Ja, det er set at producenterne har lavet en firmware opgradering, hvorefter en DVD brænder kan brænde duallayer skiver. Men jeg tvivler dog på at dette bliver officelt. Det er jo ikke så smart for markedsføringen af de nye drev...

Men uofficielt kan det da sagtens være at der vil komme firmware som kan klare problemet.

DVD-ROM (read only memory) er bare betegnelsen for et alm DVD drev.
DVD-RAM er en lidt anden måde at brænde DVD på (og dyrere), og nej - det er ikke noget jeg vil anbefale dig at bruge penge på. DVD-RAM bruges mest på stationære DVD optagere.
Sørg hellere for at få en brænder der kan brænde det hele: DVD-R, DVD+R, DVD-RW og DVD+RW
Avatar billede ansa Nybegynder
01. april 2004 - 11:26 #4
Er der andet man skal være opmærksom på ved nye gode brændere?? Hastighed eller Firmware el-lign???
Avatar billede Slettet bruger
01. april 2004 - 12:40 #5
Ja, som sagt hastighed ville jeg vælge x8
Og så sørge for at den kan brænde DVD-R, DVD+R, DVD-RW og DVD+RW, da der endnu ikke er fundet en løsning på hvad der skal være standard (og det kommer der nok heller aldrig).
Det er ihvertfald de 2 vigtigste ting for mig....
Avatar billede rumko Nybegynder
01. april 2004 - 13:11 #6
Hvis du skal have en stabil brænder der kan brænde på næsten alle skiver, så kan jeg klart anbefale en SONY DRU-530. Den virker perfekt.
Avatar billede ansa Nybegynder
01. april 2004 - 13:14 #7
For at være rigtig spørgeJørgen agtig - er der fabrikater man skal holdet sig fra og mærker der er bedre end andre - Kan se at der skrives en del om LG, pioneer og NEC er der nogen man skal gå efter?
Avatar billede billslapdog Nybegynder
23. april 2004 - 14:13 #8
vedr. rumkos svar - har selv en sony (godtnok en DRU-500, men...)  og er godt tilfreds med den, så det er et godt valg...  Derudover har jeg hørt gode ting om NEC-2500....
Yep!!!
Avatar billede badper Nybegynder
06. juni 2004 - 14:24 #9
Jeg har en Nec 2500 og der har ikke været noget endnu, og jeg har prøvet med over 20 forkellige medier og de har alle virket perfekt
se evt. http://www.videohelp.com/