Avatar billede ellebab Nybegynder
27. marts 2004 - 10:39 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Ændre System volume drevbogstav

Hej Eksperter
Jeg har et lille problem som jeg håber i har nogle svar til!
Jeg har 1 fysisk harddisk. Den er delt op i 2 partitioner, c og e. Min windows XP er installeret på c, og jeg vil gerne ændre mit E-drev til D-drev. Der står i min Diskmanagement at C er et Boot volume og at E er et system volume, selvom der kun ligger almindelige data og ikke system filer på den!
Jeg kan så ikke få lov til at ændrer E til D pga. det er et system volume.

Hvordan ændrer jeg det?
(Det skal siges at problemet er opstået efter jeg har geninstalleret mit C-drev, før reinstall var der ingen problemer!)
Avatar billede edbsupport Nybegynder
27. marts 2004 - 11:01 #1
Hej,

Ja. Dette er muligt. Du skal højreklikke på "Denne computer", og vælge "Administrer". Her skal du vælge "Diskhåndtering". Højreklik på den harddisk, du vil ændre drevbogstavet på, og tryk "Skift drevbogstav og sti...".

M.v.h. Michael
Avatar billede ellebab Nybegynder
27. marts 2004 - 11:08 #2
Det har jeg prøvet, og det er her jeg får fejlen om at jeg ikke kan ændre drevbogstav på et System Volume..
Avatar billede serverservice Praktikant
27. marts 2004 - 11:22 #3
Hvis du har partition magic skulle det kunne lade sig gøre, men hvad er egentlig grunden til at ændre det hvis det virker ok?
Avatar billede halifax Nybegynder
27. marts 2004 - 11:28 #4
Det skyldes at du har nogle (skjulte) systemfiler som ntldr, boot.ini osv liggende på E. De er kommet da du geninstallerede XP, fordi du i forbindelse hermed ikke først fjernede (L) din c partition (så gl. XP blev fjernet) og derefter oprettede den påny og lod din ny installation køre færdig.
Avatar billede ellebab Nybegynder
27. marts 2004 - 13:35 #5
Det har du ret i halifax..
Men jeg har selv fundet en løsning som virker..
Jeg har inde i regedit under HKEY_LOCAL_MACHINE\System\MountedDevices
bare omdøbt den streng som pegede på e:\ til d:\
Det virker fint...
Mange tak for info halifax! Nu ved jeg hvorfor jeg ikke kunne ændre det inde fra Disk management...
Kan du ikke smide en svar, så kan du få pointene.
Avatar billede halifax Nybegynder
29. marts 2004 - 15:20 #6
Jeg gav kun en forklaring, ikke løsn ingen. Den fandt du selv, så lav selv et svar og akcepter eget svar.

Din løsning har jeg ikke hørt før. Den lyder enkel. Men har du ikke stadig systemfiler liggende på dit (nu) D-drev - som burde være på C-drev?
Never mind måske. E blev ændret til D.  :)
Avatar billede ellebab Nybegynder
02. juni 2004 - 08:52 #7
så napper jeg dem selv :D