Avatar billede splitbus Nybegynder
04. februar 2001 - 19:37 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Hvilken Scanner

Når man skal ud og investere i ny scanner, hvad skal man så gå efter (42/48 bit, 600 * 1200 Dpi, USB / Par) når prisen max må være 1000,-

Jeg har kigget lidt på følgende :

ACER Prisa 640U
600x1200dpi/48bit/USB : 915,-

ACER S2W 3300U
6oox12oodpi/48bit/USB : 744,-

CANON CanoScan N656U
600x1200dpi/42bit/USB) : 859,-

MUSTEK ScanExpress 1200CU
600x1200dpi/48bit/USB : 635,-

TRUST Compact Scan USB 19200
600x1200dpi/48bit/USB : 694,-

Hvilken er at foretrække og hvorfor ?

VWenligst Ciao
Lars
04. februar 2001 - 19:42 #1
af dem du har kigget på ville jeg vælge Canon CanoScan N656U. Jeg har to venner, som er tilfreds med den. Jeg kender ikke de andre specielt godt.

Jeg har dog selv foretrukket at købe en HP, primært fordi, at jeg har været meget tilfreds med mine HP printere og en tidligere HP scanner.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
04. februar 2001 - 19:50 #2
Når du vælger scannere så skal du altid kigge på det laveste tal, og derfor kan de scannere du har beskrevet kun scanne i 600 dpi.

Teknisk set er der ikke den store forskel på scannerne, men der kan være meget stor forskel på softwaren der følger med.

/per

Avatar billede splitbus Nybegynder
04. februar 2001 - 19:59 #3
Hvad så med 42 bit / 48 bit ?
Avatar billede makse Nybegynder
04. februar 2001 - 20:09 #4
I bladet Privat Computer har de lige testet en stak scannere. Og bedste køb blev HP Scanjet 3400C. Den er dog kun til parralel porten. Den koster ca. 750,- på www.edbpriser.dk
Den Canon du nævner får også et par pæne ord med på vejen. Både hvad kvalitet og design angår. Og så er den til USB.
Ellers et lidt dyrere bud ville være Epson Perfection 640. Også USB men den koster ca. 1295,- Den får også en god anmeldelse fra PC.
Avatar billede slasher Nybegynder
09. februar 2001 - 14:24 #5
Du skal over i anden lejr. Jeg vil foreslå du ser efter UMAX scannere, og gerne SCSI, det er noget af det bedste på markedet. Hvis du skal under 1000 spir, skal nok købe den brugt, men det skulle heller ikke betyde alverden.
Avatar billede slasher Nybegynder
09. februar 2001 - 14:25 #6
Du skal over i anden lejr. Jeg vil foreslå du ser efter UMAX scannere, og gerne SCSI, det er noget af det bedste på markedet. Hvis du skal under 1000 spir, skal nok købe den brugt, men det skulle heller ikke betyde alverden.
Avatar billede rugge Nybegynder
08. marts 2001 - 22:47 #7
jeg syntes at du skulle kigge på AGFA Scanner, de har nogle gode scanner til både SCSI som jeg foretrækker,Parallel og USB
Jeg syntes at AGFA har den bedste software og prisen starter ved ca. 500,  kr
jeg har selv en snapscan 1236S SCSI-kortet følger med.
Rugge
Avatar billede lede Nybegynder
09. marts 2001 - 13:53 #8
En scanners kvalitet hænger som oftest sammen med 3 ting, dels selvfølgelig opløsningen, som udtrykkes i vertikal og horisontal opløsning (f.eks. 600X1200 DPI) dels farvedybde målt i bit. Men slutresultatet afhænger endnu mere af steppermotoren (motoren der kører læsechippen hen under papiret), samt selve chippen. Mit forslag er hel klart Epson 640, selvom om den er lidt dyrere. Epson bruger klart de bedste chips, samt er eksperter i steppermotorer, som de bl.a. også bruger i deres printere.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
09. marts 2001 - 14:14 #9
Hvis du virkelig vil vide noget om scannere, og blive en mester til at købe dem. Så får du et super link her:

http://www.caere.com/scanners/tips/tips4a.asp

/per
Avatar billede lede Nybegynder
09. marts 2001 - 14:26 #10
Ovenstående er en rigtig god side, og beskriver flere af de pointer jeg nævner, bl.a. chippens (CCD eller CIS) kvalitet, men chippens kvalitet og bl.a. steppermotoren (som slet ikke nævnes), er \"usynlige\" ting, som ikke kan ses ved køb, eller hvor producenten opgiver data omkring, der er det er et spørgsmål om at stole på de tips man får fra andre brugere.
Avatar billede vntc Nybegynder
27. maj 2002 - 19:45 #11
Jeg ville helt sikkert købe en HP ScanJeet 3400c. Det er fedt man kan bruge de tre knapper foran (scanner,printer,E-mail).VNTC.