Avatar billede prdk Nybegynder
27. september 1999 - 14:48 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Videoredigering - anbefalinger?

Jeg savner gode/dårlige erfaringer med grafikkort med videoredigeringsmuligheder. Jeg har et digitalt videokamera, men ved ikke nok om IEEE-1394 standarden ... Analog redigering er fint, hvis kvaliteten er bare en smule bedre end VHS. Hedder det Miro DC-10/30 (plus?) eller ASUS 3800 m. video ind/ud - eller Matrox, måske?
Avatar billede cybles Nybegynder
27. september 1999 - 14:53 #1
Jeg sider med samme problem som dig, jeg har købt et Sony Digital8 men ved ikke helt hvilket grafikort jeg skal benytte, jeg har forlede forsøg mig med at at optage lidt fra tv til pc'er hvilket tog uhyggeligt meget plads ca 500 mb for under et minut, hvordan løser man det ? jeg skal nok overføre nogel point til en hvis der er en som kommer med nogle brugbare svar.
Avatar billede prdk Nybegynder
27. september 1999 - 15:20 #2
Jeg ved at Adaptecs AHA-8920 kort understøtter 1394 standarden, men hvis jeg nu vil ha' materialet tilbage på video, så er jeg ikke kommet længere (da mit kamera - og de fleste andre i Europa - ikke har en digital video indgang!) - så en analog løsning er nok den bedste/mest prisrigtige!
Avatar billede cybles Nybegynder
27. september 1999 - 15:22 #3
Hvilket kamera har du ?
Avatar billede prdk Nybegynder
27. september 1999 - 15:29 #4
Et JVC GR-DVX7 ... jeg har blot ladet mig fortælle, at de fjerner DV-indgangen på de europæiske versioner af produkterne. I manualen står der også beskrevet, at der er en DV indgang, men ikke på alle kameraer - det virker som om den er gemt bag en lille plade, der skal fjernes med en skruetrækker ... men jeg har ikke været der endnu!
Avatar billede cyberesben Nybegynder
27. september 1999 - 15:41 #5
jeg har et Asus 3800 Ultra Deluxe, det er ret godt til videoting synes jeg
Avatar billede cybles Nybegynder
27. september 1999 - 15:49 #6
Men hvad gør i med hensyn til at det fylder så meget på harddisk, jeg har en video på en time jeg godt vil køre over på mit digital kamera, for derefter at føre det over på en harddisk til redigering, men der findes jo ikke drev endnu der er så store at det kan ligge der ? skal man havde en 'gammeldags' video redigerings-maskine til det ?
Avatar billede cyberesben Nybegynder
27. september 1999 - 15:52 #7
cybles, en times video fylder da ca. 600 mb i mpg format hehehe
Avatar billede cybles Nybegynder
27. september 1999 - 15:58 #8
cybersben . ok der er vist noget med jeg skylder dig 400 pisk jeg opretter lige et spørgsmål til dig.
Avatar billede cyberesben Nybegynder
27. september 1999 - 20:04 #9
ja det har jeg set... godt nok hehe

har der været slukket for internetforbindelsen til grønland eller hvad? du har vist ikke været her længe hehe
Avatar billede cybles Nybegynder
27. september 1999 - 20:13 #10
Nej jeg har bare været optaget af lege med noget andet end eksperten.
Avatar billede cyberesben Nybegynder
27. september 1999 - 20:50 #11
hvad var det?
Avatar billede i5kloeve Nybegynder
28. september 1999 - 00:54 #12
Problemet med videoredigering er primært at få video ind i computeren i ordentlig kvalitet. Da du har et digitalt videokamera går jeg ud fra, at du sætter kvaliteten ret højt. Jeg vil anbefale dig (nu ser jeg bort fra pengene) et firewire kort og så et eller andet grafikkort med TV/Video out, da du ikke har digital ind på dit VCR.

Jeg vil mene, at det er lidt ærgeligt at ty til analog redigering, når man nu har et digitalt kamera, som har mulighederne for virkelig super kvalitet.

Jeg har lige indkøbt et videoredigeringssystem bestående af en stor PC med et firewire kort fra Radius med Moto DV software og Adobe Premiere 5.1. Firewire er det samme som IEEE-1394 iøvrigt. Systemet (minus pc) incl. software kan du få for lidt over 6.000 kr og lader dig digitalisere videoen i broadcast kvalitet og redigere den uden tab på computeren.

Systemet virker ganske fortrineligt, kvaliteten er i top og det er rimeligt hurtigt (det er ikke real-time redigering, men scanningen er real-time) og meget nemt at arbejde med.

Det hele kan f.eks. købes hos Goecker Foto/Erhverv.

Som TV-ud kan du f.eks. bruge et 3dfx Voodoo 3 eller Matrox kort til omk. 1.500 kr. Mht. harddisk: stor og hurtig - jeg har en 18GB Ultra-W SCSI 10.000 rpm. Den er fin! Så kan man evt. også ha' en stor, billig og knap så hurtig harddisk som midlertidigt lager (IDE).

Et råd til andre: overvej før du køber digitalt videokamera om du har brug for digital ind - det koster kun ca. 1.000 kr. ekstra!
Avatar billede i5kloeve Nybegynder
28. september 1999 - 01:02 #13
Kommentar til cybles:

Når du scanner video sker det ukomprimeret, da det skal ske i real-time. Hvis du har en hurtig computer og det rette program til det, kan du prøve at komprimere med CinePak kompression on-the-fly (den QuickTime plejer at bruge) - den er vistnok noget nemmere at komprimere end mpeg. Du mister måske nogle frames, men det må du nok leve med...

Avatar billede herskegut Nybegynder
28. september 1999 - 15:28 #14
jeg har selv et asus v3800 ultra deluxe det er nok det mest fede kort der findes, hvis man skal lave noget videoredigering´s ting ..
vill bare lige påpeje det.. :)
Avatar billede herskegut Nybegynder
28. september 1999 - 15:30 #15
nåjo, hvis du vil have et program der er godt til den slags skal man have Ifilm edit..
genialt til den slags ting
Avatar billede prdk Nybegynder
28. september 1999 - 15:54 #16
i5kloeve: Er den digitale indgang en tilkøbsvare, eller en opgradering, som en øvet radiomontør kan finde ud af at installere?
Avatar billede cybles Nybegynder
28. september 1999 - 16:03 #17
Herskegut :

Hvor finder jeg det program ?
Avatar billede i5kloeve Nybegynder
28. september 1999 - 23:44 #18
prdk: jeg har ikke hørt om "opgradering" til digital indgang. Det skulle ikke undre mig, om der faktisk var en på de fleste kameraer. Det er sikkeret dyrere at producere to produkter end et - men jeg vil bestemt ikke anbefale skille dit udstyr af :-) Du må spørge i butikken.

I butikkerne sælges det som to forskellige produkter.

Sagen om digital-ind er et latterligt spørgsmål om afgifter - hvis der er en indgang i videokameraet er det en videomaskine og ikke et kamera og er derfor afgiftsbelagt dyrere. Jubii!
Avatar billede cyberesben Nybegynder
29. september 1999 - 00:22 #19
hvem har bestemt det? skod regering man
Avatar billede herskegut Nybegynder
29. september 1999 - 07:58 #20
cybles, som du nok ved må jeg ikke give dig noget software men send mig en mail så smider jeg den gerne over i den :)
Avatar billede cybles Nybegynder
29. september 1999 - 12:48 #21
Herskegut

Fedt ....min adresse er arz@mail.kni.gl
Avatar billede cybles Nybegynder
03. oktober 1999 - 21:21 #22
Ok jeg fandt det selv :-(