Avatar billede t0pd0g Nybegynder
11. marts 2004 - 18:27 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

share med password

Hejsa

1. of all: JEG ER NOOB TIL NETVÆRK

Jeg har 2 computere som begge er del at et større netværk. Når jeg fra den ene går ind på en mappe som er shared på den anden bliver jeg ikke bedt om password. Hvordan for jeg sat det på?

Ville være super hvis nogle kunne hjælpe.

Mvp t0P
Avatar billede nmh Nybegynder
11. marts 2004 - 18:40 #1
Hvilke/hvilken windows version kører du med?
Avatar billede swat Nybegynder
11. marts 2004 - 19:32 #2
h.kliker på den mappe du deler og så under deling er der ik' en mulighed for at angive password ? (afhænger lidt af hvilken styresystem du bruger)
Avatar billede t0pd0g Nybegynder
11. marts 2004 - 22:05 #3
Xp.. hvis jeg højreklikker > properties kan jeg ikke slætte pass nogle steder..
Avatar billede nmh Nybegynder
11. marts 2004 - 22:19 #4
Er det xp home edition eller xp pro?
Hvis du højreklikker på en mappe, kan du vælge deling og sikkerhed i xp pro.
Her er der også et punkt, der hedder tilladelser.
Her kan du vælge om alle skal have adgang eller om det kun er nogle brugere.
Der er ikke tale om at sætte password på dette sted.
Det styres af brugernavne og adgangskoder, som sættes andre steder.
Hvis det er home edition skal jeg lige finde en sådan maskine frem.
Avatar billede t0pd0g Nybegynder
16. marts 2004 - 18:10 #5
Det er xp pro

Kan du forklare mig hvor jeg får lavet en bruger som kan bruges til at logge ind via LAN?
Avatar billede nmh Nybegynder
16. marts 2004 - 20:21 #6
Jeg svarer dig i løbet af aftenen.
Avatar billede nmh Nybegynder
16. marts 2004 - 21:20 #7
Du bør først fjerne check-mærket ved 'brug enkel fildeling'.
Gå ind i denne computer, vælg funktioner, vælg mappe indstillinger, vælg vis. Fjern check-mærket ved 'brug enkel fildeling'.
Det skal gælde for alle mapper.
For at lave en bruger, der kan logge ind på din maskine, kan du gøre sådan:
I kontrolpanelet vælger du brugerkonti, og opretter en ny konto (bruger).
Når du vil dele et katalog ud, højreklikker du på det, sætter et mærke og vælger det navn sharet skal have på nettet. Derefter vælger du tilladelser.
Her vil du se brugeren 'alle' ('everyone', hvis du kører med en engelsk version). Denne bruger har læserettigheder. Du kan fjerne denne bruger, hvis du kun vil have at udvalgte brugere kan få adgang. Du kan tilføje de brugere du har lyst til smat vlge hvilke rettigheder, de skal have.
Der er flere måder, en bruger på en anden maskine kan komme i kontakt med det katalog, du har uddelt.
1. Hvis en af dine brugere også er bruger på en anden maskine med samme adgangskode, kan han logge på den. Så skal han højreklikke på netværksteder og vælge søg efter computer. Han skriver nu netværksnavnet på din maskine. Efter et lille øjeblik kommer den frem, og han kan gå ind på det uddelte katalog.
2. Enhver bruger på en anden maskine kan søge efter din maskine, som nævnt ovenfor. Hvis han klikker på maskinen, når den kommer frem, vil det nogle gange ske, at han bliver spurgt om brugernavn og adgangskode. Han skal så blot indtaste dette og kan komme i forbindelse med dit katalog.
Desværre kan det ske, at han ikke bliver spurgt om brugernavn og adgangskode. Så kan han køre et script, som jeg viser i næste indlæg.
Avatar billede nmh Nybegynder
16. marts 2004 - 21:25 #8
3. Et logonscript:
Hvis du gemmer nedenstående i en tekstfil (brug notepad.exe) med navnet logon.vbs, kan du logge på en anden maskine, og få adgang til et katalog, den byder ud. Når du klikker på ikonen til scriptet (som du f.eks. kan lægge på skrivebordet) vil du blive bedt om brugernavn og adgangskode.

Option Explicit
dim oNet, UN, PW

Sub userInfo
  UN=InputBox("Brugernavn: ")
  PW=InputBox("Indlæs adgangskode for " & UN & ":")
end sub

sub MapDrev
  'Computernavn skal være navnet på den maskine, man skal i forbindelse med.
  'katalognavn skal være netværksnavnet på det katalog, der udbydes.
  'W: blive nu oprettet som et drev.
  oNet.MapNetWorkDrive "W:","\\maskinnavn\katalognavn",,UN,PW
end sub

set oNet=Wscript.CreateObject("Wscript.Network")
UserInfo
MapDrev

msgbox "Det gik godt"
Avatar billede t0pd0g Nybegynder
18. marts 2004 - 15:10 #9
Tusinde tak. En dejlig grundig beskrivelse. Mit eneste problem er at jeg ikke har en knap/link der hedder "tilladelser" (min win er engelsk så.. ..intet der kunne minde om :) ) Jeg har bare endnu et flueben med "Allow network users to change my files" eller noget i den stil. Ved du hvordan jeg får knappen frem?
Avatar billede nmh Nybegynder
18. marts 2004 - 17:44 #10
Har du været inde og fjerne check-mærket ved 'brug enkel fildeling'
(din version: 'simple file sharing'). Jeg beskrev, hvor du fjerner det i mit indlæg 16/03-2004 21:20:07 øverst.
Når dette checkmærke er fjernet, vil du, når du højreklikker på en mappe og vælger at dele den ud have mulighed for at vælge 'permissions'.

Det du har med 'Allow network users to change my files' er situationen, når der bruges 'simple file sharing'. Her har du kun mulighederne: 'alle kan læse' eller 'alle kan både læse og skrive'.
Avatar billede t0pd0g Nybegynder
18. marts 2004 - 19:40 #11
jeg fandt ud af det.. ..det var det der var galt ja :)

Tusinde tak. Her skal du få dine points :)
Avatar billede nmh Nybegynder
18. marts 2004 - 19:45 #12
Selv tak, det var så lidt. Takker for point. :o)