Avatar billede tubii Nybegynder
01. februar 2001 - 16:27 Der er 35 kommentarer og
1 løsning

ntoskrnl.exe ???

Jeg skulle lige installere Plextool på min computer, så ville jeg så lige updatere den til den nyeste ved hjælp af en upgrade fra plextools hjemmeside, så genstarter jeg da den sige det er bedst.
så logger jeg ind og gør ikke mere 30sek efter genstarter den selv og nu får jeg blå skærm hver gang jeg starter op noget med en ntoskrnl.exe fil.
Er der en eller anden som har en ide om hvad jeg kan gøre så jeg ikke skal geninstallere??
Jeg har prøvet det en gang før så jeg er ikke sikker på det er plextool som gav mig problemet.
Avatar billede strax Nybegynder
01. februar 2001 - 16:36 #1
Ved ikke om det er Plextool (ved slet ikke hvad det er), men hvis du mangler din kernel har du et alvorligt problem. Kan evt afhjælpes med en rescuedisk hvis du har sådan en, eller hvis dit system ikke er NTFS så hente den fra en anden win2k og kopiere den over. Du får ikke systemet igang igen uden din kernel!
Avatar billede nopper Praktikant
01. februar 2001 - 16:36 #2
Start op i fejlsikret tistand og fjern den software du lige har installeret, hvis det ikke hjælper kan du prøve at lade de reparere sig selv.
Avatar billede moa Nybegynder
01. februar 2001 - 16:39 #3
strax: Jeg tror næppe det er fordi kernel-filen decideret mangler, at der kommer en blå skærm med ntoskrnl.exe - jeg tror snarere at det er den plextool-upgrade, som tubii har lavet der på en eller anden måde laver et \"grimt\" systemkald, der ender i ntoskrnl, som så \"trigger\" den blå skærm.

Tubii: Hvad er plextool?? - er det noget hardware, som du har installeret en driver til, eller hvad?
Avatar billede tubii Nybegynder
01. februar 2001 - 16:39 #4
Strax, jeg har prøvet og kopiere ntoskrnl.exe fra min anden computer der over det hjælper ikke :(
Avatar billede moa Nybegynder
01. februar 2001 - 16:39 #5
nopper: jeg havde ikke lige set dit svar!
Avatar billede tubii Nybegynder
01. februar 2001 - 16:40 #6
Nopper jeg kan ikke starte op i fejlsikret tilstand den kommer med samme fejl :(
Avatar billede strax Nybegynder
01. februar 2001 - 16:41 #7
moa >>>> Du har ret, jeg skriver også \"hvis\" du mangler din kernel .... ;-)
Avatar billede trille Nybegynder
01. februar 2001 - 17:05 #8
Når du står i opstartsmenuen skal du vælge \"Last known good configuration\"

:o) Claus

Avatar billede tubii Nybegynder
01. februar 2001 - 17:52 #9
trille det virker heller ikke.
Avatar billede strax Nybegynder
01. februar 2001 - 17:58 #10
Tror det trille mener er, lige efter den starter skriver den \"press space for last known good konfiguration\", det er ikke i opstartsmenuen, men efter du har valgt at starte normalt
Avatar billede tubii Nybegynder
01. februar 2001 - 18:17 #11
Det er også det jeg gør men den får stadig blåskærm.
Avatar billede bullet Nybegynder
01. februar 2001 - 19:30 #12
Hør lige her gutter!

Dette er hvad der sker når du starter din W2K PC :

1) POST rutine gennemføres - checker for memory, keyboard, andet hardware.
2) BIOS checker din første(primary) harddisk - og om denne har en MBR (Master Boot Record) - hvis dette er tilfældet, bliver denne loaded i hukommelsen.
3) Herefter tager W2K over med NTLDR, som er hovedansvarlig for at starte system filer på den aktive boot partition. For at du kan starte din PC, SKAL NTDETECT.COM, BOOT.INI og BOOTSEC.DOS befinde sig på den aktive bootpartition.
Når NTLDR starter ser man flg. på skærmen - \"OS Loader v5.0\".
4) NTDLR starter nu flg. ting - skaifetr til 32-bit memmory mode - starter FAT/NTFS fil system, læser i BOOT.INI, hvilket du for op på skærmen som din boot menu, hvis du i bootmenuen vælger et anedt OS end W2K kaldes BOOTSEC.DOS, som indeholder info om andre OS\'er fra før W2K blev installeret, men hvis du vælger W2K som OS læses NTDETECT.COM, som indeholder info om dit nuværende hardware. NTLDR videresender de info omkring hardware som NTDETECT.COM har fundet til NTOSKRNL.EXE - og det er nu at det bliver rigtigt sjovt!!!!NTDETECT.COM, som kører før NTOSKRNL.EXE, gemmer nemlig den fundne hardware i en liste i registry - dette hardware kan f.ex. være SCSI controllere osv....mon ikke det var en driver eller et program til en Plextor SCSI CD-ROM du lige har installeret. Der loades nu reg key HKEY_LOCAL_MACHINE\\SYSTEM fra %systemroot%\\system32\\config\\system.

Nu har jeg hjulpet lidt. Det du skal nu er at undersøge ovenstående reg key, og evt. slette entrys vedr. PLEXTOR - for at kunne gøre det skal du bruge nogle værktøjer som ex. findes på W2K Resource Kit. Ligeledes kan du prøve med NTDETECT.CHK, som er en debug version af samme, denne findes også i Resource Kittet.

MEN HUSK AT DET ER MEGET FARLIGT ARBEJDE.

Konklusion - hvis du ikke har arbejdet med dette før -> geninstaller din PC, og sørg for at have de rigtige og nyeste drivere til dit hardware før du starter reinstallationen.

God appetit - TV kokken

Altså NTOSKRNL.EXE er
Avatar billede dar Nybegynder
01. februar 2001 - 21:59 #13
Det kan være bullet har sagt det - har ikke lige læst hans indlæg:

Du propper adskillige startdisketter i maskinen og ber til at den æder dem. Når den har bootet op på dem kan du vælge om du vil installere w2k igen - det vil jo være lidt drastisk så det holder vi os fra i første omgang. Derfor tager du og trykker på knappen for reperer (ikke dansk, vel?) - sikkert R. Nu kan du vistnok vælge om du vil give den den helt store tur. Det vil vi ikke da jeg mener at det ikke virker. Du trykker derfor k som konsol og når du her har logget på partitionen kan du bruge kommandoen fixboot til at ondulere alle startfilerne.

Dette burde afhjælpe problemet.
Avatar billede farout Nybegynder
01. februar 2001 - 22:57 #14
Prøv at boote uden din plextor i maskinen
Avatar billede tubii Nybegynder
01. februar 2001 - 23:44 #15
dar
Hvis jeg bruger fixboot overskriver den så ikke altm det vil sige at min win98 vil blive slette fra min bootmenu så det ikke vil komme til at virke eller vil det stadig være med i bootmenuen?
Avatar billede tubii Nybegynder
02. februar 2001 - 00:07 #16
bullet
jeg har ikke prøvet det før men tror nu jeg vil prøve det aligevel, for jeg kan ikke se hvad der skulle være galt med de drivere da det er nogle som følger med mit brænder.
Avatar billede tubii Nybegynder
02. februar 2001 - 00:22 #17
bullet hvordan skal jeg åbne min regedit fra win2k, jeg troede bare jeg kunne åbne den inde fra win98 men det må jeg ikke så kommer den med en fejl
Avatar billede dar Nybegynder
02. februar 2001 - 13:29 #18
tubii>> Det ved jeg ikke. Men du kan vist altid ændre det i boot.ini der ligger på dit c-drev. Og hvis nu din pc ikke virker en flying fuck er det vel forsøget værd.
Avatar billede tubii Nybegynder
02. februar 2001 - 15:11 #19
dar det virker desvære ikke :(
Avatar billede bullet Nybegynder
02. februar 2001 - 19:19 #20
Med mindre at du er villig til at betale for konsulent bistand, er det nok det bedste at du reinstallere hele dit system. Når du så for det hele til at spille igen, tager du lige en backup, ik! Såsom et Ghost image eller traditionel backup.
Avatar billede tubii Nybegynder
02. februar 2001 - 19:23 #21
Nå fedt så kan man stadig ikke få ordenligt hjælp her inde, nu har jeg haft 3 problemer som jeg har spurgt om her inde og ingen kan hjælpe mig ordenligt.
Avatar billede harald Nybegynder
02. februar 2001 - 19:55 #22
Jeg har haft et lignende problem efter en installation med et program fra Plextors hjemmeside. Her er sandsynligvis løsningen:

Start W2k med de fire startdisketter eller boot fra CD-en.
Vælg reparer, dernæst konsol, log ind som administrator.
Brug kommandoen listsvc for at få en liste over tjenester.
Hvis tjenesten \"sdr4vsd\" står der skal den gøres passiv.
Brug kommandoen \"disable sdr4vsd\" og gør et notat om hvad den stod til før.
Hvis \"cdrpwd\" og \"cdudf\" står der, skal de disables på samme måde.

tast herefter exit.

Læs evt. artikel Q237468 i Microsofts knowledge database selvom den handler om Adaptec software.
Avatar billede tubii Nybegynder
02. februar 2001 - 20:22 #23
Jeg kan ikke finde en som hedder sdr4vds er det ikke cdr4vds
Avatar billede harald Nybegynder
02. februar 2001 - 20:23 #24
tubii: jo det er det.
Avatar billede tubii Nybegynder
02. februar 2001 - 20:26 #25
WWWWWWWWWWWWWWEEEEEEEEEEEEEEEEEE
tak harald det virker jo !

men den der cdr4vds hvad gør den?
Avatar billede tubii Nybegynder
02. februar 2001 - 20:27 #26
den skal vel slås tiligen eller hvad
for det må vel være et eller andet som ikke virker nu !
Avatar billede tubii Nybegynder
02. februar 2001 - 20:30 #27
Jeg skal nok accepter dit svar men jeg vil gerne lige have at vide hvad den funktion gør først.
Avatar billede harald Nybegynder
02. februar 2001 - 21:04 #28
Det program du installerede virker nok ikke nu. Men det er vel også klogest at afinstallere det.
Verden vrimler med andre programmer.
Avatar billede tubii Nybegynder
02. februar 2001 - 21:06 #29
det vil sige du ikke rigtig ved hvad det går når man alså den fra?
Avatar billede harald Nybegynder
02. februar 2001 - 21:06 #30
Altså den driver kan slet ikke benyttes under w2k, så der er ikke noget at rafle om. Den må ikke starte.
Avatar billede tubii Nybegynder
02. februar 2001 - 21:07 #31
Ahhh ok
det vil så sige det er en driver OK
Avatar billede harald Nybegynder
02. februar 2001 - 21:07 #32
Den kom ind i dit system da du installerede opdateringen til Plextools. så du har ikke brug for den.
Avatar billede harald Nybegynder
02. februar 2001 - 21:17 #33
Jeg tror problemet kommer fra \"backmeup\" og/eller packetcd. og ikke fra den deciderede plextools-opdatering.
Avatar billede tubii Nybegynder
02. februar 2001 - 21:20 #34
Ja ved jeg heller ikke men det kunne jo være, men nu får jeg den her fejl når jeg starter jeg ved ikke hvad fejlen gør da jeg fint kan bruge win2k men den kommer frem.
pcAnywhere has had a compatibility problem with your system. AW_HOST.SYS has been disabled. To re-enable, choose Application Options from the Tools menu. On the Host Operation property page, change the wideo mode to \'Accelerator Enabled.\'
Avatar billede harald Nybegynder
02. februar 2001 - 22:28 #35
Ja, der er gods til et nyt spørgsmål. Jeg ved slet ikke hvad det handler om.
Avatar billede tubii Nybegynder
02. februar 2001 - 23:14 #36
Ja ja det er der jo ikke noget at gøre ved men endnu en gang tak for hjælpe alle dem som prøvede på at hjælpe mig.