Avatar billede harald Nybegynder
01. februar 2001 - 14:10 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

DISK BOOT FAILURE

Win95 OSR2.1, opstart giver fejlmeddelse: Update ESCD, DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK....
Hvis jeg går ind i bios-opsætning kan jeg godt autodetecte harddisken.
Men i selve opstartfasen melder systemet at der kun er et diskettedrev. Ingen harddisk.
Harddisk er for øvrigt WD på 850 MB, to partioner.

Forhistorie: Installeret netkort, fik besked om msdos kompabilitetsmode, fjernede derefter harddiskkontrollerne i \"system, enhedshåndtering\".
Win95 geninstallerede dem, og ved reboot fik jeg så ovenstående fejlmeddelselse.

Dette har jeg prøvet:
Fjernet netkortet fysisk fra maskinen.

Skiftet kabel til harddisk.

Bootet med diskette og scannet harddisken med Western Digitals lifeguard-program som melder ingen fejl. Men det kan altså godt se harddisken!

Jeg har flyttet harddisken over i en anden PC, hvor jeg kan se og bruge begge partioner; kort sagt, den virker i den anden PC.

Har nogen et forslag?

Avatar billede lassebm Nybegynder
01. februar 2001 - 14:16 #1
Hmm, havde samme problem med en lånt harrdisk, men jeg satte bare jumperen anderledes på HD\'en og så virkede det!
Avatar billede strax Nybegynder
01. februar 2001 - 14:23 #2
Hvis du ikke har noget problem med at læse fra HD når du bruger en bootdiskette er det nok bootsectoren der er fucket up, prøv at benytte en bootdisk med samme OS som din HD, og så lav  en sys c: og se om ikke det virker
Avatar billede harald Nybegynder
01. februar 2001 - 14:37 #3
strax>> Lidt uklart formuleret af mig, men jeg kan ikke se harddisken når jeg booter med diskette.
Avatar billede hojben Novice
01. februar 2001 - 14:41 #4
Du booter ikke med en w95 disk for at se en fat32 disk vel`?
Avatar billede harald Nybegynder
01. februar 2001 - 14:44 #5
strax>> Jeg formulerede det vist ikke helt klart, men jeg kan ikke se harddisken, når jeg booter med diskette. Lifeguard-programmet kan sjovt nok godt scanne den alligevel.
Avatar billede strax Nybegynder
01. februar 2001 - 14:45 #6
ok og puha det lyder mærkeligt, det er forskellige ting du kan prøve.

1) Det lyder som om du har adgang til en anden maskine, prøv at koble den dårlige hd på den anden mask. \"istedet\" for den gode hd. Husk at bruge samme kabler osv, så får du testet om denne hd overhoved kan boote.

2) Benyt hd fra maskine nr 2, som du ved virker, og sæt den i nummer 1 \"istedet\" for den dårlige. Så får du testet om´det er et HW problem i maskine 1 og ikke (stadig hardware men) HD problem.

Der er flere ting, men du kan jo undersøge dette først
Avatar billede harald Nybegynder
01. februar 2001 - 14:46 #7
hojben>> hvorfor ikke? (OSR2.1 er fat32)
Avatar billede hojben Novice
01. februar 2001 - 14:47 #8
tidlige win95 kan jo ik se fat32
Avatar billede harald Nybegynder
01. februar 2001 - 14:49 #9
strax>> Jeg vil prøve dit forslag nr. 1 i aften. Nr. 2 kan nok ikke lade sig gøre.
Avatar billede harald Nybegynder
01. februar 2001 - 14:51 #10
hojben>> Jeg kan godt se at der er en fejlkilde der. Jeg vil lige sikre mig at min bootdiskette var en OSR2.1
Avatar billede harald Nybegynder
01. februar 2001 - 15:16 #11
hojben>> Ja det var en OSR2.1
Avatar billede harald Nybegynder
01. februar 2001 - 17:33 #12
Jeg har kørt et virusprogram som fandt en virus i bootsektoren. Nu vil jeg flytte disken tilbage og se om den kan boote nu.
Avatar billede joern Nybegynder
01. februar 2001 - 20:53 #13
Harald>>
Så må du jo skrive om du er på 850\'eren nu?  Din boot-diskette har vel Fdisk, den kan oplyse om partionerne stadig opfattes som DOS-partioner.  Ellers er der jo \"fdisk /mbr\" der lægger ny Master Boot Record på en disk.  Den fjerner ikke data.

M.v.h.  Jørn
Avatar billede harald Nybegynder
01. februar 2001 - 22:59 #14
Jeg flyttede disken tilbage og kiggede lidt i biosopsætningen. Her stod \"none\" ud for primary master, og så er det vel klart at systemet ikke kunne se disken.

Jeg rettede til \"auto\" og disken blev synlig, men så manglede den systemfiler og jeg brugte sys c:

Men hvordan \"auto\" var blevet til \"none\" uden jeg
havde rettet i bios, det forstår jeg ikke.
Hvis nogen kan forklare mig det vil jeg give lidt point for det.

Ellers bliver det jo nok strax der får dem for sys c:

Men det hele virker nu. *S*

Avatar billede joern Nybegynder
02. februar 2001 - 08:25 #15
Ja, så ved du hvor du også skal kigge næste gang.  m.v.h.  Jørn