Avatar billede thomas_regin Nybegynder
03. marts 2004 - 21:08 Der er 5 kommentarer

Compaq "Button Board" spørgsmål

Hejsa! :)

Jeg har købt en hæftig opgradering af motherboard, CPU, RAM og så videre til min fars gamle slave Compaq (Presario 5861). Alting passede perfekt lige indtil at jeg skulle sætte Power LEDs, HD LEDs osv. i bundkortet, og indså, at de ikke passede (Grrrr!). Dette skyldes, at Compaq har samlet alle disse kabler fra kabinettet i ét totalt ustandardiseret multistik, hvilket i sig selv jo er ret smart, hvis bundkortet understøttede dette.

Mit spørgsmål er derfor: Hvad gør jeg?

Kan jeg købe en ny power-button eller snitte kablet i stykker?

Og i så fald hvordan griber jeg det an?

På forhånd tak,

Thomas Regin.
04. marts 2004 - 14:59 #1
Du bliver nok nødt til at lege lidt med ledninger og en loddekolbe. Men det burde nu heller ikke være så svært. Det er nemt nok at skrue boardet af, og så bare følge banerne.
Du skal bare vælge om du vil lave et konverter stik, eller bare klippe lidt i det gamle.
Du kan slevfølge sagtens købe et nyt, men der er jo det samme kabel på.
Avatar billede zenze Nybegynder
04. marts 2004 - 15:30 #2
Du kan hos EL-Supply:
http://www.el-supply.dk/
få crimp-huse og crimp-terminaler, så du kan lave dine egne stik. Skriv 55 i varenr.
Avatar billede dragonnight Nybegynder
04. marts 2004 - 15:57 #3
Hej. Jeg havde samme problem som dig men det er ikke så svært at løse. Man kan trække/skubbe ledningerne ud af det gamle stik, og så sidder der højst sansynligt nogle små "kobberrør" i enden af hver ledning. De små "kobberrør" passer ned over de små pinde på dit bundkort. Se i manualen til dit nye kort hvor de forskellige ledninger skal sidde. Men vær sikker på at de sidder godt nok fast, så de ikke rasler af og laver ulykker.
Avatar billede zenze Nybegynder
04. marts 2004 - 16:11 #4
Det ville jeg ikke anbefale med mindre du kan isolere de små crimp-kontakter, men har du et gammelt kabinet, så kan du med en nål løfte den lille plastic-laske og  trække "røret" ud. Husk at kigge godt efter, hvilken vej de vender, så du kan sætte dem korrekt i de nye kontakter. De skal gå i indgreb.
Avatar billede zenze Nybegynder
04. marts 2004 - 16:14 #5
Du kan se hvad jeg mener her, hvor det drejer sig om et USB-stik til bundkortet:
http://www.antec-inc.com/specs/ezusb.html