Avatar billede lorgani Nybegynder
01. februar 2001 - 12:42 Der er 17 kommentarer

søgmask. Indeksereing af hjemmeside

Jeg skal lave et søgemaskine der kan søge kun i Ingeniørhøjskolen i København
Center for Videreuddannelse hjemmeside ( at kunne indeksere side) men jeg kan ikke på noget
Avatar billede beaviz Nybegynder
01. februar 2001 - 12:56 #1
Perlfect search!
http://www.perlfect.com/freescripts/search/
- Kanon lækker, hurtig og meget \"konfigurerbar\" søgemaskine.
Avatar billede microtec Nybegynder
01. februar 2001 - 13:34 #2
Kik også på http://www.atomz.com/
Den virker fuldstændig som du store søgemaskiner og der er er også mulighed for at ændre udsenet, så den passer ind i dit design.

Den er gratis at bruge, hvis det ikke er en kæmpe site du har.
Avatar billede microtec Nybegynder
01. februar 2001 - 13:36 #3
Et tip til andre; http://www.atomz.com/ kan også anvendes selv om man ikke har mulighed for at afvikle scripts på ens web-hotel.
Avatar billede kilesi Nybegynder
04. februar 2001 - 19:01 #4
SearchBottom.com\'s service benytter jeg selv og kan kun anbefale den varmt!

Kig her: http://www.BrugDen.dk/ og vælg \"Søg\", så sker resten af sig selv ;-)

Derefter kan du læse nærmere om søgefunktionen og hvordan du tilmelder dig den - ok!
Avatar billede hofmanhansen Nybegynder
05. februar 2001 - 19:34 #5
Hvis du beslutter dig for at bruge Atomz.com, som jeg også vil anbefale, så kig også inden om www.metamaten.dk. Atomz.com (og sikkert også SearchBottom.com) bruger nemlig metadata, når de katalogiserer de enkelte sider. Du hæfter metadata på dine sider med såkaldte metatags, og dem kan du nemt og gratis lave på www.metamaten.dk.

Har du spørgsmål til emnet, svarer jeg gerne mere uddybende.

Mvh. Jens
Avatar billede microtec Nybegynder
05. februar 2001 - 19:43 #6
hofmanhansen >> *lol*

Lidt reklame for din site :o)

Man behøver nu ikke at benytte META TAGS for at udnytter http://www.atomz.com
Avatar billede hofmanhansen Nybegynder
05. februar 2001 - 20:18 #7
Jeg kan godt se det kunne virke som reklame med de 2 stks. urls. Og det er korrekt, at man ikke BEHØVER metatags for at bruge atomz.com, men hvis du vil have nogle ordentlige beskrivelser, emneord og titler, er der ingen vej uden om. Konklusion: Atomz.com giver meget bedre funktionalitet, hvis du udstyrer alle sider med metatags. Det kan der da ikke være uenighed om?

:)

/jens
Avatar billede hofmanhansen Nybegynder
05. februar 2001 - 20:22 #8
(jeg lægger i øvrigt altid gerne et link til Metamaten, når det er *relevant*)
Avatar billede microtec Nybegynder
05. februar 2001 - 20:25 #9
hofmanhansen >> Din lille reklame er OK (du overdriver på ingen måde). For øvrigt en gode side du har \"brygget\" sammen.

Jeg har lidt svært ved at se formålet med at lave META TAGS til en søgemaskine, som skal benyttes lokalt. Formålt må være at brugeren skal kunne søge på sidernes indhold, ikke på nogle udvalgte keywords mv.

Var det for at få siten indekseret af eksterne søgemaskiner, er vi helt enige.
Avatar billede hofmanhansen Nybegynder
05. februar 2001 - 20:33 #10
Der er faktisk virkelig god grund til at lægge metatags på sider til den lokale søgemaskine. Metatags er jo ikke kun til for at \"komme højere op i søgemaskinerne\", men også til at beskrive siderne sobert.

Emneord kan også være virkeligt nyttige, til f.eks. at lægge synonymer ind på en side. Indeholder siden således f.eks. ordet \"Bjarne Riis\", kan det være en fordel at lægge emneord som \"cykel\", \"cykler\" og \"cykelløb\" ind. Således finder brugeren siden om Bjarne Riis, hvis han søger på \"cykler\". Det afhænger selvfølgelig af sidens indhold, hvad der lige kan være relevant at lægge ind.

Jeg har selv brugt Atomz på min private hjemmeside. Prøv f.eks. at se følgende søgning:
http://search.atomz.com/search/?sp-q=webdesign&sp-a=sp10001bb3
Udover \"Uddrag af dokumentet\", der ikke kræver metatags, præsenteres titel og beskrivelse. Dette trækkes ud af metatagsne af Atomz.

Desuden kan man bestemme, hvor tungt Atomz skal vægte et hit på noget, den finder i metatagsne. Således kan man sige, at hvis noget hitter på et emneord, skal det vægtes forholdsvist højt. Det er ret smart hvis man vil fine-tune.

Sikken skriveri :)

/jens
Avatar billede microtec Nybegynder
05. februar 2001 - 20:41 #11
hofmanhansen >> Jeg kan godt følge hvad du mener. Jeg er bare ikke særlig enig med dig, når det gælder en lokal søgemaskine :o)

De ord brugeren søger på skulle gerne stå i selve teksten, ikke i META TAGS.

Jeg kan heller rigtig se formålet med at lave vægtning af søgeresultater på en lokal søgemaskine.
Formålet er vel kun at det skal være let/hurtigt for brugeren at finde den information han ønsker.
Avatar billede hofmanhansen Nybegynder
05. februar 2001 - 20:49 #12
Nemlig. Jeg er helt enig. Men vægtning af sider behøver ikke nødvendigvis være vurderet af sidens indhold. Jeg mener at søgningen på lokale sider kan blive nemmere at bruge, hvis siderne udstyres med metatags. At man skal bruge synonymer på siderne er noget, som brugervenlighedsforskerne fra f.eks. DialogDesign vil være enige med mig i.

> De ord brugeren søger på skulle gerne stå i selve teksten
Hvorfor egentlig? Hvis brugeren søger på \"robotoptimering\" og der kun står \"søgemaskineoptimering\" i brødteksten, kan men tage hensyn til denne indtastning ved at lægge den i emneords-metatagsne. Man snyder på ingen måde brugeren på denne måde. Jeg er klar over, at man ikke kan tage hensyn til alle ord, men man vil kunne fange nogle klassiske indtastninger, som man ikke nødvendigvis vil have til at stå i brødteksten. Man vil kunne fange ofte benyttede ord i søge-loggen: Hvis man faktisk har en side om emnet, men siden ikke kommer frem på ordet, kan man lægge emneordet på siden.

> Formålet er vel kun at det skal være let/hurtigt
> for brugeren at finde den information han ønsker.

Enig. Og hvis man finjusterer vægtningen, er meningen jo netop, at brugeren nemmere finder, hvad han leder efter. Der er jo altid en eller anden vægtning i søgeresultaterne, og den skal jo fastlægges. Noget helt andet er i øvrigt, at standard-rankingen i Atomz er ret fornuftig.

Hvad siger du til det?

/jens
Avatar billede microtec Nybegynder
05. februar 2001 - 20:54 #13
hofmanhansen >> Vi må heller lade være med at starte en diskussion i lorgani´s spørgsmål. Dette er lidt uden for emnet.

Egentligt tror jeg ikke vi er uenig.
Jeg har bookmarkede din side. Måske vender jeg tilbage til dig (hvis jeg må) :o)
Avatar billede hofmanhansen Nybegynder
05. februar 2001 - 21:08 #14
Det må du hellere end gerne. Send evt. en email til info@metamaten.dk eller opret en diskussion i Fri debat.
Avatar billede microtec Nybegynder
21. februar 2001 - 10:04 #15
lorgani >> Er du kommet vidre med din søgemaskine?
Avatar billede microtec Nybegynder
29. maj 2001 - 23:10 #16
lorgani >> er tiden ikke ved at være inde til at lukke?
Der er inte sket i 3-4 mdr.
Avatar billede microtec Nybegynder
19. oktober 2001 - 13:46 #17
Luk så det spørgsmål!!!

Der er folk som har brugt tid på at hjælpe dig, så bør du også afslutte.