Avatar billede sprit-billist Nybegynder
02. marts 2004 - 18:45 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

CMOS checksum error?

jeg har lige samlet en pc som er købt på shg den indeholder følgende:

FIC P4M-800T, PT800, Pentium4 1 Retai
Serienummer ..: 21826

Arrgo CDRW 522452, 52/24/52IDE 1 White

Celeron 2.6 GHz, Sokkel478 1 Retai
Serienummer ..: 23233

Diskdrev 3.5" Alps, Black 1 Bulk
Serienummer ..: 22561

FIC Radeon 9200. 256MB 1 Retai
Serienummer ..: 21300

Maxtor +9, 80GB, Fluid, ATA133, 720 1 Bulk
6Y080L0
Serienummer ..: 23003

Q-Tec 6025MD2 Miditower, 350W Black 1 Black
USB 2.0
Serienummer ..: 21619

Microsoft Optical Mouse, Blue 1 Retai
serienummer ..: 21462

Supreme DDR-Ram, 512 MB DDR2700 1 Bulk
Serienummer ..: 23423

Microsoft Multimedia Keyboard Black 1 Retai
Serienummer ..: 22133

og da jeg havde samlet det hele kom der en lang hyle tone...

vi har der efter haft alt ude igen og sat det ekstra godt i for at være sikker på at det sidder rigtigt og den hylte stadig...

men efter jeg fjernede batteriet fra bundkortet for at nul stille bios'en og sat batteriet på plads kom den i gang men så kommer den med flg. fejl: "CMOS checksum error - defuelt loded" og går i stå derefter
efter den har detektet harddiske og drev... hvad kan der være galt???
Avatar billede hldc Nybegynder
02. marts 2004 - 18:47 #1
Avatar billede johnstigers Seniormester
02. marts 2004 - 18:48 #2
Et klassisk eksempel på at kan man ikke fejlsøge, ja så skulle men måske give de 300 kr. det koster at få shg til at samle ens egen pc :)
Avatar billede retaxes Nybegynder
02. marts 2004 - 19:50 #3
i første omgang skal du kun lige ha' det mest nødvendige hardware i, altå graffikkort, en ramblok, en harddisk og ikke andet. Monitoren ska selvflg. og sættes til graffikkortet og tændes når du kommer så langt.

Pil bundkortet ud af kabinettet, læg det på en antistatisk underlag (den pose den var pakket ind i er antistatisk), sæt strømstikket i fra kabinettet hvor den lille højtaler og startledningerne også er sat til.
Prøv så at starte den og læg mærke til om den bipper (kun 1 gang), se om der kommer noget på monitoren.
Skulle den nu starte normalt har du haft en kortslutning mellem budkortet og kabinettets metal, find ud hvor den har været kortsluttet, som regel er det et afstandsstykke der så skal erstattes af et afstandsstykke i plast eller nylon.
Avatar billede retaxes Nybegynder
02. marts 2004 - 19:51 #4
for en god ordens skyld, det er kun tilladt at ha' et spm. åbent om det samme emne, så luk det ene af dem.
Avatar billede retaxes Nybegynder
02. marts 2004 - 19:52 #6
sorry fejl
Avatar billede jnaas Nybegynder
03. marts 2004 - 13:10 #7
det er sikkert batteriet der er dødt.... prøv at skifte det ud... men den skal sige sådn' første gang du tænder for en maskine!!! men har den været tændt er batteriet sikkert løbet tør.... idet at det er batteriet der søger for at data'en i bios ikk går tabt når du slukker maskinen!!
Avatar billede retaxes Nybegynder
03. marts 2004 - 15:21 #8
man hører så meget dårligt om shg, men at de også sætter dårlige batterier i bundkortet må være noget nyt.
Avatar billede sprit-billist Nybegynder
02. november 2004 - 10:33 #9
lukker
Avatar billede johnstigers Seniormester
02. november 2004 - 20:17 #10
Hvorfor???????