Avatar billede ullelk Nybegynder
01. marts 2004 - 11:08 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Signal i netværkskabel

Hvad er tabet af signal i et alm netværkskabel, jeg tænker på hvis man f.eks har et 100 m langt kabel, som skal bruges til ADSL, kommer længden da til at have indflydelse på hastigheden, og i så fald hvor meget?
Avatar billede Slettet bruger
01. marts 2004 - 11:16 #1
<klip>
Maksimal kabellængde af installationskabel er 90 meter, bevægeligt kabel 10 meter.
</klip>

taget fra: http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=hjemmenet
Avatar billede Slettet bruger
01. marts 2004 - 11:18 #2
Så et kabel på 100 meter, skulle ikke give problemer....
Avatar billede the_party_dog Nybegynder
01. marts 2004 - 11:20 #3
Et kabel må ikke overstige 90 m, det er korrekt. Men det er så underordnet om det er til fast installation i væggen, eller i en kabel bakke, eller om det ligger og flyder. Teoretisk mister du ikke noget hastighed hvis du kommer op på 90 m, men støj er stadigvæk en indspillende faktor.

Kablerne i dag er Twisted Pair, de er snoet hele vejen igennem kablet, for at mindste støj på virknings kraft, fordi at hvis den på virker kablet, så på virker den alle ledninger. Det er smart fordi at netkortene kun regne ud fra forskellen mellem ledningerne, og ikke deres konkrete spændning.
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
01. marts 2004 - 11:20 #4
Standard kategori 5 netværkskabel er godkendt op til 100 m mellem hvert stykke aktivt udstyr (f.eks. router, switch eller pc)
så længden skulle ikke være noget problem.

men der er andre ting der kan have en forstyrrende effekt på et netværkskabel, typisk elektriske og magnetske forstyrrelser fra transformatorer, motorer og lignende.

så hvis længden er under 100 m og der ikke er nogle forstyrrelser burde du få fuld hastighed, dvs. 100 MBit.
Avatar billede the_party_dog Nybegynder
01. marts 2004 - 11:22 #5
Cisco definere det sådan her:
90 fra væg installationen, 3 meter fra væggen til computeren, og 6 meter i krydsfeltet.