Avatar billede degn Nybegynder
27. februar 2004 - 11:21 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

DB2: Union kompatibelt "tomt" felt med datatypen LONG varchar

Jeg skal lave en union
som ser nogenlunde sådan her ud

SELECT
a1,
'',
a3
from t1
UNION
SELECT
b1,
b2,
''
from t2

Felt a3 i t1 er af typen LONG VARCHAR alle andre er CHARACTER.
problemet er at CHARACTER kan union med '', men det kan LONG VARCHAR ikke. Hvad skal jeg så skrive for at få selecten til at køre. Har prøvet med Null og 0

på forhånd tak.....
Avatar billede degn Nybegynder
27. februar 2004 - 11:22 #1
Er der desuden nogen der kender et sted med en god hjælp til db2 sql.
Avatar billede venne Nybegynder
27. februar 2004 - 13:08 #2
Har du prøvet at konvertere, fx:

SELECT
a1,
'',
CAST(a3 AS VARCHAR(1000))
from t1
UNION
SELECT
b1,
b2,
''
from t2

Eller:

SELECT
a1,
'',
a3
from t1
UNION
SELECT
b1,
b2,
CAST('' AS LONG VARCHAR)
from t2

Hjælp, tja, jeg bruger selv IBM's online manualer: http://www-3.ibm.com/cgi-bin/db2www/data/db2/udb/winos2unix/support/v8pubs.d2w/en_main

De er ikke specielt nemme at finde rundt i, men der er godt nok også mange af dem...
Avatar billede degn Nybegynder
27. februar 2004 - 14:12 #3
ja jeg havde prøvet lidt cast. Men kun som dit eks. 2.
Så prøvede jeg eks 1. og det virker, hvorfor man ikke kan convertere den anden vej er lidt mystisk. Lav et svar så er pointene på vej
Avatar billede venne Nybegynder
01. marts 2004 - 11:32 #4
Et eller andet sted i IBM's SQL-reference står der noget om LONG VARCHAR. Der er en del begrænsninger på hvor man kan bruge sådanne værdier, bl.a. kan de tilsyneladende ikke trækkes ud i en SELECT...

Det reducerer godt nok deres anvendelighed en del...
Avatar billede degn Nybegynder
02. marts 2004 - 12:59 #5
thx
Avatar billede degn Nybegynder
02. marts 2004 - 13:02 #6
øh