Avatar billede rhrathje Nybegynder
23. februar 2004 - 19:12 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Format HDD med NTFS filsystem!

Hej Folkens!

Har et problem. Sidder med en computer hvor der i "gamle dage" var installeret Win XP Pro på en NTFS partition. Nu har jeg imidligeretid installeret Win XP home. Hvergang jeg starter maskinen får jeg valget om hvilken af de to XP'er jeg vil starte. Problemet er nu, at jeg har formateret samtlige HDD, inden jeg installerede XP home, og derfor ikke er interesseret i at kunne vælge... (Vælger jeg XP pro, finder PC'en selvfølgelig ikke filerne)

Hvordan får jeg slettet valgmuligheden om hvad jeg booter på???

Jeg har formateret maskine via XP cd'en

***
Rune
Avatar billede viciodk Praktikant
23. februar 2004 - 19:16 #1
Start -> Kør -> Skriv "C:\boot.ini" og tryk Enter.

Så kan du se hvilke styresystemer du skal vælge imellem under opstarten.

Du kan jo selv rette filen til. Min ser sådan ud:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect
Avatar billede serverservice Praktikant
23. februar 2004 - 19:16 #2
du skal redigere i boot.ini som ligger på c-drevet. du kan kun se den hvis du i mappeindstillinger har hak i:
vis alle filer
vis systemfiler...osv.
Så skal du bare fjerne den linie som peger på dit xp pro
Avatar billede rhrathje Nybegynder
23. februar 2004 - 19:53 #3
Det virkede jo fint :-)

Men kan i fortælle mig hvorfor boot.ini ser ud som den gør, altså også med boot på XP Pro, når HDDF er formateret?

***
Rune
Avatar billede viciodk Praktikant
23. februar 2004 - 20:08 #4
Under installationen af Windows får du på et tidspunkt en række muligheder for valg af filsystem. Noget i stil med:

- Benyt NTFS-filsystemet ved formatering af partitionen (hurtig)
- Benyt FAT-filsystemet ved formatering af partitionen (hurtig)
- Benyt NTFS-filsystemet ved formatering af partitionen
- Benyt FAT-filsystemet ved formatering af partitionen
- Efterlad det aktuelle filsystem intakt (ingen ændringer)

Jeg har selv været ude for at et af disse punkter er årsag til det problem du beskriver. Vælg derfor altid "Benyt NTFS-filsystemet ved formatering af partitionen" og derefter Formater, så er du sikker på at alt går vel.
Avatar billede rhrathje Nybegynder
26. februar 2004 - 14:29 #5
Nej, det er jeg ikke sikker på! Jeg vælger altid NTFS og formatering, men problemet opstod alligevel! Der må være et eller andet andet der spiller ind...

Men uanset skal i jo have point, så de bliver delt lige over! Håber det er ok
***
Rune
Avatar billede serverservice Praktikant
26. februar 2004 - 14:34 #6
det er ok