Avatar billede annebirgitte Nybegynder
19. februar 2004 - 12:45 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Udelt HD og fra XP til 98

Hej eksperter!

Jeg har en pc, hvor harddisken er delt i to drev med hver 1GB og den kører XP.

Hvordan får jeg den formateret og samlet i 1 drev og får den til at køre med win98 i stedet?

Jeg har ikke cd-rommen med XP.
Avatar billede fromsej Praktikant
19. februar 2004 - 12:51 #1
Du skal bruge en Win98 bootdiskette med Fdisk.
Vejledning her:
http://www.eksperten.dk/artikler/122
Avatar billede annebirgitte Nybegynder
19. februar 2004 - 18:20 #2
Jeg savner nok mere en trin for trin vejledning. Kan nogen forklare det for en ikke-ekspert?
Avatar billede fromsej Praktikant
19. februar 2004 - 21:21 #3
Har du kigget i artiklen?
Det er trin for trin.
Avatar billede duck35 Nybegynder
03. marts 2004 - 18:43 #4
Fromsej det duer da ikke det du siger der, man kan ikke formatere en harddisk med en bootdiskette til win 98 eller win me hvis der er xp installeret på h.disken, det er pga. filformatet (husker jeg rigtigt hedder det ntsc eller  ? ) under xp !  en bootdiskette kan kun formatere fat 32 / fat 16 diske !!!!!!!
forskellige harddisk producenter har et lille pogram på deres hjemmeside som kan præperere en hartdisk på en let måde, desværre virker de kun på deres ejne diske !
Avatar billede fromsej Praktikant
03. marts 2004 - 18:48 #5
Fdisk, slet Ikke Dos partition, opret partition, formater.
Det virker fint.*S*
Avatar billede fromsej Praktikant
03. marts 2004 - 18:52 #6
Annebirgitte>>Har du tabt modet?
Avatar billede duck35 Nybegynder
03. marts 2004 - 19:52 #7
Hmmm, ikke på min *G*
Avatar billede fromsej Praktikant
03. marts 2004 - 19:55 #8
Duck35>>Så gør du noget forkert, jeg har lige gjort det på en HD.
Har du mig på Messenger?
Så er jeg på nu og en times tid endnu.
fromsej@hotmail.com
Avatar billede annebirgitte Nybegynder
03. marts 2004 - 20:34 #9
Ja, jeg har tabt modet en anelse. Det er desværre ikke altid, man kan få et udførligt svar fra eksperterne. Med trin for trin mener jeg fra jeg tænder pc´en!
Jeg er ikke ekspert. Jeg er ikke computeruddannet. Og jeg forstår ikke ret meget af det, I siger.
Men derfor kan jeg godt formatere en harddisk, hvis jeg ved trin for trin, hvad der skal ske.
Avatar billede fromsej Praktikant
03. marts 2004 - 20:36 #10
OK, jeg skal prøve om jeg kan guide dig mere udførligt, det er såmænd ikke så svært.
Har du en Bootdiskette med Fdisk på?
Er det den maskine du sidder ved nu?
Avatar billede annebirgitte Nybegynder
03. marts 2004 - 20:43 #11
Nej, min pc fejler ikke noget :-) Det er en venindes. Hmmm, er det det samme som en win98 startdiskette? For sådan en har jeg nok et eller andet sted.
Avatar billede fromsej Praktikant
03. marts 2004 - 20:47 #12
Ja, den burde være god nok.
Første fælde er om PCén booter(starter) på disketten, det kan du se ved at sætte den i drevet og tænde, gør den det er næste skridt at se om der er Fdisk på, det gør du ved at skrive Fdisk og trykke på <Enter>, får du en menu op er der Fdisk og så er resten nemt nok.
Er der ikke skal du i BIOS og ændre boot rækkefølgen så First Boot Device er Floppy.
Avatar billede duck35 Nybegynder
04. marts 2004 - 14:04 #13
Fromsej >> ja jeg gjorde nok noget galt, du plejer at vide hvad du taler om *G* nu klarede jeg den med et værktøj fra HD producentens hjemmeside, så jeg følger bare med på sidelinien så ved hvordan en anden gang !

Har lidt undt af annebirgittes veninde, 2 Gb er ikke meget selv med win98, er der nogen der vil være med til at skillinge sammen til en ny til hende *G* vi kan få en til 397 kr på 40 GB
http://www.bj-trading.dk/menu.asp?vare=HD-91-40
jeg vil godt sponsorere 39.70 kr.
så mangler vi bare 9 andre venlige sjæle  c",)
Avatar billede fromsej Praktikant
04. marts 2004 - 21:23 #14
Annebirgitte>>Det nemmeste er at du har din venindes PC stående hjemme ved dig selv, så kan du adde mig på Messenger, så guider jeg dig trin for trin, det vil ca- tage 1 til 1 1/2 time incl. installering af win98.
Avatar billede duck35 Nybegynder
05. marts 2004 - 14:00 #15
Jeg må også passe lidt på min dårlige humor, så ikke får stødt nogen  c",)
Avatar billede annebirgitte Nybegynder
14. april 2004 - 11:37 #16
.