Avatar billede c-sharp Nybegynder
19. februar 2004 - 09:21 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Kontrol af om en bruger er logget ind

Jeg har lavet et alm login system med en session der oprettes når en bruger logger ind, men hvordan kontroller jeg smartest på alle siderne om brugeren er logget ind?

Jeg kan selvfølgelige skrive en stump kode på alle siderne i page_load. men er der ikke et smart alternativ?
Avatar billede thor.ostergaard Nybegynder
19. februar 2004 - 09:29 #1
Jeg vil anbefale at du bruger .net's indbyggede sikkerhedsmodel. Læs f.eks. om den her: http://www.kursusmaterialer.dk/ASP.NET%20II/Sikkerhed/Brug%20af%20forms%20modellen.aspx
Avatar billede jettes Nybegynder
19. februar 2004 - 09:41 #2
Det er min erfaring fra mange projekter, at session variable ikke fungerer optimalt i ASP.NET, så jeg er helt enig med Thor.

Det fungerer perfekt med forms Authentication, og er let at implementere.
Avatar billede c-sharp Nybegynder
19. februar 2004 - 09:51 #3
Jeg skal stadig have lavet noglet validering på hver side, for det er ikke alle der må tilgå de samme sider! så jeg tilbage til samme problem igen :-)
Avatar billede c-sharp Nybegynder
19. februar 2004 - 09:53 #4
jettes: vil det sige at session generelt ikke fungere i asp.net, hvad skal jeg så bruge hvis ikke jeg vil bruge cookies?
Avatar billede thor.ostergaard Nybegynder
19. februar 2004 - 09:57 #5
Nej - du skal ikke lave validering på hver side! Det styres gennem web.config filen som beskrevet på sitet
Avatar billede c-sharp Nybegynder
19. februar 2004 - 10:03 #6
ok, så lad mig forklare lidt næremere.

Når man logger ind har man adgang til de sider man abonnere på, dvs jeg havde planer om at have et array med index nummerene på de sider man abonnere på, så vil jeg kontrolere på hver side om denne sides index nummere er i dette array, hvis ikke den er det vil brugeren blive afvist. Hvordan laver jeg dette med forms Authentication?
Avatar billede thor.ostergaard Nybegynder
19. februar 2004 - 10:08 #7
Det kan jeg godt hjælpe dig med, men ikke for 15 points.
Hopper af her
Avatar billede jettes Nybegynder
19. februar 2004 - 10:08 #8
Hvis du bruger forms auth. kan du bruge en auth. cookie (!) ved at skrive:

FormsAuthentication.SetAuthCookie(txtUserName.text, False)

Du kan checke på brugerens login ved hjælp af:

User.Identity.Name
Avatar billede c-sharp Nybegynder
19. februar 2004 - 10:18 #9
ja hvor mange point skal vi så op på for at komme videre her?
Avatar billede thor.ostergaard Nybegynder
19. februar 2004 - 12:17 #10
Du har sådan set fået svaret allerede. Du bruger sikkerhedsmodellen til at sikre at folk bliver autentificeret. På den enkelte side bliver du så nødt via User.Identity.Name at slå op i din database for at finde ud af om de må se artiklen eller ej - det kan modellen ikke hjælpe med.
Avatar billede c-sharp Nybegynder
09. marts 2004 - 13:30 #11
Nå men vi må jo heller få den her lukket igen.

Smid nogle svar så i kan få point!

I skal begge have 2 have mange tak for jeres tid!
Avatar billede thor.ostergaard Nybegynder
09. marts 2004 - 13:35 #12
wow