Avatar billede thomas1000000 Nybegynder
18. februar 2004 - 17:12 Der er 5 kommentarer

jeg kan optage lyd med en mikrofon men signalet er meget lavt

med mindre jeg sidder og snakker lige ind i mikrofonen, alt hvad der foregår bare 10 cm. fra opfanger den kun svagt. Jeg benytter polderbitS soundrecorder til det. Kan det være mikrofonen, fordi den samme mikrofon virker helt fint, når jeg optager på minidisc. Er det softwaren, computer indstilling (syntes at jeg har skruet op for alle inputs,) og findes der evt. et andet godt software som er gratis, da jeg ikke gider ud og investere i cubase eller andet.
Avatar billede nmh Nybegynder
18. februar 2004 - 17:23 #1
Har du skruet helt op for mikrofonen?
Hvis du kører med windows XP gør således:
Kontrolpanelet: Lyde og lydenheder. Vælg fanebladet lydenheder.

Nu skulle du have mulighed for at vælge lydstyrke for mikrofon.

Men det kan også være, at den mikrofon, du bruger, ikke er egnet til din lydindgang.
Avatar billede thomas1000000 Nybegynder
18. februar 2004 - 17:54 #2
nej jeg kører ikke xp, jeg kører 2000, og alt er skruet op. Så du har nok ret i at det er mikrofonen, meeeen den virker jo fint til en minidisc. Skal jeg bruge en såkaldt kondensator mikrofon, og hvad gør den egentlig af forskel
Avatar billede nmh Nybegynder
18. februar 2004 - 18:48 #3
Nogle kondensator mikrofoner får sin strømforsyning fra den enhed, den tilsluttes til, andre har sin egen strømforsyning. Det er den sidste type, du skal bruge, når den skal sættes ind i et sædvanligt lydkort.
Men en almindelig dynamisk mikrofon skulle kunne bruges.
Der findes mange helt billige mikrofoner, men hvis du stiller krav til høj kvalitet er dette forslag nok for billigt:
http://www.zitech.dk/Product/SubCategory.aspx?SubCategoryID=3549&ProductCategoryID=290
Avatar billede henninga Novice
18. februar 2004 - 20:54 #4
Er der ikke en indstilling i din mixer der hedder "Mic Boost" eller "Mic 20dB" eller sådan noget hvor du kan sætte flueben.
Avatar billede morten_hjort Nybegynder
19. februar 2004 - 21:41 #5
Problemet er at mikrofoner har et meget lavere input end andre typer "instrumenter". Derfor kræver det normalt hvis man skal indspille en preamp. Om det er en dynamisk mikrofon eller ej. I dit tilfælde er der nok en indstilling som Henninga siger som hedder Mic boost eller deromkring. Prøv at find den...

Morten Hjort
::.JunoLab.::