Avatar billede berleburg Nybegynder
16. februar 2004 - 20:42 Der er 21 kommentarer

Problemer med grafikkortet! (DirectX, Direct3D)

Hej!

Jeg har på det seneste haft problemer med mit grafik.

Jeg bruger DirectX9.0b.

Mine specs er:

Pentium4 2,6
Abit IC7-G
Sapphire Radeon 9500 PRO

Først opstår der problemer, når jeg kører en 3DMark2001 SE benchmark. Første gang jeg kører denne test, er der ingen problemer, og jeg får et resultat.

Siden da får jeg hver gang jeg kører testen en fejl, inden den går igang, der siger:

3DMark could not initialize your 3D accelerator.
Try to downgrade your display settings.

DirectX Error Message:
setFullScreen - creating the device failed : D3DERR_INVALIDCALL

Det skal siges, at jeg har forsøgt med flere forskellige drivere til mit grafikkort. Deriblandt, Catalyst 4.2, Catalyst 4.1 og tidl. versioner.

Hvis jeg sletter mine grafikdrivere helt, og bruger Driver Cleaner til at fjerne ALT der har med Ati at gøre, og jeg installerer Catalyst 4.2, og derefter prøver at køre en 3DMark2001 SE igen, så kører den den første test (den med bilen) fint, men når den kommer til test nummer 2, så dukker den fejl op, jeg skrev ovenfor, op IGEN!

Ved nogle spil, siger den, at jeg skal sikre mig, at jeg har DirectX8.1 eller senere versioner af DirectX installeret. Dette virker mærkeligt, da jeg jo har DirextX9.0b installeret. Dette forekommer meget varieret, og hvis jeg fx prøver igen, efter jeg har genstartet, kan det pludselig godt alligevel.

Kører jeg dxdiag inde i Kør ... så failer den i mange af testene. Men det skifter ofte mellem hvilke tests den failer.

I dag da jeg prøvede at installere Diablo 2, kunne den ikke finde noget kompatibelt video kort og jeg kunne åbentbart ikke køre spillet. Jeg kan ikke spille en del af mine spil, men det virker meget tilfældigt, hvis det pludselig virker.

Jeg har prøvet at formatere og derefter geninstallere DirectX9.0b vha. en websetup jeg har downloaded fra Mircosofts hjemmeside. Men kort efter kommer fejlen igen alligevel. Dvs. det hjælper heller ikke at formatere.
Avatar billede Slettet bruger
16. februar 2004 - 20:44 #1
Kunne det være et varmeproblem?
Avatar billede berleburg Nybegynder
16. februar 2004 - 20:49 #2
Jeg ligger på 30 grader celsius i kabinettet. Har 4 kabi-blæsere.

Min PSU har 2 blæsere og er på 420 W.

Tror ikke det er et varmeproblem.
Avatar billede victor-1 Nybegynder
16. februar 2004 - 20:50 #3
Nu nævner du ikke noget om styresystem, men bruger du XP eller ME, kan du forsøge dig med en systemgendannelse. (den kan altid fortrydes)
Avatar billede victor-1 Nybegynder
16. februar 2004 - 20:51 #4
Skulle det ikke hjælpe eller bruger du et andet styresystem, kan du forsøge at geninstallere grafikdriver samt directX.
Avatar billede victor-1 Nybegynder
16. februar 2004 - 20:56 #5
Er du XP eller Win2k bruger prøv dette -
Det vil rette op på småfejl i filsystemet !
Start - Kør - cmd og skriv så i promten -    sfc /scannow
Husk mellemrummet mellem    sfc og /

Din Windows cd skal ligge i drevet mens du gør det.
Derefter geninstallation af de før nævnte ting.
Avatar billede victor-1 Nybegynder
16. februar 2004 - 20:57 #6
Sidste forslag - rep af Windows

1: Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP/2000 CD, husk at i din bios skal dit cd-rom drev være sat til first boot device.
Når den har installeret nogle foreløbige filer skal du springe det første tilbud om reparation over og fortsætte din installation (nyinstallation)

2: Nu kan du så vælge hvilket drev din (nye) installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev.

3: Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og spørger om du vil slette det (L) eller om du vil lave en reparation (R) – vælg  reparer.

4: Og du vil nu se at den laver en helt ny installation, men den beholder alle dine indstillinger og dit skrivebord intakt og det bedste ved det hele er, at pc’en slipper af med alle fejlene.

5. Slap lidt af, mens pc'en arbejder.

6: PS husk at have din CD-Key klar, denne skal bruges da det jo er en "nyinstallation"
Avatar billede berleburg Nybegynder
16. februar 2004 - 21:01 #7
Undskyld jeg ikke lige skrev hvad OS jeg har. Jeg har Windows XP.

Kigger lige på de ting du har sagt. Andre forslag er velkomne!
Avatar billede victor-1 Nybegynder
16. februar 2004 - 21:03 #8
Det er ok - ingen kan vel forvente man sidder ved pc'en hele døgnet ;o)
Avatar billede berleburg Nybegynder
16. februar 2004 - 21:03 #9
Det skal igen understreges, at fejlen kom igen, ved en fuld formatering af C: drevet, hvorpå WinXP var installeret.
Avatar billede victor-1 Nybegynder
16. februar 2004 - 21:06 #10
Du har altså formateret og geninstalleret og det er så herefter det ikke vil som du vil.
Skal lige forstå det rigtigt !
Avatar billede berleburg Nybegynder
16. februar 2004 - 21:12 #11
Jeps, fik fejlen på et tidspunkt. Hvorefter jeg så haft formateret C: og installeret WinXP på ny og derefter installeret alle drivere. DX9.0b, grafikdrivere osv.
Avatar billede victor-1 Nybegynder
16. februar 2004 - 21:20 #12
Har lige nærlæst dit spørgsmål igen.
Systemtemp. siger nu ikke så meget om det i sig selv, da temp på CPU sagtens kan være høj af den grund. Men det kunne måske snarere være dit grafikkort som bliver for varmt.
Kontroller om blæseren kører som den skal og prøv evt. at gøre hovedrent i hele pc'en. Store mængder af støv sætter sig næmt som en dyne der holder på varmen.

Hvis intet af ovenstående hjælper og du er helt sikker på du bruger de rigtige/nyeste drivere samt at der ikke er nogle gule markeringer i enhedshåndtering, vil jeg næsten tro du har et hardware probl. Og det sansynligste er grafikkortet. (dette fordi det har virket)
Avatar billede berleburg Nybegynder
16. februar 2004 - 21:39 #13
Mht. støv i comp. CPU, MOBO og ram er allesammen næsten helt nye i min comp. Så støv er der meget lidt af. Men kan godt kigge på mit gfx kort, hvor varmt det er.
Avatar billede berleburg Nybegynder
16. februar 2004 - 21:40 #14
glemte: Findes der noget program, der kan aflæse temp på gfx kort?
Avatar billede victor-1 Nybegynder
16. februar 2004 - 21:58 #15
Tror desværre ikke det er muligt at kontrollere temp. på grafikkort, da der jo ikke sidder en censor til det, i modsætning til CPU.
Men hvis det hele er nyt, må der vel være garanti på skidtet og er der en fejl på noget hardware skal det udskiftes på garantien.
Avatar billede victor-1 Nybegynder
22. februar 2004 - 14:31 #16
Skal vi videre "berleburg" ? :o)
Avatar billede berleburg Nybegynder
22. februar 2004 - 19:20 #17
Hmm, har prøvet, at skifte grafikkort i maskinen. Til et gammelt GF2 GTS Pro jeg havde. Jeg får stadig samme fejl i 3dMark 2001. Kan ikke se det er gfx kortet. Tror du ikke, det er mit mobo? Har skiftet ram også, stadig fejl.
Avatar billede victor-1 Nybegynder
23. februar 2004 - 16:38 #18
Har du prøvet at "tygge" dig gennem manualen til dit bundkort/grafikkort ?
Måske kan du der finde en løsning.
Kontroller bios-opsætningen - forsøg evt. med små ændringer omkring AGP.
Avatar billede victor-1 Nybegynder
07. marts 2004 - 02:00 #19
"berleburg" - har du fået løst dit probl. ?
Tænkte om det måske snart var lukketid her ?
Avatar billede berleburg Nybegynder
14. marts 2004 - 21:18 #20
Nej, har stadig problemer. Kan ikke finde nogen løsning.

Ved godt hvor du vil hen...nu er det bare sådan, jeg er newb på denne side, så ved ikke hvordan tildeler en bruger point, for acceptabelt svar. Fortæl mig hvad jeg skal gøre, og jeg ordner det.
Avatar billede ultima Nybegynder
21. marts 2004 - 20:47 #21
har du installeret Norton antivirus 2003 Vis ja slet det har haft den samme fejl som dig og det hjalp.