Avatar billede cyberm Nybegynder
16. februar 2004 - 10:00 Der er 25 kommentarer

Netværksprinter i kix

Hej

Jeg sidder og har nogle problemer med en netværksprinter i xp.
Printeren er oprettet på serveren, og kan også tilslutte mig den, hvis jeg er admin på klienterne. Men lige så snart en bruger logger på, kan han ikke tilføje printeren, og Kix scriptet fejler derfor også....Jeg prøvede at rette i regedit så alle har fuld kontrol til at skrive i den...Det virkede også fint....indtil jeg genstartede maskinen så nulstillede den registreringsbasen.....Hjælp!!!
Avatar billede mcse_henrik Nybegynder
16. februar 2004 - 10:37 #1
hvilke rettigheder har brugerne på maskinen?? er de lokale administratorer??
Avatar billede cyberm Nybegynder
16. februar 2004 - 10:42 #2
Nej det er de ikke, da de ikke skal ha mulighed for at installere programmer som såden. Så vidt jeg ved kan man godt gi alle rettigheder i reg uden at der skal ha fuld kontrol på maskinen. Desuden kan man kun oprette brugerne enkeltvis så vidt jeg kan se...og jeg har ikke tid til at oprette 5000 brugere.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
16. februar 2004 - 10:48 #3
Du skal prøve at tjekke brugerrettigheder/sikkerhed på printeren på serveren.

Her skal der være en "Print" option til "Everyone". (eller den gruppe brugere der må bruge printeren).

Det er ellers standard, men det lyder som om den er ændret.
Avatar billede cyberm Nybegynder
16. februar 2004 - 10:50 #4
Den er sat til print på everyone. Kixen kan også godt lægge printeren på klienten hvis alså alle har fuld kontrol til reg basen...men som sagt nulstiller xp opsætningen når dne genstarter.
Avatar billede mcse_henrik Nybegynder
16. februar 2004 - 10:52 #5
hvordan ser din kommando inde i kix??
hvad er det for en printer??
Avatar billede cyberm Nybegynder
16. februar 2004 - 10:56 #6
$y = LEFT(@WKSTA, 3)  ; get the first 2 chars of the userid
$x = LEFT(@WKSTA, 7)  ; get the first 2 chars of the userid

Select
Case $y = "KUR"

If DelPrinterConnection ("\\GANDALF\Printer i 1.45") = 0
  ? "Deleted printer connection...."
Endif

EndSelect

Select
Case $x = "KUR141-"

If ADDPRINTERCONNECTION ("\\GANDALF\Printer i 1.41") = 0
  ? "Added printer connection...."
    If SetDefaultPrinter ("\\GANDALF\Printer i 1.41") = 0
              ? "Set default printer to Printer i 1.41...."
      Endif

EndSelect
Avatar billede lgj Nybegynder
16. februar 2004 - 11:09 #7
Hvor i reg.basen skriver den printer?
Avatar billede cyberm Nybegynder
16. februar 2004 - 11:18 #8
ved jeg ikke...Ved bare at kixen virker hvis jeg gir alle fuld kontrol over local machine i reg basen
Avatar billede mcse_henrik Nybegynder
16. februar 2004 - 11:21 #9
der har brugere ikke umiddelbart rettigheder til at skrive..
Kan du ikke gøre dem til superbrugere?? så burde du komme ud over problemet
Avatar billede mcse_henrik Nybegynder
16. februar 2004 - 11:22 #10
rettelse.. superbrugere er ikke nok, så det kan være du skal gøre dem til administrator på dem lokale maskine
Avatar billede cyberm Nybegynder
16. februar 2004 - 11:30 #11
Ja men hvorfor kan det så virke hvis jeg tildeler alle fuld kontrol...så længe jeg ikke genstarter maskinen...og sætter jeg domæne gruppen ind som fuld kontrol bruger...så fjerner xp dem også efter genstart
Avatar billede lgj Nybegynder
16. februar 2004 - 13:16 #12
Du er nødt til at tildele rettigheder til HKEY_LOCAL_MASHINE\Software, eller det du behøver, ikke kun HKEY_LOCAL_MASHINE.
Avatar billede cyberm Nybegynder
16. februar 2004 - 13:34 #13
Og den vil forblive selvom jeg genstarter?
Avatar billede mcse_henrik Nybegynder
16. februar 2004 - 13:36 #14
ja, det gør den..
Avatar billede lgj Nybegynder
16. februar 2004 - 13:36 #15
Ja.
Avatar billede cyberm Nybegynder
16. februar 2004 - 14:21 #16
Det gjorde den så...Men det hjalp ikke på kixen...Nu har jeg bestilt konsulent...gider jeg ikke rode med det mere.
Avatar billede lgj Nybegynder
16. februar 2004 - 14:30 #17
hmm - så er vores tid jo spildt. :(
Avatar billede cyberm Nybegynder
16. februar 2004 - 15:15 #18
Tjaa....Eller også skal i lige nå og komme med en god ide inden slutningen af ugen.....
Avatar billede lgj Nybegynder
16. februar 2004 - 20:47 #19
Det kræver jo at du gider at rode med det igen og fortller os hvad kix ikke gør.

Kan en bruger tilslutte sig din netværksprinter manuelt?
Har du tildelt rettgheder på alle undermapper under HKEY_LOCAL_MACHINE?
Avatar billede cyberm Nybegynder
16. februar 2004 - 22:31 #20
brugeren kan ikke tildele printeren manuelt...den siger at brugeren ikke har rettigheder til at skrive i basen. Har ikke prøvet med at gi adgang til alle undermapper....Det underlige er at nogle gange virker kixen og så virker den ikke....Tror det er server delen der er galt med....Det er noget være skrammel....
Avatar billede lgj Nybegynder
17. februar 2004 - 09:16 #21
Hehe vi er da enige om skramlet, med mindre du mener kix.

Men din printer er da heller ikke helt normal, printere skal normalt kunne installeres af almindelige brugere - hvad er det for en?
Prøver du lige det med rettighederne - evt. en af gangen?
Avatar billede cyberm Nybegynder
17. februar 2004 - 11:26 #22
med skramlet mener jeg serveren....Kixen virker fint i hvores anden afdeling, men den kører også 2000..Printeren er en HP 4000, og jeg vil prøve det med rettighederne, men ligger syg...så det må blive når jeg kommer på arbejde igen
Avatar billede lgj Nybegynder
17. februar 2004 - 11:52 #23
OK - håber ikke det er alvorligt, go' bedring.
Avatar billede cyberm Nybegynder
05. marts 2004 - 08:35 #24
Nå men meldte brugerne ind som lokaladministratorer. Så virker kixsen
Avatar billede lgj Nybegynder
05. marts 2004 - 08:53 #25
Hej igen - velkommen tilbage, godt at høre at det virker. Lidt obskur måde dog;)

Har du forøvrigt set denne metode? ('Stjålet' fra en anden tråd)

rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /in /n \\Printserver\Printer1 (Tilføjer printer1)
rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /in /n \\Printserver\Printer2 (Tilføjer printer2)
rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /y /n \\Printserver\Printer1  (Sætter Printer1 til standardprinter)