Avatar billede freeman Nybegynder
29. januar 2001 - 10:34 Der er 8 kommentarer og
4 løsninger

Spørgsmål om man kan lære ASP med ringe HTML kundskaber ?

Hej !

Jeg har en ven som skal til at lære ASP. Problemet er at han kun kan ganske få HTML koder, og normalt bruger editore til HTML arbejdet.

Kan han starte med at klø på med bogen:
ASP - Active Server Page eller skal han læse WWW- Illustret håndbog (html-bibelen) først ??
Avatar billede hoejrup Nybegynder
29. januar 2001 - 10:39 #1
ASP er en blanding af HTML og Visual Basic Scripting, så det er en fordel at kunne HTML.

/Per
Avatar billede redbastard Nybegynder
29. januar 2001 - 10:51 #2
så vidt jeg ved så starter bogen
helt fra grunden,og i en beskrivelse af bogen hedder det \"Bogen starter helt fra grunden, så det er ikke nødvendig at have progrmmeringserfaring på forhånd\"
hvis det er den samme bog vi snakker om?
af wille & coller fra idg-forlag
Avatar billede freeman Nybegynder
29. januar 2001 - 10:57 #3
det er den :-)
Avatar billede bojohansen Nybegynder
29. januar 2001 - 11:10 #4
Jeg har aldrig læst noget om HTML men altid brugt Macromedia Dreamweaver til at lave mine sider med. Ved at kigge på den kode som bliver genereret af programmet har jeg så lært det. HTML er ikke svært at lære. ASP er ikke et script sprog for sig selv men snarere et program som kører på serveren, for at få det til at gøre noget for sig skal man bruge eksempelvis JavaScript eller VBScript. Det nemmeste at lære er VBScript da det er meget logisk og ikke indeholder en masse \";,(){}[] tegn, så det ville være et godt sted at starte. Jeg købte bogen \"Active Server Pages for dummies\" Af Bill hatfield (tror jeg nok han hedder). Skide god bog fordi han starte med at forklare hvad \"A\" betyder, og så \"B\" osv. osv. istedet for at man bliver kastet direkte ind i en kompliceret kode hvor der prøves at forklare hvad det hele betyder og hvad det gør.
Avatar billede wzarlon Nybegynder
29. januar 2001 - 11:33 #5
har du nogen side eksempler på det du har lavet med Dreamweaver bojohansen?
Avatar billede bojohansen Nybegynder
29. januar 2001 - 12:00 #6
wzarlon>>
http://www.formor.dk/spinning/
http://bo-johansen.adsl.dk
http://www.formor.dk/bsj/

Intet er færdig endnu, da jeg desværre ikke har alt for meget tid på hænderne.

Dreamweaver laver ren HTML kode.
Dreamweaver Ultradev laver ren HTML kode. Laver lidt sjov script kode, men det virker fint og kører stabilt, men det kan ikke anbefales nok at læse en bog om script sprog først, og forstå hvad det er der sker inden man begynder at bruge et program som Ultradev.
Avatar billede wzarlon Nybegynder
29. januar 2001 - 12:16 #7
ok..tak for det.
skulle lige se hvad man kunne få ud af de programmer.. Alt min kodning foregår kun gennem notepad
Avatar billede bojohansen Nybegynder
29. januar 2001 - 12:25 #8
wzarlon>>
Nu er de sider jo kun et eksempel ud fra hvad min fri tid giver mig lov til, og den minimale grafiske sans jeg er udstyret med :-/

Jeg mener helt ærligt at hvis man vil spare masser af timer på at lave hjemmesider så er det vejen frem. Mange udviklere bruger Dreamweaver til layout og lægger så deres egne scripts ind i koden bagefter.

Du kan hente en trial version fra http://www.macromedia.com nap fireworks med.
Avatar billede freeman Nybegynder
29. januar 2001 - 12:41 #9
hmm, hvad gør fireworks :-?
Avatar billede wzarlon Nybegynder
29. januar 2001 - 12:46 #10
ok...jeg giver det lige en chance..d/l lige den trial version
Avatar billede bojohansen Nybegynder
29. januar 2001 - 12:48 #11
Fireworks er et billed redigerings program designet til web billeder og med integration direkte til Dreamweaver (Ultradev)
Avatar billede styler Nybegynder
14. februar 2001 - 14:22 #12
Jeg synes han først skal læse WWW - En ilustreret bog.. Eller finde et sted på nettet, og så downloade nogle soucecodes, og så kigge dem grunddigt igennem. F.eks :
www.rasmusstyrk.dk
www.asp.dk
www.hagge.dk
www.bekhoj.dk
www.activeserverpages.dk
www.html.dk
osv..