Avatar billede madsmadsen Nybegynder
29. januar 2001 - 00:34 Der er 10 kommentarer og
4 løsninger

jl jl jl jl jl jl jl jl jl jl -skærm under boot m.m.

Under boot fra harddisk vises ned over hele skærmen: jl jl jl jl jl jl jl jl jl jl o.s.v.
Ved boot fra diskette kan man gå på C: drevet, men med DIR vises ikke den kendte biblioteks og fil liste, men derimod 6 volapyk filnavne, og disse 6 filer er tilsyneladende kæmpe store og påstås at fylde 12 GB tilsammen. Samtidig vises den frie plads som 2 GB. D.v.s. 14 GB i alt tiltrods for at disken er en 3 GB harddisk.
Et hurtigt svar vil blive meget værdsat, da maskinen har mange vigtige dokumenter og bruges til daglig administration.
Avatar billede halifax Nybegynder
29. januar 2001 - 00:38 #1
De mærkelige tegn ved boot fra drev c skyldes, at der sidder i diskkette i drevet og at de pc bootrækkefølge er a dernæst c. Tak diskette ud
Avatar billede halifax Nybegynder
29. januar 2001 - 00:41 #2
Selvfølgelig \"tag disketten ud\" . Prøv evt at boot i fejlsikret tilstand og se så om ikke indholdet af det c-drev ser normalt ud.
Avatar billede halifax Nybegynder
29. januar 2001 - 00:49 #3
Hver gang jeg har set de mærkelige tegn på skærmen under boot har dt været fordi der sidder en ikke-boot diskette i a-drevet.
Præv fra fejlsikret tilstand at køre scandisk og evt defrag.
De mærkelige filnavne og store filer kunne tyde på, at din fat-tabel er gået - eller er ved at gå - itu. Det har jeg oplevet een gang og diskindholdet var ikke til at redde for mig. desværre.
Avatar billede madsmadsen Nybegynder
29. januar 2001 - 00:54 #4
Det er prøvet at placere harddisken i en anden PC som D: drev, og det er prøvet at boote den oprindelige PC med dens harddisk, men fra A: drev med forskellige boot disketter til Windows 98 som iøvrigt er det system der ligger på harddisken, men i alle fald ser FAT oplysningerne syge ud, dvs. volapyk-navne på kæmpe filer der tilsammen fylder 4 gange så meget som disken kan rumme.
Avatar billede halifax Nybegynder
29. januar 2001 - 00:59 #5
Det er jeg ked af at høre. Du har virkelig et problem. Ud fra oplysningerne er mit bud stadig, at din fat-tabel er røget en tur. Op så er det kun hvad du har af backup, der gælder.
Avatar billede bouggi Nybegynder
29. januar 2001 - 00:59 #6
ved ikke om det er for sent men du har en mulighed ved at bruge prog. der hedder second chance fra power questhttp://www.powerquest.com/freestuff/
gå lidt ned på siden der finder du prog. dette er kun en trial ver. men fungerer fint i de 15 dage den er gyldig hvis det er installerer du den bare igen jeg har haft stor succes med at recover meget data som egentlig var gået tabt.
Håber det bedste for dig
Avatar billede bouggi Nybegynder
29. januar 2001 - 01:02 #7
glemte en ting
installer den på en rask maskine og lav en recover disk
det er den du skal bruge til at muligvis rette din disk op
Avatar billede halifax Nybegynder
29. januar 2001 - 01:02 #8
Du kunne fra dos prøve fdisk /mbr  -  en udokumenteret kommando til gendannelse af MasterBootRecord
Avatar billede cc2000 Nybegynder
29. januar 2001 - 08:00 #9
Det problem har jeg også haft, min løsning var at stoppe en bootdiskette i diskdrevet det skal være en bootdisk der passer til dit styresystem, så ikke du bruger en win95 bootdisk når du bruger win98 f.eks, så skal du skrive \"sys c:\" og gå over på c: og skriv \"fdisk /mbr\" det gør at den overskriver dine system-filer hvis de skulle være defekte, og den sidste kommando opretter en ny MasterBootRecord som halifax skriver! Håber det hjælper!
Avatar billede fcs Novice
29. januar 2001 - 13:18 #10
Det skyldes en fejl på din Master Boot Record (MBR), så en \"sys c:\" og en \"fdisk /mbr\" er den eneste løsning!
Avatar billede x4all_dk Nybegynder
29. januar 2001 - 18:09 #11
Det kan også skyldes at din BIOS ikke finder din HD korrekt. Tjeck om din harddisk bliver autodetected i både \"cylinder\" og \"mode\"!!

Et andet kan også være at du har 2 enheder (hardisk, cdrom, cd-brænder m.m.) som begge er sat som master på samme kabel.  Prøv kun at have harddisken på primary-kablet.

Avatar billede teknik Juniormester
06. februar 2001 - 15:54 #12
jl jl jl symptomet skyldes ofte, at HDD opsætningen i BIOS er \"kikset\"....(har \"ændret\" sig af ukendte årsager)

prøv at veksle mellem \"normal\" og\"LBA\" mode....typisk er BIOS default normal/auto , men de fleste nyere harddiske sættes op til LBA mode.

mvh :-)
Teknik
Avatar billede fcs Novice
03. september 2001 - 16:06 #13
har du fået svar på dit spørgsmål???
Avatar billede madsmadsen Nybegynder
18. februar 2002 - 09:48 #14
Tak for svarene .-))
mads