Avatar billede forcedesigner Nybegynder
11. februar 2004 - 23:41 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

hvad er forskællen her?

Hejsa alle sammen

De 2 koder ned under kan det samme og de er begge ASP.NET.
Den første er bygget på ASP måden, mens den anden er bygget på ASP.NET's måde, men begge 2 er ASP.NET koder.

1. Hvad er forskællen på dem?
2. Hvilken af dem er bedst?
3. Hvilken af dem er hurtigs?
4. Hvilken af dem er giver flere muligheder?

Tak....håber at i svar mig.
Avatar billede forcedesigner Nybegynder
11. februar 2004 - 23:42 #1
Her er den første kode:

<html>
<body><form action="demo_classicasp.aspx" method="post">
Your name: <input type="text" name="fname" size="20">
<input type="submit" value="Submit">
</form>
<%
dim fname
fname=Request.Form("fname")
If fname<>"" Then
Response.Write("Hello " & fname & "!")
End If
%></body>
</html>

Her er den anden kode:

<script runat="server">
Sub submit(sender As Object, e As EventArgs)
lbl1.Text="Hello " & txt1.Text & "!"
End Sub
</script><html>
<body><form runat="server">
Your name: <asp:TextBox id="txt1" runat="server" />
<asp:Button OnClick="submit" Text="Submit" runat="server" />
<p><asp:Label id="lbl1" runat="server" /></p>
</form></body>
</html>
Avatar billede burningice Nybegynder
11. februar 2004 - 23:58 #2
den første måde er procedural, den anden er event-driven

på normalt dansk betyder det, at du ved den første måde har skrevet koden så den bliver udført fra top til bund.... meget ufleksibelt.

ved den anden metode har du defineret en metode som skal udføres når man trykker på knappen. Meget meget fleksibelt. Du kan f.eks. vælge at lægge den metode der skal udføres ud i en dll-fil for sig selv, så slipper du for kode i din aspx-fil. Du er heller ikke tvinget til at sætte koden der hvor at teksten skal udskrives.
Avatar billede forcedesigner Nybegynder
12. februar 2004 - 00:08 #3
OK...jeg vil gerne vide hvilken af dem der vil komme først hvis nu de var sat til en race?...man siger jo normalt at ASP.NET er meget hurtigere end ASP.
Avatar billede burningice Nybegynder
12. februar 2004 - 00:15 #4
de er begge lige hurtige i eksekvering... de bliver begge compilet til native kode. Men i udviklingstid er den anden metode langt hurtigere i det lange løb. Det kan godt være det er lidt besværligt i starten hvis man kommer direkte fra ASP-verdenen, men event baseret programmering er meget nemmere at arbejde med og gennemskue.
Avatar billede forcedesigner Nybegynder
12. februar 2004 - 00:24 #5
Tak cyberfessor.

Jeg har lige started på ASP.NET og er fra ASP. Grunden til det er at ASP.NET er meget hurtigere så vil gerne have at mine ASP.NET sider har hurtighen ellers er der ikke en grund til at flytte fra ASP. Saa de 2 koder er lige hurtige ik? for det er jo meget nemmere for mig at kode på den ørste måde hvis de har den samme hastighed så kunne jeg lære det andet senere.

så de er lige hurtig ik?...skriv det som svar jo jeg kan give dig dine points.
Avatar billede guidmaster Nybegynder
12. februar 2004 - 01:51 #6
Jeg vil helt klart anbefale at du ikke arbejder som du gjorde i asp.old. Når du alligevel skal til at arbejde med asp.net kan du lige så godt gøre det rigtigt.

Mht. hastigheden, så vil jeg mene at de 2 eksempler du har lavet ikke være lige hurtige. Det skyldes at du i det første eksemple ikke angiver hvilken datatype du arbejder med, og derved vil du få noget konvertering som vil tage lidt ekstra tid.

Derfor: Skift til at arbejde med .NET på den måde som .NET skal arbejdes med - det kommer du længst med ;)
Avatar billede jettes Nybegynder
12. februar 2004 - 09:08 #7
En anden fordel ved ASP.NET metoden er, at du ikke får lavet spagettikode, hvor design og kode er rodet sammen i en pærevælling. I ASP.NET kan man endda adskille Design og kode i hver sin fil, så det er meget mere overskueligt!
Avatar billede burningice Nybegynder
12. februar 2004 - 12:17 #8
mon ikke vi allesammen kan blive enige om at spaghetti-kode er noget bøvl og plain object-oriented event-driven kode er noget nemmere at arbejde med ? :)
Avatar billede guidmaster Nybegynder
12. februar 2004 - 12:19 #9
Enig :D
Avatar billede forcedesigner Nybegynder
12. februar 2004 - 12:43 #10
Tak for jeres hjælp...jeg vælger ASP.NET metoden og glemmer alt om spaghetti coding...hehehe
Avatar billede guidmaster Nybegynder
12. februar 2004 - 13:08 #11
Hvor er det dejligt at høre :D

Velkommen til :D