Avatar billede majo09 Nybegynder
11. februar 2004 - 15:57 Der er 4 kommentarer

Hjælp til harddisk der ikke vil starte

Jeg har en Quantum Fireball (~6 GB) liggende der ikke vil starte, den spinner slet ikke op i omdrejninger (jeg skal hente data ud af den for en ven). På disken sidder der en grøn lysdiode der blinker når jeg starter computeren med disken i. En enkelt gang lykkedes det mig at få den til at "sige" 2 * "whrrr" lyde som om den var lige ved at starte da jeg tændte computeren.

Den sidder som den eneste disk (master) på den sekundære IDE-kanal i computeren.

Er der nogen der kender nogen tips/tricks til at få en harddisk til at starte når den gør knuder?
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
11. februar 2004 - 16:03 #1
Jeg går ud fra I har prøvet at sætte den for enden af kablet på den primære IDE-kanal også?

Undlad i hvert fald at sætte den midt på kablet, da det kan forårsagde datatab.
Avatar billede bryrup Nybegynder
11. februar 2004 - 16:12 #2
Prøv at sæt den i cable select i stedet!! Det er nogle gange meget nemmere!!
Avatar billede serverservice Praktikant
11. februar 2004 - 16:16 #3
Det lyder mest som om den slet ikke starter op, så er der vel ikke meget håb tilbage for den? den er defekt-færdig. hvis du er heldig kan du vente og se om den skulle starte periodisk.
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2004 - 07:27 #4
Den er død !. Skal du have reddet data kan du prøve Ibas http://www.ibas.dk/. Det koster bare kassen.