Avatar billede wl-shadow Nybegynder
07. februar 2004 - 12:15 Der er 3 kommentarer

Underlig opkobling

Hejsa, håber der er en her der har en fiks ide :-)

Jeg sidder i et hus med fælles internet.
Da netkable blev lagt for lang tid siden, lavede man en fejl i, den måde ledningerne sidder i hver sin ende af stikket.
Derved kommer der kun 10Mbit ud af kablerne, tager jeg så min bærbare, og tvinger netkortet til at kører 10Mbit, og sætter resten op som det skal ang. ip og gateway, så virker nettet fin, også netværk.
Så er det jeg gerne vil gøre det med min stationære pc, men det virker ikke,, unaset hvordan jeg sætter det op, så vil den ikke modtage noget internet,, man kan se efter den er sat til at køre 10Mbit at den er på netværket. men der kommer intet internet,, selvom det er samme opsætning som på den bærbare.
Så er det jeg spørger, hvad er forskellen på en bærbar og en Stationær pc, begge med winxp Pro installeret.
Og kan en måske give mig nogle fikse ideer om hvad jeg kan gøre.

På forhånd 1000 Tak :-)
Avatar billede esben_aaberg Nybegynder
07. februar 2004 - 12:36 #1
Hvis problemet ligger i kablerne, vil det måske hjælpe at pladsere en switch mellem pc'eren og stikket i vægen, hvor switchen skal være af nyere dato med "Auto MDI/MDIX for all Ports".
En sådan switch koster 3-400 kr., men du kunne evt. låne en fra ven eller nabo, for at se om det overhovede gør nogen forskel.

Det er dog lige så sansynlig at det kan være et problem med din opsætning, med en driver eller at netkortet simpelhen er defekt.
Avatar billede wl-shadow Nybegynder
07. februar 2004 - 14:11 #2
så må det være min driver der ret dårlig,, fordi netkortet virker fino, det bruges hver dag.
Ellers må jeg lige se efter en switch, og nogle nye drivers til netkortet,, har ellers installeret dem der er med cden,, det er et asus p4s533 kort med onboard lan.
Avatar billede esben_aaberg Nybegynder
07. februar 2004 - 14:43 #3
Hvis du siger at dit netkort virker, fordi du bruger det. Så er netkortet og driveren iorden!

Du kan evt. prøv at gå i en dos-promt (Start -> kør -> cmd) og skrive:

ipconfig -all |more

her vil du så hurtig kunne dande dig et overblik, over hvordan dine netkort er sat op.

Næst kan du skrive:

tracert 194.192.82.30

det er ip-adressen på www.tdc.dk og opasia.dk, så nu kan du se om du får forbindelse til din router og ud i vertnen. Hvis den tager langtid om at rende listen igemmen uden at fortælle hvilket router og server den rammer, har du et dns problem, hvis den ingen steder kommer har du et gateway problem eller et kabel problem!