Avatar billede saybot Nybegynder
07. februar 2004 - 12:10 Der er 7 kommentarer

Ny SATA harddisk virker ikke

Jeg har lige købt en Maxtor. DiamondMax Plus 9 80GB 7200RPM - 8MB - Seriel ATA

Den gider ikke blivet fundet af min computer... jeg er ved at blive meget desperat... Jeg håber der er nogle der kan løse mit prob.

Venlig hilsen Saybot
Avatar billede jimdaggerthuggert Nybegynder
07. februar 2004 - 20:53 #1
Kan du slet ikke se den i din Device Manager?
Har du aktiveret understøttelse af SATA i bios?
Avatar billede fbhzone Nybegynder
07. februar 2004 - 23:11 #2
I nogen tilfælde skal du have installeret SATA management programmet på din windows før den kan finde diskene, eller finder din computer slet ikke disken under opstart??
Avatar billede roedkjaer Nybegynder
08. februar 2004 - 03:43 #3
Når du skal installere xp skal du trykke på f6 under opstarten for at installere din sata controller. Denne driver skal du have på en diskette, den liger sansynligvis på den cd-rom du fik med til bundkortet ellers kan du hente den på producentens hjemmeside. Den finder ikke disken før dette gøres. Man kan dog osse bare vælge at boote op i xp, så finder xp som regel selv ud af at en ny hd er installeret. Så skal du bare ind og aktivere og formatere den.
Avatar billede saybot Nybegynder
08. februar 2004 - 11:30 #4
Jeg har prøvet at boote i xp... den finder ikke noget... den kommer slet ikke frem med noget om en ny harddisk
Avatar billede roedkjaer Nybegynder
08. februar 2004 - 14:00 #5
Nej det er fordi at du skal trykke F6 lige når de starter på at boote fra cd-rommen. Så ber' den om en driver til din sata controller. så skulle den gerne finde harddisken !! :D
Avatar billede jimdaggerthuggert Nybegynder
08. februar 2004 - 15:58 #6
Har du installeret windows eller vil du have installeret windows på din nye disk? For hvis du allerede har det installeret, så nytter det nok ikke at boote fra cd'en og trykke f6.
Men har du aktiveret understøttelse af SATA i din bios??
Avatar billede roedkjaer Nybegynder
08. februar 2004 - 17:31 #7
Prøv at gå ind i kontrol panel > Administrative tools > computer management > Diskmanagement. Se om ikke windows har fundet harddisken der, hvis den har så aktiver og formater den !! :D

Men det kan du jo så ikke som daggerthuggert skriver, hvis ikke sata er slået til i bios.