Avatar billede klasus Nybegynder
04. februar 2004 - 20:32 Der er 5 kommentarer og
3 løsninger

Hastighed ved afvikling af Navision 3.7 (Tidl. Attain) via VPN

Jeg har en Navision Server, en Exchange Srv som samtidigt er domain controller samt en fil og printserver stående på Sjælland. Nu har vi fået en afdeling i Jylland, hvor de 5 nye brugere logger via min Domain Controller/exchangeserver via en tunnel (som er dikteret fra vor udenlandske "moder"), hvilket virker helt godt både med hentninger af tekniske tegninger, grafik og andre "tunge sager", men Navision....Det ta'r en krig at starte, når den så endelig er kommet i gang, og man en gang har haft div. vinduer og oversigter åbne, går det rimeligt lige indtil brugeren vælger print - Selv det mindste print tager ca. 3 min. PC'erne i Jylland er 2,6 GHz med 512 MB RAM, forbindelsen hhv. 1 Gb syncron i Jyll. og tilsvarende 2 GB på Sjælland. Serverene kører med 1 GB netkort, så jeg mener ikke det er et HW problem!??
Er der nogen der har en god ide til en løsning????
*Klasus*
Avatar billede didb Nybegynder
04. februar 2004 - 20:57 #1
Hej Klasus
Der er ingen tvivl om at din hardware er alt rigeligt, men linien, derimod kan ikke klare at Navision bliver kørt som client/server via den. Mit bedste bud ville være at bruge terminalserver, den findes som en del af din serverinstallation, og klienterne er rimelige i pris. Jeg ville nok lave en af dine servere om til en terminalserver, alternativt en helt anden. Så køres clienten på serveren, og det vil kun være skærmbilleder der bliver overført. Har I allerede en tunnel, vil det være en forholdsvis lille øvelse.
Avatar billede klasus Nybegynder
04. februar 2004 - 22:07 #2
Min fil og printserver kører allerede term.srv. til hjemmeopkoblinger! Jeg mener dog ikke det er særligt brugervenlig idet noget der skal køres sker via "vor moder" (tunnelen går der igennem, men på en 32 GB linie!! så heller intet problem der!)og det gør vel at brugerne skal køre både "direkte" og term.srv. afhængigt af hvad de skal nu og her....eller??
*klasus*
Avatar billede didb Nybegynder
04. februar 2004 - 22:15 #3
32 GB, ja det burde være mere end rigeligt. En terminalserver klient bruger ikke meget mere en 32 KB, så oplevelsen for brugerne vil være mærkbar forbedret. Ja, det er korrekt at der både skal køres programmer lokalt og via terminalserver, men det er ikke unormalt, når man snakker om flere lokationer. Du skal lige huse at terminaleserveren skal have rigeligt med ram, da den jo bruger en del pr. klient der er logget på. Jeg vil nok anbefale min. 32 mb ekstra pr. klient der logger på.
//DIDB
Avatar billede amtoft Novice
04. februar 2004 - 23:07 #4
Du kan også lave din genvej til terminalklienten med den udvidelse, at den automatisk starter et program, når den har fået forbindelsen. På den måde virker det ikke som helt så mange "klik" der skal til, for at programmet starter.
Avatar billede klasus Nybegynder
07. februar 2004 - 22:59 #5
Terminalklient er ikke løsningen i vores netværk. Det har dog vist sig, at vi muligvis kan løse problemet ved visse tilrening - eller skulle jeg sig ændringer af visse tilretninger, som fx. spec. rapporter hvor udskrift er client code i stedet for server code!!
Avatar billede klasus Nybegynder
07. februar 2004 - 23:01 #6
Vi stopper her, men jeg vil gerne sige tak til jer for at forsøge at løse mit problem
*klasus*
Avatar billede didb Nybegynder
08. februar 2004 - 07:44 #7
Det kan man ikke, Klasus. Løsningen er Terminal server. Men held og lykke.
Avatar billede kgross Nybegynder
15. februar 2004 - 21:38 #8
klasus> du bør give proint til didb

Mange applikationer der er skrevet til LAN miljøer afvikles dårligt over VPN
på grund af fænomente Latency time. Når du bruger bredbånd er det begrænset hvor mange pakker du kan sende pr sek. Denne grænse er i et lokalnet meget højere så det i praksis ikke er noget problem. Derfor er der i programmer udviklet til LAN netværk ikke taget højde for dette problem. Jeg ved ikke om med sikkerhed om det er tilfældet for Navision Attain. Det er tilfældet for Navision XAL og C5.

Derfor kommer du ikke uden om en Terminal Server.