Avatar billede gobeyond Nybegynder
02. februar 2004 - 00:51 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Meget støjsvag 40mm fan

Hej

Jeg leder efter en meget støjsvag 40mm blæser. Tilsyneladende ligger de fleste modeller med DB på mellem 20 og 28 - hvilket er i overkanten.

Her nogle et bud?

/Gobeyond
Avatar billede dollyman Nybegynder
02. februar 2004 - 01:19 #1
for at en 40mm fan skal kunne flytte noget luft er den nød til at køre rimilig hurtig. Det er derfor næsten umuligt at lave en 40mm fan der er stille/lydløs med mindre den kun er til pynt:-). De ligger i reglen på ca 3500-7000 rpm. køb en fanmate og sæt hastigheden ned på blæseren til den har en accaptabel db. ca 2000 rpm =12-15db.
Avatar billede dollyman Nybegynder
02. februar 2004 - 01:20 #2
rimilig=rimelig
Avatar billede gobeyond Nybegynder
02. februar 2004 - 01:24 #3
Fanmate - er det en styring af blæserhastigheden?

Og er omdrejningshastigheden den eneste støjparameter. Findes der ikke produkter der er lavet af bedre materialer (lejer, støjsvare "vinger" osv.)
Avatar billede dollyman Nybegynder
02. februar 2004 - 08:26 #4
ingen regler uden undtagelser, men efter min mening bliver blæserne somregel for dyre, når de er lavet til et ekslusivt marked, med bedre lejer osv. i forhold til forventningerne ihvertfald. Så igen vil jeg anbefale min før nævnte løsning.
link til fanmate.
http://www.frostytech.com/articleview.cfm?articleID=883
Avatar billede zenze Nybegynder
02. februar 2004 - 14:46 #5
Køb en Pabst 412/2 hos Studiedata:
http://www.studiedata.dk/productitem.asp?id=FAPP010&Fane=SILENT,SIFA
Den er lidt højere end de gængse typer, men de større vinger gør at den så kan køre med lavere omdrejninger.
Avatar billede gobeyond Nybegynder
04. februar 2004 - 23:02 #6
Tak for svarene begge to - begge løsninger kan være acceptable. Jeg vil dog prøve Pabst blæseren først - og hvis det ikke er nok, så sætter jeg hastigheden ned på den med en fanmate :)

Jeg deler pointene mellem jeg.