Avatar billede keldolsen Nybegynder
30. januar 2004 - 09:20 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Installation af lokal printer i styresystemet Debian-

Hej
Jeg har installeret styresystemet Debian.
Jeg er nu igang med efter installationen og har mødt diverse problemer.
Denne gang drejer det sig om min Canon S520 USB printer.
Til denne har jeg installeret programmet "Cups" og har fundet driveren.
Jeg forsøger nu at sætte printeren op, alt går tilsyneladende fint. Problemet opstår når jeg skal vælge USB Port, som er betegnet med #1, #2, osv. helt op til #14. Jeg har valgt alle muligheder, men ingen svar fra printeren.
Under opstart af Debian mener jeg man kan se at USB bliver fundet.
Hvordan kommer jeg videre??
Avatar billede aneez Nybegynder
30. januar 2004 - 09:49 #1
du kunne ihvertfald starte med og sikre dig at USB er indlæst.

hvad siger den når du skriver

dmesg |grep USB ?
Avatar billede keldolsen Nybegynder
30. januar 2004 - 10:01 #2
Hej aneex
Tak for kommentar.
Dette vil jeg forsøge.
Jeg er på arbejde nu, så du får svar i aften.
Avatar billede Slettet bruger
30. januar 2004 - 12:48 #3
Jeg har netop en USB-printer. (Men en HP.) Den relevante del af min dmesg er:

hub.c: new USB device 00:07.2-2, assigned address 3
usb.c: USB device 3 (vend/prod 0x3f0/0x2f11) is not claimed by any active driver.
usb.c: registered new driver usblp
printer.c: usblp0: USB Bidirectional printer dev 3 if 1 alt 0 proto 2 vid 0x03F0 pid 0x2F11
printer.c: v0.11: USB Printer Device Class driver

Jeg kunne ikke finde din nøjagtige model på http://www.linuxprinting.org/ men det kan være, du kan bruge oplysningerne til S500:
http://www.linuxprinting.org/show_printer.cgi?recnum=Canon-S500
Avatar billede keldolsen Nybegynder
30. januar 2004 - 13:04 #4
Hej Sandbox.
Jeg har kørt RedHat i et halvt åsrs tid og har netop brugt driveren Canon-S500, den virker glimrende.
Det er den samme driver jeg vil forsøge mig i Debian. Men det er som om jeg ikke får forbindelse med USB enheden.
Jeg skal afprøve den kommando jeg fik fra aneez
Avatar billede Slettet bruger
30. januar 2004 - 13:10 #5
OK, så ved vi da, at det skulle kunne lade sig gøre, at få det til at virke.
Avatar billede keldolsen Nybegynder
30. januar 2004 - 13:21 #6
Hej Sandbox.
tak for kommentar.
Men skyldes problemet at USB enhederne ikke starter op, har jeg måske et alvorligt problem.
Det får jeg se når jeg kommer hjem ( Er på arbejde nu )
Avatar billede Slettet bruger
30. januar 2004 - 13:36 #7
Det kan vi nok også få ordnet. Du skal dog ikke regne med hurtig respons fra mig i aften, for da er jeg babysitter, og regner ikke med at være ved min comp før efter midnat.
Avatar billede keldolsen Nybegynder
30. januar 2004 - 23:52 #8
Hej
Så er jeg her igen.
Jeg har åbnet kommandoen "dmesg |grep USB" I Debian. For evt. hjælp har jeg lavet det samme i RedHat.

Først Debian, hvor jeg jo har problemet:

"usb-uhci.c: USB UHCI at I/0 0xa400, IRQ 5
usb.c: new USB bus registered_ assigned bus nuoober 1
hub,c: USB hub found
usb-uhci.c: USB UHCI at I/0 0xa000, IRQ 9
usb.c: new USB bus registered_ assigned bus nuoober 2
hub.c: USB hub found
usb-uhci.c: USB UHCI at I/0 0xd000_,IRQ 9
hub.c: USB new device connect on bus2/2, assigned device number 2
usb.c: new USB bus registered, assigned bus number 3
hub.c: USB hub found
usb-uhci.c: USB UHCI at I/0 0xb800, IRQ 9
hub.c: USB new device connect on bus2/2/1, assigned device number 3
usb.c: USB device 3 (vend/prod 0x4a9/0xl06b) is not claimed by any active driver

usb.c: new USB bus registered, assigned bus number 4
hub.c: USB hub found
usb-uhci.c: vl.275:USB Universal Host Controller Interface driver hub.c: USB new device connect on bus3/2, assigned device number 2
usb.c: USB device 2 (vend/prod 0x3f0/0x1205) is not claimed by any
active driver

usbkbd.c: :USB HID Boot Protocol keyboard driver debian:N# ."

Og nu Redhat hvor printeren fungerer:

"[keld@localhost keld]$ dmesg |grep USB
ehci-hcd 02:0b.2: VIA Technologies, Inc. USB 2.0
usb.c: new USB bus registered, assigned bus number 1
ehci-hcd 02:0b.2: USB 2.0 enabled, EHCI 0.95, driver 2003-Jan-22
hub.c: USB hub found
usb-uhci.c: USB UHCI at I/O 0xa400, IRQ 5
usb.c: new USB bus registered, assigned bus number 2
hub.c: USB hub found
usb-uhci.c: USB UHCI at I/O 0xa000, IRQ 9
usb.c: new USB bus registered, assigned bus number 3
hub.c: USB hub found
usb-uhci.c: USB UHCI at I/O 0xd000, IRQ 9
usb.c: new USB bus registered, assigned bus number 4
hub.c: USB hub found
usb-uhci.c: USB UHCI at I/O 0xb800, IRQ 9
usb.c: new USB bus registered, assigned bus number 5
hub.c: USB hub found
usb-uhci.c: v1.275:USB Universal Host Controller Interface driver
hub.c: new USB device 02:0b.2-2, assigned address 2
hid-core.c: USB HID support drivers
usb.c: USB device 2 (vend/prod 0x3f0/0x1205) is not claimed by any active driver.
hub.c: new USB device 00:1f.4-2, assigned address 2
hub.c: USB hub found
hub.c: new USB device 00:1f.4-2.1, assigned address 3
usb.c: USB device 3 (vend/prod 0x4a9/0x106b) is not claimed by any active driver.
printer.c: usblp0: USB Bidirectional printer dev 3 if 0 alt 0 proto 2 vid 0x04A9 pid 0x106B
printer.c: v0.11: USB Prin"

Bemærk, noget af dette er afskrift, så der kan være enkelte tastefejl.
Avatar billede keldolsen Nybegynder
18. januar 2006 - 20:09 #9
Lukketid