Avatar billede pollas Nybegynder
25. januar 2001 - 18:28 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Harddisk væk...

Jeg har netop anskaffet nyt bundkort, og har i den forbindelse geninstalleret Win98. Jeg har haft en del problemer med at få cd-rommen til at virke, da bios ved start til tider melder fail på primær slave og får Windows til at crashe. Andre gange finder den ikke noget, hvorefter drevet fungerer i Windows.

Samtidig havde jeg så i starten problemer med min hd nummer 2, idet den enekelte gange blev angivet til 6800Mb i stedet for dens reelle 1080. Dette gik dog over, ligesom jeg fjernede kablet til cd-rommen, og håbede at jeg kunne slippe med at købe et nyt drev.

Men nu dukker mit d-drev (hd#2) ikke op under windows mere. Bios\'en finder den, men nogen gange med den forkerte størrelse. Hvorfor nu det? Er min controller skidt, eller hvordan?

Setup:
Primary Master: 8.4Gb - part. i to (C/E)
Primary Slave: CD-rom (når tilkoblet)
Secondary Master: 1080Mb (D)

Er der en forklaring, forslag til placering på kabler, eller bud på en løsning - så er jeg klar!

På forhånd tak,

/A
Avatar billede handmade Nybegynder
25. januar 2001 - 18:47 #1
Hvordan har du jumpet drevene
Avatar billede mufle Nybegynder
25. januar 2001 - 19:37 #2
Jeg har set et lignende problem løst med nye drivere til chipsættet - dem der fulgte med til bundkortet var åbenbart dårlige/for gamle. (Her var der dog ikke problem med hdd størrelse)
Hvad er det for et bundkort?

Mufle...
Avatar billede apollo69 Nybegynder
25. januar 2001 - 20:20 #3
Det lyder lidt som defekte fladkabler.
Hvis du har andre så prøv dem.
Har set et lign. tilfælde med en ældre IBM, der
var kablet løst i stikket. Det gjorde HD´en
uhelbredelig syg men startede lidt som du beskriver.
Avatar billede perp Nybegynder
25. januar 2001 - 22:02 #4
Har haft lign. problem men mit var hverken kabler eller driver det var simplethen noget med partitionen.
Du kommer nok til at miste alt data på drevet men det er vel bedre end intet drev.
prøv først at gå ud i dos og se om du kan finde drevet her prøv dig frem ved de forskellige drev bodstaver indtil den skriver at det ikke findes for at tjekke at det er den disk du ønsker så skriv: dir >enter< så kan du tjekke om det er det drev hvis du altså kan huske nogle af de data\'er der er på drevet.
Hvis det er drevet så lav en ny partition på drevet, men jeg vil foreslå at du henter nedestående program da det er et killer program.
Hvis hellere ikke dos kan finde det så downloade Partition magic 5.0 eller nyere du kan få en demo her : http://www.powerquest.com/freestuff/
derefter er det bare at køre progarmmet og så lave en ny partition.
Avatar billede apollo69 Nybegynder
25. januar 2001 - 22:25 #5
Partition magic 5.0 er en DEMO og virker ikke.
Avatar billede apollo69 Nybegynder
25. januar 2001 - 22:27 #6
Altså den fra ovenstående link.
Avatar billede handmade Nybegynder
25. januar 2001 - 22:36 #7
Der findes andre (og gratis) værktøjer a\'la PM, knapt så brugervenlige, men absolut brugbare bl. a her: www.utilitygeek.com.
En start må vel være at køre fdisk fra en bootdisk og tjekke hvorledes HDD\'en er partitioneret - det kunne være en NON-DOS partitionering. I øvrigt får fdisk sine oplysninger fra BIOS, så husk at slette \"gamle\" drevoplysninger i BIOS inden du kører HDD auto detect..
Avatar billede perp Nybegynder
25. januar 2001 - 22:39 #8
Så hent den her : http://onlinematrix.net/ustore
\"Warez site\"
Avatar billede apollo69 Nybegynder
25. januar 2001 - 22:41 #9
Jeg tror nok en af de tidligere versioner er lavet som 14 dages prøve version.
Den kan måske findes her:
http://www.filesearch.ru/en/
Avatar billede apollo69 Nybegynder
25. januar 2001 - 22:43 #10
perp>> Pas på du ikke bliver slettet for det der.
Avatar billede perp Nybegynder
25. januar 2001 - 22:45 #11
Sorry din\'t know
Avatar billede vito Nybegynder
27. januar 2001 - 23:44 #12
For mig lyder det, som om dine harddiske(HDD) og cd-rom ikke er jumpet rigtigt.
På de fleste HDD, CD-Rom og brændere er der et diagram, der viser hvordan de skal være jumpede.
En jumper er en lus mellem to pinde, som kan sidde i flere forskellige kombinationer.
Den fysiske disk, hvor dit c:-drev ligger på, skal altid være jumpet som \"Primary-master\".
Nummer to fysiske disk skal altid være jumpet som \"Primary slave\", når du har en cd-rom.
CD-rommen jumper du så, som \"Sekundary slave\", så er der også plads til en brænder, der skal jumpes som \"Sekundary master\".
De to diske skal sidde på samme fladkabel og de to cd-rommer (hvis man har en cd-rom og en brænder)skal sidde på samme fladkabel.
Du kan læse på bundkortet hvor hvor kablet fra diskene skal sidde (Primary) og hvor fladkablet cd-rommen(e)skal sidde (sekundary).
vito
Avatar billede pollas Nybegynder
29. januar 2001 - 23:33 #13
Hmm, al jumperi er udført korrekt.

Jeg har midlertidig løst problemet med et andet kabel, hvilket måske var et af svarene. Problemet er, at mit cd-drev stadig ikke fungerer uanset placering, og at disken stadigvæk er en smule mystisk...