Avatar billede majo09 Nybegynder
22. januar 2004 - 20:39 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Opsætning af SNMP

Jeg sidder og prøver på at sætte MTRG / SNMP op på en maskine med Win2003. Perl (ActivePerl 5.8.2 build 808) og MTRG (2.0.13) er installeret og virker, men jeg kan ikke få lavet en config.

Når jeg kører denne kommando: "perl cfgmaker public@192.168.1.1 --global "WorkDir: C:Pro
gram FilesMTRG" --output mtrg.cfg" i kommandoprompten får jeg bare "Can't open perl script "cfgmaker": No such file or directory" tilbage.

Min router er en 3Com 3C857 OfficeConnect Cable/DSL Gateway og jeg har fundet flere steder (internetshops) på nettet hvor der står den understøtter SNMP. Til gengæld står der ikke noget om SNMP i 3Coms produktbeskrivelse af den, men i web-konfig'en på den kan man slå "Remote Administration" til (bruger port 8000).

Er der nogen der kan hjælpe mig ?
Avatar billede majo09 Nybegynder
22. januar 2004 - 21:26 #1
Hvorfor er de backslashes der var i teksten nu væk...
Avatar billede majo09 Nybegynder
23. januar 2004 - 10:24 #2
Jeg har nu prøvet at udskifte "public" med "PUBLIC", "Administrator" og "administrator" - men ligemeget hjælper det.
Avatar billede majo09 Nybegynder
23. januar 2004 - 10:30 #3
Og jeg har også prøve at indsætte "C:\Program Files\MRTG\bin\" i computerens PATH

Men der er tilsyneladende ikke nogen der kan hjælpe...
Avatar billede majo09 Nybegynder
23. januar 2004 - 10:33 #4
ARGH - jeg har nu selv fundet fejlen...

Jeg skulle bare køre kommandoen fra \MRTG\bin\ ...:-/
Avatar billede mpjensen Nybegynder
23. januar 2004 - 10:34 #5
Det er næppe parametrene (public, administrator osv.) som er forkerte. Den fejlbesked som du får siger jo at den ikke kan finde perl-skriptet cfgmaker. Er du sikker på at cfgmaker ligger i den mappe hvor du kører kommandoen?
Avatar billede julleman Nybegynder
23. januar 2004 - 10:38 #6
Problemet er at perl ikke kan finde cfgmaker scriptet.
Sørg for at stå i kataloget mrtg-2\bin hvor cfgmaker-filen ligger.
Remote administration har ikke noget med sagen at gøre, da snmp-protokollen som mrtg benytter, kører på port 161 og er en helt anden protokol.
Avatar billede majo09 Nybegynder
23. januar 2004 - 11:24 #7
Ok - så kom jeg en ubetydelighed længere nu får jeg bare den her fejl når jeg kører Perl kommandoen:
"--base: Get Device Info on public@192.168.1.1:
SNMP Error:
receiving response PDU: Unknown error
SNMPv1_Session (remote host: "192.168.1.1" [192.168.1.1].161)
community: "public"
request ID: -1666040967
PDU bufsize: 8000 bytes
timeout: 2s
retries: 5
backoff: 1)
at C:/MRTG/bin..libmrtg2/SNMP_util.pm line 622
SNMPWALK Problem for 1.3.6.1.2.1.1 on public@192.168.1.1::::::v4only
at cfgmaker line 825
WARNING: Skipping public@192.168.1.1: as no info could be retrieved

--base: Writing mrtg.cfg"
Avatar billede julleman Nybegynder
25. januar 2004 - 13:11 #8
det lyder som du har glemt at slå snmp til.
ud fra dette kan jeg se at den har prøvet i 10 sekunder (timeout 2 sekunder og retries 5). Der må være et eller andet sted i routeren hvor du kan slå snmp til.