Avatar billede shadowsurfer Nybegynder
21. januar 2004 - 17:29 Der er 8 kommentarer

For ikke resten af linien med

Jeg har det her perl script, som skal oversætte en tekst, med nogle simple opmærkning, til et xml format.
Når scriptet når til £### skal tællerne $linieNumberBrand sættes til ###. Dette gør scriptet også, men det "æder" resten af linien. Det skal det ikke.

------------Perl script-----------------------
#!/usr/bin/perl -w

if (int(@ARGV) == 2)
{
    $input = $ARGV[0];
#  $tka = $ARGV[1];
#  $sentil = $ARGV[2];
    $output = $ARGV[1];
    $lineNumberNormal = 1;
    $lineNumberBrand = 1;
    open (IN, $input) || die "Can't open $input: $!";
#  open (TKA, $tka) || die "Can't open $tka: $!";
#  open (ST, $sentil) || die "Can't open $sentil: $!";
    open (OUT, ">$output") || die "Can't create $output: $!";
#  open (DTD, "smn.dtd") || die "Can't open smn.dtd: $!";
#  while (<DTD>)
#  {
#      print OUT;
#  }
#  close (DTD);
    print OUT "<?xml version=\"1.0\" encoding=\"ISO-8859-1\"?>";
    print OUT "\n<TEI.2>";
    while (<IN>)
    {
        if (/^\s*$/g)
        {
            ## Fjernelse af tomme linier
            s/^\s*$//g;
        }# if (/^\s*$/g)

        #leder efter £ og
        elsif(/^\£([0-9]*)/g)
        {
            $lineNumberBrand = $1 -1;
        }

        else
        {
            ## Udskiftning af < og > med hhv. <uforkortet> og </uforkortet>
            s/\</\<forkortelse1/g;
            s/\>/\<\/forkortelse\>/g;
            s/forkortelse1/forkortelse\>/g;
            ## Udskiftning af [##] (side tæller) med </side> og <side id="##">
            s/\((.*)\)(.*)/\<\/side\>\n\n\<side id\=\"$1\"\>\n\<l id=\"$lineNumberNormal\" id2=\"$lineNumberBrand\"\>$2\<\/l\>/;
            ## Fjernelse af den første </side> da der jo her er tale om start på dok.
            s/\<\/side\>\n\<side id\=\"1r\"\>/\<side id\=\"1r\"\>/;
            ## Udskiftning af * og ¤ med hhv. <initial> og </initial>
            s/\#/\<initial>/g;
            s/\¤/\<\/initial>/g;
unless (/\<side/ || /\<\/side/)
            {
                chomp($_);
                $_ = "\<l id=\"$lineNumberNormal\" id2=\"$lineNumberBrand\"\>" . $_ . "\</l\>\n";
            }
            print OUT;
        }# else

        $lineNumberNormal++;
        $lineNumberBrand++;
    }# while (<IN>)
    close (IN);
    print OUT "\n</TEI.2>";
    close (OUT);
}
else
{
    print "This script requires exactly 4 parameters. Input file, tka file, later addtion fil and output file.\n";
5 fewer lines

------------ eks txt ----------
153v)#Ie¤th * lidh<et> spel acth<e>r jech ath skriwe
th<e>r man maa tidh<e>n m<edh> for driwe
om nog<e>r vndh<e>r i fordom skieddæ
£100 i hwilken man th<et> lyst<e>r ath wedhe
for wor h<er>ræ hans fødzels aar

------------ eks output -----------
EI.2></side>

<side id="153v">
<l id="1" id2="1"><initial>Ie</initial>th * lidh<forkortelse>et</forkortelse> spel acth<forkortelse>e</forkortelse>r jech ath skriwe</l>
<l id="2" id2="2">th<forkortelse>e</forkortelse>r man maa tidh<forkortelse>e</forkortelse>n m<forkortelse>edh</forkortelse> for driwe</l>
<l id="3" id2="3">om nog<forkortelse>e</forkortelse>r vndh<forkortelse>e</forkortelse>r i fordom skieddæ</l>
<l id="5" id2="100">for wor h<forkortelse>er</forkortelse>ræ hans fødzels aar</l>

----- ønsket eks output ------------
?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1"?>
<TEI.2></side>

<side id="153v">
<l id="1" id2="1"><initial>Ie</initial>th * lidh<forkortelse>et</forkortelse> spel acth<forkortelse>e</forkortelse>r jech ath skriwe</l>
<l id="2" id2="2">th<forkortelse>e</forkortelse>r man maa tidh<forkortelse>e</forkortelse>n m<forkortelse>edh</forkortelse> for driwe</l>
<l id="3" id2="3">om nog<forkortelse>e</forkortelse>r vndh<forkortelse>e</forkortelse>r i fordom skieddæ</l>
<l id="5" id2="100">i hwilken man th<forkortelse>et</forkortelse> lyst<forkortelse>e</forkortelse>r ath wedhe</l>
<l id="6" id2="101">for wor h<forkortelse>er</forkortelse>ræ hans fødzels aar</l>

Avatar billede shadowsurfer Nybegynder
21. januar 2004 - 17:32 #1
Fik vist lige postet for hurtig

i eks txt mangler:
(

i eks ouput mangler:
<T

i ønsker eks ouput mangler:
<
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
21. januar 2004 - 18:05 #2
Det er utestet, men du skal nok umiddelbart efter while-løkken skrive

if (s/^\£([0-9]*)//) {
  $lineNumberBrand = $1 -1;
}

og så ellers fortsætte med den if du har (minus den stump du flyttede udenfor)
Avatar billede shadowsurfer Nybegynder
21. januar 2004 - 19:36 #3
Sætter jeg

if (s/^\£([0-9]*)//) {
  $lineNumberBrand = $1 -1;
}

efter while løkken fanger den ikke £ og giver en fejl:
Use of uninitialized value in substitution (s///) at ./parser-raw-to-xml.pl line 61, <IN> line 882.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
21. januar 2004 - 22:16 #4
Og det hjælper ikke at skrive??

  if ($_=~s/^\£([0-9]*)//) {
Avatar billede shadowsurfer Nybegynder
22. januar 2004 - 10:06 #5
Få stadig ikke resten af linien med
Avatar billede shadowsurfer Nybegynder
22. januar 2004 - 10:10 #6
Har løst det... det var vist det man kalder en dumme fejl... nogen vil måske mene en fejl 40...

Skulle bare droppe else, så det der stå i else{....} bliver til ....
Så bliver der jo checkket hver gang, og ikke kun hvis de tidligere sætninger ikke bliver opfyldt...
Avatar billede shadowsurfer Nybegynder
22. januar 2004 - 10:10 #7
Men ellers tak for hjælpen!
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
22. januar 2004 - 13:24 #8
Lyder godt - jeg samler ikke på point, så det er det dine.