Avatar billede Slettet bruger
20. januar 2004 - 18:02 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Fladskærme? Hvad skal man gå efter?

Hvad skal man specielt kigge på når man kigger efter fladskærme? Passer det at en 17" fladskærm svarer til en 19" alm skærm?

Jeg har set mange fladskærme hvor teksten stod mere eller mindre utydeligt på - altså ikke tegnet specielt skarpt op. Er der en speciel spec. man skal ligge efter vedr. det?

Jeg skal fortrinsvist bruge skærmen til grafik m.v.
Avatar billede svb Nybegynder
20. januar 2004 - 18:04 #1
Med hensyn til 17" tft til 19" crt er det samme synsvinkel du får ud af begge skærme! En af grundende til manglende skarphed i teksten kan være, at der hvor du har set dem udstillet, var der rettet en del spots på dem!
Avatar billede bleze Nybegynder
20. januar 2004 - 18:12 #2
Indtil OLED tager over fra TFT snart (2004/2005) vil jeg vælge en CRT skærm.  Bedre opdating, intet grid mellem pixels, mulighed for flere opløsninger mm

Vælg en LG Flattron, de er kanon
Avatar billede bleze Nybegynder
20. januar 2004 - 18:14 #3
17" TFT svarer ikke til 19" CRT....  Mål selv efter... Max 18" på de nye gode skærme :)
Avatar billede buch73 Nybegynder
20. januar 2004 - 19:48 #4
Det er rigtigt som du har oplevet at der er meget stor forskel på skarpheden i skriften på forskellige skærme. Dette skyldes at fladskærme helst skal stå i den maximale opløsning som de kan klare.
Dvs. at 15" er bedst i 1024x768 og 17" er bedst i 1280x1024.
Hvis du tager en 17" og kører den ned i 1024x768 vil billedet være noget uskarpt.
Det er en af ulemperne med fladskærme og specielt hvis du skal bruge den til spil, skal du være sikker på at du kan køre spillene i den maximale opløsning.
Derudover kan du kigge efter om der er DVI indgang på skærmen. Dette er som regel lidt bedre end det "alm." analoge VGA stik. Det kræver dog at dig grafikkort har en DVI udgang!
Ellers vil jeg kigge lidt på opdateringshastigheden. Den vil jeg sige SKAL være på max 25 ms(helst 16) Det er lidt det samme som frekvens på alm. skærme. Det bliver jo så bare betegnet i Hz og der skal det helst være så højt som muligt.
Kontrastforholdet er også godt at se på. Helst så højt som muligt. 400:1 eller mere.
Hmmm, det var ihvertfald meget af det jeg vil kigge efter.
En rigtig kanon skærm som så også er godt 1000 kr dyrere end andre 17" er en Xerox XL775DVI som du kan købe hos BJ Trading til 4500,-
De ekstra 1000 kr synes jeg er givet godt ud, hvis man skal op i 17" De billigste ligger nogenlunde på 3500,- måske en smule billigere.
Men jeg kan garantere dig at du næppe får meget bedre skærm, den er hammerflot osv.
Avatar billede buch73 Nybegynder
20. januar 2004 - 19:53 #5
Jeg vil ihvertfald råde dig til ikke at købe en noname billig skærm fra Bilka. Du kan være heldig at den er udmærket men gå efter et godt mærke, ACER, AOC, Samsung osv. Eizo laver nogle af de bedste til grafik så vidt jeg ved, men de er også noget dyre.
Du kan evt. skrive hvad størrelse du vil have og hvilken pris du regner med at ville give så kan vi give et mere konkret råd.
Avatar billede bleze Nybegynder
20. januar 2004 - 19:56 #6
jeg har en Acer TFT 19".. bruger den som TV i soveværelse... den kan slet ikke matche min 19" CRT Sony....  jeg holder mig til CRT indtil OLED kommer og er iorden
Avatar billede buch73 Nybegynder
20. januar 2004 - 20:02 #7
Jeg vil også give bleze ret i at det eneste sted fladskærme er bedre er ved tekstbehandling og internet(altså mest skrift) Ved grafik og spil er CRT bedre. Du SKAL ihvertfald som minimum op i den skærm jeg anbefaler for at den kan gøre sig bare nogenlunde gældende.
Avatar billede Slettet bruger
20. januar 2004 - 20:09 #8
Tak for jeres svar :)
Avatar billede bleze Nybegynder
20. januar 2004 - 20:13 #9
Velbekomme :)

Btw jeg brugte DVI til Acer'en men var meget skuffet i forhold til min CRT...
Avatar billede buch73 Nybegynder
20. januar 2004 - 20:18 #10
Det var så lidt :-)

DVI indgang er også det jeg prioriter som mindst vigtig. Der er ikke den store forskel. Så det skal ikke være det der får dig til at droppe en evt. skærm.
Avatar billede bleze Nybegynder
20. januar 2004 - 20:21 #11
DVI er digital, hvor VGA er analog... analog = shadowing... digital = 100% rent billede uden shadowing problemet