Avatar billede tybye Nybegynder
23. januar 2001 - 14:48 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

3com vs. xxx

Jeg har en pentium 200 mhz hvor jeg kører SUse 7.0 på men hvor sætter jeg den op såden kan komme på mit nt domain netværk jeg har prøvet i noget der hedder Yast2 at finde netkortet men det vil den ikke, jeg er helt ny på linux området og havde tænlt mig at bruge maskinen som samba filserver men det kan som sagt ikke finde netkortet er der nogen der hved hvordan man for sådan et 3com509b-c til at virker under linux, eller er der nogen dar har forslag til et net kort som at linux selv kan finde og konfigurere.
Avatar billede dyrix Nybegynder
23. januar 2001 - 14:53 #1
der er svjh ét enkelt 3com kort som ikke er understøttet under linux, og det er vist er 3c509c...c-versionen er den eneste af dem, så du skal være helt sikker på om det er b eller c, før jeg kan hjælpe mere :)
Avatar billede victor44 Nybegynder
23. januar 2001 - 14:55 #2
Hvis du bruger SuSE så åben shell som root og kør yast.
Vælg:
system administration
Integrate hardware ...
netvork device ...
Tryk enter ved eth0
Vælg 3com 509
vælg derfter network config
base netvork, gør som der står.

afslut
reboot og det triller
Avatar billede tybye Nybegynder
23. januar 2001 - 15:02 #3
Dyrix> kommer sådan set and på hvilket et jeg kan få hjælp til for jeg har begge slags liggende.
Avatar billede dyrix Nybegynder
23. januar 2001 - 15:03 #4
så snup et b :)...
Avatar billede tybye Nybegynder
23. januar 2001 - 15:09 #5
Dyrix> er du sikker på at den kan detekte det??
Er der nogen speciel måde at nic èn skal konfigures på? altså irq og alt det lort,
Avatar billede dyrix Nybegynder
23. januar 2001 - 15:12 #6
hvis der er et 3c509b pci, burde der ikke være nogle som helst problemer. Gør som victor44 skriver, og det burde spille :)
Avatar billede tybye Nybegynder
23. januar 2001 - 15:17 #7
DEt er nemlig ikke pci det er det gamle lort til isa
Avatar billede tybye Nybegynder
23. januar 2001 - 15:17 #8
Det er det gamle lort til isa
Avatar billede dyrix Nybegynder
23. januar 2001 - 15:18 #9
hmm...så må du hellere finde frem til en lidig irq osv. og husk at skrive numrene ned...du skal bruge dem til at konfigurere det med i yast...
Avatar billede tybye Nybegynder
23. januar 2001 - 15:18 #10
Hvad med 908b, tror du at den kan finde det det er jo pci
Avatar billede dyrix Nybegynder
23. januar 2001 - 15:21 #11
hmm..dunno...har ikke haft fat i sådan et, men jeg mindes kun at det var 905c der ikke er understøttet, så der kunne være ne god chance...pci-kort er som regel nemmere at arbejde med end isa
Avatar billede tybye Nybegynder
23. januar 2001 - 15:24 #12
Jeg mente 3c90b ik 908
Avatar billede victor44 Nybegynder
23. januar 2001 - 15:45 #13
Prøv nu bare det jeg skriver, det virker medmindre at du har irq konflikter.
Avatar billede dyrix Nybegynder
23. januar 2001 - 15:45 #14
huh? 90b?...de plejer da at hede f.eks. 905b el. lign....men gør forsøget...der er stor sansynlighed for at det virker når det er pci....
Avatar billede victor44 Nybegynder
23. januar 2001 - 15:46 #15
Og se på SuSE\'s sider om din hardware er supporteret.
http://cdb.suse.de/cdb_english.html
Avatar billede tybye Nybegynder
23. januar 2001 - 15:58 #16
Hvad med samba skal det bare ligges ind når mit netkort kører?
Avatar billede victor44 Nybegynder
23. januar 2001 - 18:54 #17
Samba er et selvstændigt program som du installerer ved siden af.
Avatar billede frn Nybegynder
24. januar 2001 - 09:29 #18
hvorfor kan jeg kun smide komentare ind, nå det er også lige meget

Hvis du køre SUSE har du et program der hedder yast, bare skriv yast i komandopromten, her under kan du kunfigurere enheder, f.eks eth0 = 3c50X, når du har gjordt det skal du lige bladre lidt rundt i yast så kan du se hvor du sætter ip adresser navn på maskinen, domain navn, m.m.

Hvad angår samba så er det meget nemt at konfigurere med SWAT, med swat kan du håndtere din samba server gennem en browser. men det kræver lige at du har aktiveret det i /etc/services og et eller andet andet sted skriv man swat for at se hvor det er du skal lave ændringer