Avatar billede nauclerus Nybegynder
18. januar 2004 - 20:55 Der er 55 kommentarer og
1 løsning

3 PC'er på netværk

3 PC'ere
2 med XP, 1 med Win2000
Ingen firewall

Sat sammen på flg. måde : Den ene XP og PC'en med Win2000 sidder på en hub.
Denne hub er sat til Linksys Router. Fra routeren er der forbindelse til den 3'de XP PC.
UDFORDRING:
De 2 PC'ere der sidder på Hub'en kan se hinanden. Begge de maskiner kan se XP PC'en der sidder direkte på routeren, men Denne PC kan ikke se nogen af de PC 'ere der sidder på Hub'en.
ØNSKE:  At Den XP PC der sidder på direkte på routeren kan se de PC'ere der sidder på routeren via hub'en.

Jeg tænker lidt i retning af opsætning af router, men er sq ikke meget for at "pille" ved den, da jeg ikke er netværksmand :)

Nogen idéer ?
Avatar billede riversen Nybegynder
18. januar 2004 - 20:58 #1
det kan ikke lade sig gøre som jeg ser det, da det kræver portforwarding, hvilket kun er muligt 1:1

men hvad er årsagen til den underlige opsætning?
Avatar billede kenp Novice
18. januar 2004 - 21:00 #2
Det burde som udgangspunkt virke! når de sidder som de skal der!, men har du prøvet at søge efter computerne fra den som ikke kan se nogle af dem!
Avatar billede riversen Nybegynder
18. januar 2004 - 21:04 #3
kenp: da ikke når xp'eren sidder på WAN siden på routeren
Avatar billede riversen Nybegynder
18. januar 2004 - 21:05 #4
eller jeg har måske misforstået, så linksys'en har switch indbygget?
Avatar billede kenp Novice
18. januar 2004 - 21:11 #5
jeg har læst det således at alle 3 computere sidder på LAN side!, kan være mig der har misforstået noget! (normalt har linksys en 4 ports swich indbygget)

spørger kan du ikke lige opklare det for så så vi guider dig den rigtige vej!
Avatar billede nauclerus Nybegynder
18. januar 2004 - 21:13 #6
Årsagen til denne opsætning er at de 2 PC'ere der kan se hinanden er placeret ned i kælderen. Da knægten's PC skulle på nettet havde vi valget mellem at trække et kabel helt fra kældren og op til 1'st sal, og sætte de pc'ere på en hub og anvende det kabel der allerede var trukket op til stueetagen hvor ADSL udstyret er placeret. Ved at anbringe routeren ved ADSL udstyret, sparede vi os for det besvær med at trække kabel hele vejen op og kunne her nøjes med at trække et kabel fra routeren og op til 1'st sal.
Jeg har søgt efter computerne fra den "den blinde PC" men der er "nada"
Avatar billede Cars10 Praktikant
18. januar 2004 - 21:15 #7
Nogle gange kan det hjælpe at opsætte ipadresserne manuelt
Avatar billede riversen Nybegynder
18. januar 2004 - 21:16 #8
cars10: nej det kan ikke
Avatar billede nauclerus Nybegynder
18. januar 2004 - 21:17 #9
Okey, den har jeg ikke hørt før. Hvad skulle dette afstedkomme ?
(bliver nødt til at spørge, er som sagt ikke nwetværksmand)
Avatar billede Cars10 Praktikant
18. januar 2004 - 21:18 #10
Tja, det afhjalp problemet med ikke at kunne finde en computer med mig.
Avatar billede riversen Nybegynder
18. januar 2004 - 21:20 #11
cars10: så er det et tilfælde.
Avatar billede Cars10 Praktikant
18. januar 2004 - 21:21 #12
ja måske, men det kan åbenbart ske
Avatar billede riversen Nybegynder
18. januar 2004 - 21:21 #13
nauclerus: måske du kunne bekræfte om xp'en der er problemer med sidder i routeren på WAN eller LAN siden.
Avatar billede riversen Nybegynder
18. januar 2004 - 21:23 #14
cars10: min pointe er, problemer har ligget et andet sted. Statiske ip'er har ikke løst det
Avatar billede riversen Nybegynder
18. januar 2004 - 21:24 #15
men hvis det virker, så er det ligemeget selvfølgelig
Avatar billede Cars10 Praktikant
18. januar 2004 - 21:26 #16
Jo det løste problemet ved mig. Der blev ikke ændret andet end det og det virkede. Er hyppist sket når forskellige versioner af windows skulle "snakke" samme
Avatar billede nauclerus Nybegynder
18. januar 2004 - 21:28 #17
En tanke slog mig lige: Ville det monstro hjælpe med at installere IPX på PC'erne ?
Mener at have læst noget om dette på nettet .
Avatar billede Cars10 Praktikant
18. januar 2004 - 21:31 #18
Det tror jeg nu ikke
Avatar billede kenp Novice
18. januar 2004 - 21:31 #19
det burde ikke gøre nogen forskel at bruge IPX, men det kan være at det vil gøre tricket!

men ellers kan du jo fra den maskine som ikke kan se de andre prøve at tilgå et drev via IP-adresen

start ->kør ->\\ip-adresse\dedeltenavnpåetdrev
Avatar billede nauclerus Nybegynder
18. januar 2004 - 21:33 #20
Ja, det med WAN eller LAN. "problem barnet" sidder jo direkte på routeren og får vel en IP fra routeren, måske Forstår nok ikke helt dit spørgsmål. Nu sidder jeg på arbejdte og bruger tiden "fornuftigt" med at tænke mig frem til en løsning, så jeg kan ikke afprøve løsningsmodeller før jeg kommer hjem.
Avatar billede Cars10 Praktikant
18. januar 2004 - 21:34 #21
Kan du ikke lige liste ipadresserne her. Du får ipadressen ved at skrive ipconfig /all i commandopromten
Avatar billede kenp Novice
18. januar 2004 - 21:35 #22
det var bare om du havde fået sat den ene computer i WAN stikket på din router i stedet for det alm. stik!
Avatar billede nauclerus Nybegynder
18. januar 2004 - 21:36 #23
Udfra hukommelsen er IP adresserne 192.168.100 - 192.168.101 - 192.168.102
Avatar billede Cars10 Praktikant
18. januar 2004 - 21:38 #24
der mangler et tal fx. 192.168.0.100
Avatar billede nauclerus Nybegynder
18. januar 2004 - 21:39 #25
Okey, så er jeg med m.ht. WAN og LAN. Men hvis jeg havde sat den i WAN stikket og ikke en ledig port (almindelig stik), kan de andre PC'er så stadig komme på nettet. Mener da at der på WAN stikket er forbindelsen til ADSL udstyret ?
Avatar billede nauclerus Nybegynder
18. januar 2004 - 21:40 #26
ja, selvfølgelig:) 192.168.1.100 - 192.168.1.101 - 192.168.1.102
Avatar billede kenp Novice
18. januar 2004 - 21:41 #27
ja det kan du faktisk godt! for så vil den fungere som en alm. swich, så det kan man faktisk komme ud for.
Avatar billede Cars10 Praktikant
18. januar 2004 - 21:47 #28
Ok det sker meget rigtigt ud. Kan du jo prøve at gøre et forsøg med at konfigurere dem manuelt det kan der jo ikke ske noget ved. Sæt dem manuelt til de ip'er du nævner og undernetmasken til 255.255.255.0 ved dem alle.
Avatar billede Cars10 Praktikant
18. januar 2004 - 21:50 #29
Hvor stor et område undersøger windows egenlig hvis man ikke har sat undernetmasken til noget?
Avatar billede kenp Novice
18. januar 2004 - 21:51 #30
men vhis du giver dem faste ip-adresser så skaldu også huske gateway og dns oplysninger.

du kan ikke undlade at sætte subnet, hvis du giver den en ip-adresse.
Avatar billede Cars10 Praktikant
18. januar 2004 - 21:52 #31
nej jeg mener bare hvis man ikke opsætter det manuelt
Avatar billede nauclerus Nybegynder
18. januar 2004 - 21:52 #32
Nu sidder jeg jo her og bliver mere og mere irreteret over at først at have fri kl. 00.00 for jeg har jo fået nogle rigtige gode råd at arbejde videre med. 1. Tjkeke at PC sidder i det rigtige stik 2. sætte manueller IP adresser på PC'erne.
Indtil videre 1000 tak for meget nyttig input. Nu kan kl. ikke blive 00 hurtigt nok :)
Avatar billede ymerdryz Nybegynder
18. januar 2004 - 21:53 #33
Jeg tror du skal glemme alt om manuel opsætning af ip adresser mm.
Jeg tror problemet skal findes i din windows XP installation. Hvis du har installeret den og valgt direkte adgang til internettet lukker XP´s firewall så du ikke kan de den på netværket. Jen er næsten 93% sikker på at det er der du vil finde løsningen på dit problem
Avatar billede Cars10 Praktikant
18. januar 2004 - 21:55 #34
nauclerus kan du godt finde dns og gateway adressen selv eller skal du bruge lidt hjælp til dette?
Avatar billede ymerdryz Nybegynder
18. januar 2004 - 21:56 #35
Du kan meget nemt se om alle dine pc´er er på netværket og har fået tildel ip.

Du kan logge ind på din router og checke eller du kan skrive ipconfig i en dos promt
Avatar billede kenp Novice
18. januar 2004 - 21:56 #36
cars10 ->så får den et subnet alligvel som den undersøger ;)
Avatar billede Cars10 Praktikant
18. januar 2004 - 21:57 #37
ja kenp men hvilket :D
Avatar billede kenp Novice
18. januar 2004 - 21:57 #38
ymerdryz -> prøv at læse øverst Ingen firewall!

men hvis du ikke har slået den fra og ikke lige ved hvordan så er her en billed guide *GG* http://ken.danborg.org/exp/firewall.htm
Avatar billede nauclerus Nybegynder
18. januar 2004 - 21:58 #39
Det skulle jeg kunne hitte rede i selv. Kan heldigvis stadig huske mange af gamle DOS kommandoer :)IPCONGIG /ALL skulle kunne fortælle mig hvad jeg har brug for ikk?
Avatar billede kenp Novice
18. januar 2004 - 21:58 #40
cars10 hvis den er tildelt af routeren så er det 255.255.255.0 :) ellers kan det næsten være hvilken som helst ;)
Avatar billede ymerdryz Nybegynder
18. januar 2004 - 21:59 #41
sorry så ikke at du havde skrevet dine ip adresser i kommentar kl. 21:40

Så er der jo ikke noget at være i tvivl. Hvis de har fået tildet ipadresser er der jo ikke noget galt der .
Avatar billede nauclerus Nybegynder
18. januar 2004 - 22:00 #42
XP's egen firewall er slået fra. På alle PC'ere
Avatar billede kenp Novice
18. januar 2004 - 22:00 #43
så prøv de råd som er kommet indtil vidre! så kan vi jo prøve vidre senere eller evt. i morgen.
Avatar billede ymerdryz Nybegynder
18. januar 2004 - 22:03 #44
kenp hvor står der at noget om firewall ?
Avatar billede nauclerus Nybegynder
18. januar 2004 - 22:03 #45
Jeg vender tilbage i morgen (har heldigvis fri, så jeg har hele dagen til at arbejde på sagen)
Avatar billede kenp Novice
18. januar 2004 - 22:06 #46
ymerdryz ->aller øverst i det han spørger om ;)
Avatar billede ymerdryz Nybegynder
18. januar 2004 - 22:08 #47
k sorry
Avatar billede Cars10 Praktikant
18. januar 2004 - 22:10 #48
jeg vil foreslå du starter med at prøve at tilgå en netværksmappe (som kenp skrev tidligere):
start -> kør -> \\ip-adresse\DenDelteMappensNavn

hvis det ikke virker prøver du igen efter du har tildelt ipadresser manuelt
Avatar billede akl_gr Nybegynder
19. januar 2004 - 18:23 #49
INGEN af de tre maskiner vil kunne komme på internettet hvis den ene sidder i wan porten. Jo måske hvis adsl-modemet så sidder i switchen, men hvis det gjorde det vil maskinerne ikke have de IP´er som er listet....
Avatar billede nauclerus Nybegynder
19. januar 2004 - 22:06 #50
Har nu arbejdet med det i nogle timer, uden videre held.
Jeg kan ikke tilgå en netværksmappe i dos
Jeg kam pinge begge maskiner der sidder på hub'en, men jeg kan ikke pinge maskinen der sider direkte på routeren fra de 2 der sidder på hub'en.
Alle maskiner er nu manuelt tildelt IP adresser.
Noget ganske interessant, måske, er dette:Jeg kan ikke pinge maskinen jeg sidder ved (altså den der er direkte på routeren). Det synes jeg er underligt. Den står fint med en IP adresse ved IPCONFIG, men når jeg pinger adressen, timer den ud. Så der er altså ingen (den selv inklusiv) der kan pinge den manuelle IP adresse jeg gav den.
Avatar billede kenp Novice
19. januar 2004 - 22:16 #51
så kunne det tyde på at der er noget galt med netværket på den maskine! her er et par forslag! jeg ved ærlig talt ikke om de vil hjælpe !

Fjern netkort i enhedsorienteringen, også genstarte så den finder det igen.
prøv at reparer netværksforbindelsen

evt start ->kør ->SFC /scannow
Avatar billede nauclerus Nybegynder
20. januar 2004 - 17:40 #52
Har fjernet og geninstalleret netkort. Det hjalp desværre heller ikke.
Avatar billede Cars10 Praktikant
21. januar 2004 - 00:16 #53
Prøv at pinge ip'en 127.0.0.1
Hvis det virker må der være et eller andet programmel der blokere netværksforbindelsen. Hvis det ikke er en firewall, så prøv at tænke godt igennem hvilket andet programmel der kunne være skyld i dette.
Avatar billede nauclerus Nybegynder
27. januar 2004 - 16:22 #54
Problemet er løst. Lavde en clean install på "problem barnet" og nu kan der mappes som man lyster. Har INGEN idé om hvad der fik den til ikke at ville mappe drev. Der må have været et eller andet "snavs" på PC'en, men jeg kan ikke komme i tanker hvad. Havde ingen firewall, kun anti virus, og den kan vel ikke være årsagen. Måske en virus kunne være synderen ?.
Avatar billede nauclerus Nybegynder
02. april 2004 - 20:55 #55
så lukker vi lige den
Avatar billede nauclerus Nybegynder
02. april 2004 - 20:56 #56
naj for sata...o.s.v. jeg skulle jo have accpeteret svaret...nå, kan cars10 ikke lige give et pip fra sig?