Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
17. januar 2004 - 16:08 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Karma på E.dk - jeres mening?

Med fare og frygt *not* for at få klasket dårlig karma i fjæset opretter jeg denne tråd af ren og skær nysgerrighed :o)

Jeg synes på sin vis det er fint, men på den anden side har jeg indtryk af at for mange springer over hvor gærdet er lavest = ingen begrundelse til dårlig karma = ingen mulighed for at brugeren kan "lære" noget ved det.

Desuden vil vi opleve en hævntendens fra forskellige brugere, der ikke kan klare at andre ved mere end den selv - min objektive vurdering - hvilket besværliggøres ved anonymiteten.

Nu skal det ikke være nogen hemmelighed at jeg er MC-/knallert-/scooter-tosset, så jeg drøner også rundt på http://www.scootergalleri.dk/ og der ser man gang på gang deciderede hævnaktioner, pointsmæssigt. En middel vurdering bliver ofte straffet med bundkarakter osv.

Jeg mener det enten skal fjernes eller revurderes og omstruktureres, men hvordan og hvorledes?
Avatar billede ird Praktikant
17. januar 2004 - 16:10 #1
Vil du ikke købe min scooter *GGG*

sorry for spam
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
17. januar 2004 - 16:10 #2
Bl.a. i denne tråd mener jeg den er gal:

http://www.eksperten.dk/spm/452818

ird har givet et brugbart forslag til en passende artikel,som er ganske informativ og spændende, hvilket har resulteret i dårlig karma?

Spørgsmålet er om ikke en bruger har set sig sur på tossen?
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
17. januar 2004 - 16:11 #3
Det kommer an på hvad det er for en og hvad den skal koste *møgunge - GG*
Avatar billede ird Praktikant
17. januar 2004 - 16:17 #4
*GG*

En yamaha Aerox 45 vandkølet. Har altid stået ind og køre perfekt :)
Der er lidt ridser i kåberne, men har ellers overhovedet ingen fejl! Kørt 12000 og er omkring 3 år mener jeg, men er ikke sikker. Kan dog fndes udaf via købekontrakten, men orker ikke at finde den ligenu!
Pris forslag 9000. Nypris 22000.

Får nok en anmedelse for at sælge herinde nu, og ved det er forkert, men nu spurgte du jo *G*
Avatar billede nse Nybegynder
17. januar 2004 - 16:17 #5
Tjaa, på sin vis er det udemærket, men at karmaen gives anomymt synes jeg er lidt dårligt. Jeg kan godt se problematikken, hvis det ikke var, så ville folk jo bare give igen.. Det eneste er, at jeg synes, at det skulle være muligt for personen at forsvarer jeg. Det kunne gøres via en kommentarbox på karmasiden under ens profil...
Avatar billede nse Nybegynder
17. januar 2004 - 16:19 #6
Der er forøvrigt en bug mere på den nye E. Ved personer som har mere end en side med karma, virker de næste sider ikke... Et eksempel er under ird's profil, som er en populær karmaprofil :)
Avatar billede ird Praktikant
17. januar 2004 - 16:20 #7
Nse--->populær karmaprofil *GGGG*
Avatar billede fcs Novice
17. januar 2004 - 16:22 #8
Karma-systemet har været ønsket af mange af os brugere gennem laaang tid og nu er det her endeligt. Som Kreidlerhansen er inde på kunne det nok godt optimeres, hvilket er grunden til at jeg (flere forskellige steder efterhånden) har fremlagt nedenstående punkter, da jeg føler at de kan være med til at gøre systemet til et konstruktivt værktøj:

1: Brug det konstruktivt - dvs. giv en kommentar sammen med uddelingen af din karma, lav evt. en reference til spørgsmålet som du uddeler karma for. (Dette bør være et krav - opfyldes det ikke, kan Coadmins fjerne ratingen). Systemet bør automatisk hæfte uddeleerens brugernavn på kommentaren så man ikke kan være anonym.

2: Lad være med at "gøre gengæld" - dvs. får man lidt dårlig karma, så er det ikke nødvendigvis berettiget at give det samme dårlige karma tilbage.

3. Gennemgå alle de spørgsmål du har oprettet i tidernes løb og find frem til hvem der har hjulpet dig på en god og konstruktiv måde. Drys god karma ud over dem. Bare fordi sysetmet først er blevet indført nu er i mine øjne ikke ensbetydende med at de ikke fortjener at få tildelt karma for deres gode arbejde, selvom det er længe siden.

4. Modtageren får mulighed for at knytte en kommentar til hver enkelt karmatildeling. I dette tilfælde ville det betyde, at hvis X giver Y dårlig karma, står der hvem det kommer fra og der står også en begrundelse (ellers slettes det af coadmins på foranledning af modtager). Begrundelsen kunne være at "Han er sådan og sådan og det synes jeg ikke er godt for eksperten" Y har derefter mulighed for at knytte en kommentar til X's tildeling af karma. Den kunne lyde som dette: "Han har været efter mig lige siden spørgsmål XXX og her igen i spørgsmål YYY - derfor synes jeg ikke at denne karma-rating er fair, men døm selv".

Så ville begge brugeres mening være repræsenteret og folk kunne selv danne sig deres egen mening om de to brugere istedet for det system der er nu, hvor anonymitet og manglende begrundelser fører til ævl og kævl, hvilket i mine øjne blot er spild af tid og energi!

God weekend og god karma!

FCS

P.S.: Sorry til alle dem der allerede kender min mening, men jeg mener at det er vigtigt at vi får nogle forslag på bordet, som kan implementeres for at gøre systemet bedre. Kommentarer modtages meget gerne ;o)
Avatar billede Slettet bruger
17. januar 2004 - 16:22 #9
Jeg ved ikke om der er lavet en decideret argumentation for hvorfor det er indført på exp.dk - men grundlæggende skal det vel ikke tages alt for seriøst.
Avatar billede nse Nybegynder
17. januar 2004 - 16:26 #10
Jeg har lige et spørgsmål:
Skal karma gives udfra et enkelt spørgsmål eller udfra en helhedsvurdering af personen?
I så fald at karma ikke gives udfra en helhedsvurdering af personen fordelt over mere end et enkelt spørgsmål, så synes jeg, at det er en dårlig feature..
Avatar billede fcs Novice
17. januar 2004 - 16:33 #11
Nse>> God pointe! Jeg mener at det bør uddeles ud fra et helhedsspørgsmål, men kan i grovere tilfælde bygges på et enkeltspørgsmål - man kan jo altid ændre sin karmatildeling senere.
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
17. januar 2004 - 16:33 #12
Jeg tilslutter mig både nse og fcs i deres fremlægning af funktionen.

Når noget nyt introduceres, er der altid plads til forbedringer - ellers var vi vel aldrig kommet over 640KB hukommelse i vores computere :oP

Ang. ird's profil må det siges at hænge sammen med, det tilsyneladende er den første der er "bøvl" med.

Jeg håber admin og coadmin's holder øje med tråden :o) Et par gode forslag skal der jo nok komme, udover hvad der allerede er her.
Avatar billede nse Nybegynder
17. januar 2004 - 16:36 #13
En hel anden ting er, at karma ikke kan bruges seriøst. Jeg synes, at det bare er en feature, hvor man kan sidde og læse kommentarer til personen. Den kan jo ikke bruges aktivt i spørgsmål som sådan.. Hvis man har et problem, og det løses af en, så kan man jo ikke vurderer udfra karmaen om vedkommende løser spørgsmålet eller ej.
Avatar billede nse Nybegynder
17. januar 2004 - 16:38 #14
fcs: Mange uddeler karma i relations til enkelte spørgsmål, og betydningen af karma er jo helhed..
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
17. januar 2004 - 16:38 #15
nse >> Det skulle da lige være, hvis en bruger har 152 kommentarer om spam eller lignende?

Men du har ret - det er et udmærket tilløbsstykke (wow! Et ord med tre dobbeltkonsonanter!) og spørgsmålet er vel, hvor mange der egentlig vil tage sig af det i sidste ende?
Avatar billede fcs Novice
17. januar 2004 - 16:46 #16
Nse>> Ja, men er der 10 dårlige bedømmelser baseret på enkelte spørgsmål - så er der nok noget om snakken alligevel ;o) Min pointe med pkt. 3 ovenfor er netop at det gælder om at man har mange bedømmelser på hver person - det er den eneste måde at skabe et reelt gennemsnit ud fra og det tager tid - derfor opfordringen til at gennemgå ens egne gamle spørgsmål.
Avatar billede nse Nybegynder
17. januar 2004 - 16:50 #17
Fcs: Jamen 10 dårlige bedømmelser udfra et spørgsmål, hvor man har dummet sig eller lign., er da ikke helt fair. Hvis der var 10 dårlige bedømmelser udfra de sidste 5-10 tråde, så kan man snakke om, at det ikke længere er en tilfældighed..
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
17. januar 2004 - 16:52 #18
Netop i den sammenhæng nse nævner, er det vigtigt med et link til det pågældende spørgsmål!

Alle kan klokke (clocke?) i det og gør man det kun i ét spørgsmål, men til gengæld for en masse negativ respons på det, kan det trække ned.
Avatar billede fcs Novice
17. januar 2004 - 17:02 #19
Nse>> Ja, men måske bør det derfor kun være muligt for spørger at uddele karma på baggrund af et spørgsmål?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
17. januar 2004 - 17:04 #20
Man kan vist ændre en tildelt karma - siges det, jeg har ikke prøvet.

Men kan man slette en?
Avatar billede fcs Novice
17. januar 2004 - 17:32 #21
Erik>> Nej, man kan kun ændre den så vidt jeg ved
Avatar billede Slettet bruger
17. januar 2004 - 23:35 #22
Det virker umiddelbart og tilsyneladende som en fin ide, men i praksis er er alt for mange "løse ender", så ideen (desværre) nok bare ender op med at blive en plage. Af mange grunde.
Derfor ender min mening op med, at ideen ikke er god nok til at blive praksiseret endnu. I burde have afprøvet ideen i en mindre lukket bruger-gruppe først, før I lancerede den offentligt (hvorfor kommer jeg til at tænke på Metroén? *GG*).

Der burde også være mulighed for at melde sig ud af ideen, synes jeg. Ihvertfald indtil den er mere driftssikker og med færre gråzoner.

P.S: Håber ikke at mit indslag giver mig dårlig karma...  ;-)
Avatar billede Slettet bruger
17. januar 2004 - 23:40 #23
Glemte lige at sige:
Måske kan en spørgers opfattelse af kvaliteten af en givers svar, blive meget påvirket af svar-giverens karma, istedet for kvaliteten af svar-giverens svar?
Det er der faktisk stor risiko for, når spørgeren kiger så svar-giverens karma... Og så er hele konceptet med Eksperten jo ved at komme i fare.  :-/
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
22. januar 2004 - 06:56 #24
WEEEEEE! Jeg har fået god karma *G*

Lukker spørgsmålet og vil afsluttende sige, at extend er inde på noget i den sidste kommentar... Men det må vel siges at afhænge af individets mentale udvikling i en eller anden forstand?