Avatar billede zoomah Nybegynder
11. januar 2004 - 16:58 Der er 55 kommentarer

Computer vil ik starte

Hej... jeg sidder her med nogel helt nye dele som jeg VED 100% at virker,  da jeg har testet alle delene i min egen computer...

Men alså den vil ikke starte..

1300mhz AMD 3D-NOW! Cpu
Soltek SL45-KAV Motherboard
ASUS graffik kort ( lidt gammelt, men virker da, også sammen med de andre dele, da min egen computer består af samme dele, undtaget graffikortet )
300watt PSU
Maxtor 30 GB harddisk
128 ram.

Det er faktisk det... Men den vil jo ik starte, når jeg tænder den kører blæseren fint rundt, og haddisk siger den lyd som den også gør i min når den starter ( min HDD og den anden HDD er ens )
Og lampen ved IDE kablet er også rød som den skal være.
ALLE delene virker, hjar lige testet dem 1 efter 1 i min egen.. Jeg har også resat BIOS.

En der vil være så eksværdig at hjælpe mig :->?

-> zoomah
Avatar billede ird Praktikant
11. januar 2004 - 17:00 #1
Sikker på PSU virker og ikke kun delvist?
Avatar billede zoomah Nybegynder
11. januar 2004 - 17:00 #2
Tester den lige igen . brb
Avatar billede ird Praktikant
11. januar 2004 - 17:01 #3
test evt med en anden!

Test evt at grafikkortet sidder ordenligt fast i solken
Avatar billede serverservice Praktikant
11. januar 2004 - 17:06 #4
Rens gamle dele for støv.
Finder den alle drev ved opstart? eller der der sort skærm?
Avatar billede zoomah Nybegynder
11. januar 2004 - 17:17 #5
PSU'en fejler intet, og self tester jeg med en ande ;-)
Og GFX kort sidder rigtigt, og delene er ikke støvet, de er faktisk helt nye, og de virker i min computer :)
Avatar billede ird Praktikant
11. januar 2004 - 17:18 #6
Testet med et andet grafikkort eller et andet mobo?

Gå slavisk frem
Avatar billede zoomah Nybegynder
11. januar 2004 - 17:19 #7
Som sagt - jeg har testet del for del. Så ja... Jeg har prøvet at gå slavisk frem ;-)
Avatar billede zoomah Nybegynder
11. januar 2004 - 17:21 #8
Og ja, den starter bare op i sort skørm, men alle lydene som skal være er der.
Den finder mit c:\... eller c: arbejder under opstart, det er jo også normalt :-)
Avatar billede ird Praktikant
11. januar 2004 - 17:23 #9
Hmm kunne jo tyde på grafikkortet
Avatar billede zoomah Nybegynder
11. januar 2004 - 17:24 #10
Læs nu hvad jeg skriver :D Jeg har testet GFX kort i min egen, og det virker - ALLE delene virker!
Avatar billede ird Praktikant
11. januar 2004 - 17:26 #11
Ja et eller andet sted er fejlen :)

Ikke en fejl 40 vel *GG*

har du et andet motherboard at tjekke med
Avatar billede xodeus Novice
11. januar 2004 - 17:26 #12
jeg tror mere at det er agp porten eller den port som gfx kortet sidder i!
Avatar billede serverservice Praktikant
11. januar 2004 - 17:27 #13
Er der ikke nogle indstillinger for agp ( hvis det er et agp grafikkort) i bios.
evt kunne en biosopdatering være relevant?
Avatar billede zoomah Nybegynder
11. januar 2004 - 17:27 #14
Jeg har testet bundkortet, alle portene virker... - og det er os helt nyt ;)
Avatar billede zoomah Nybegynder
11. januar 2004 - 17:28 #15
Men ka da godt prøve med et VGA gfx kort - ska bare lige ned i kælderen efter det :)
Avatar billede ird Praktikant
11. januar 2004 - 17:29 #16
Fordi tingene er nye er det ikke ensbetydende med de virker :)
Avatar billede zoomah Nybegynder
11. januar 2004 - 17:29 #17
Jeg kan slet ik komme ind i BIOS - den starter jo op i sort skærm, og det skulle ikke være nødvendigt med opdatering.
Avatar billede ird Praktikant
11. januar 2004 - 17:30 #18
Hmmm et vildt skud!

Har du prøvet at resette bios til default ved at pille batteriet ud et stykketid?

Bare et vildskud i tågen
Avatar billede zoomah Nybegynder
11. januar 2004 - 17:32 #19
Ja jeg har - jeg har også brugt jumperen til at resette.
Avatar billede serverservice Praktikant
11. januar 2004 - 17:33 #20
Det vigtigste nu er at få et grafikkort til at virke på det bundkort. Før vi går videre , du kan ikke se evt. fejlbeskeder
Avatar billede superanden Nybegynder
11. januar 2004 - 17:35 #21
siger computeren nogle bip lyde under opstart?
Avatar billede zoomah Nybegynder
11. januar 2004 - 17:37 #22
Ingen beskeder - og ingen Bip.
Avatar billede ird Praktikant
11. januar 2004 - 17:38 #23
Vend tilbage når du har testet med et andet VGA kort!

Sagde allerede fra starten du skulle prøve det
Avatar billede zoomah Nybegynder
11. januar 2004 - 17:40 #24
Du forslog mig at teste med et andet GFX kort, og det har jeg, mit eget - men det er os til AGP... Men min kæreste har nøglerne til kælderen, hun kommer nu her :)
Avatar billede ird Praktikant
11. januar 2004 - 17:41 #25
Ja du har ret, men test nu med det og vend tilbage for det her er at skyde i blinde
Avatar billede reklamefridk Nybegynder
11. januar 2004 - 17:42 #26
Ingen bib? - sikker på at rammene virker / sidder ordentlig i??
Avatar billede zoomah Nybegynder
11. januar 2004 - 17:43 #27
Rammene virker, og de sidder ordentligt i.
Avatar billede superanden Nybegynder
11. januar 2004 - 17:45 #28
reklamefridk hvis rammene ikke sad ortenlig i havde den helt sikkert givet et bip ..
Avatar billede reklamefridk Nybegynder
11. januar 2004 - 17:48 #29
Ok - min siger ikke en lyd hvis den første ramblok ikke virker og er bare helt død, har nemlig lige bøvlet med det
Avatar billede rbl Praktikant
11. januar 2004 - 17:51 #30
Hvis computeren ikke siger noget "bip", når den starter op, er det enten, Ram, cpu eller bundkort, det er galt med. En computer, der virker, siger biplyden også uden grafikkort.

Jeg kan se, at du har tjekket alle dele enkeltvis. Har du også prøvet f.eks. at sætte en anden cpu i den computer, der ikke virker ?
Avatar billede superanden Nybegynder
11. januar 2004 - 17:53 #31
rbl en computer giver en bip kode hvis noget er galt. koden kan f.eks. være 3 korte bip lige efter hinanden. ud fra det kan man så undersøge hvad fejlen er uden at kunne se noget på skærmen ...

zoomah <.. har du sat den indbyggede højtaler i kabinettet til så du kan få den bipkode ? det er meget vigtigt da det her kan hjælpe dig med problemet..
Avatar billede zoomah Nybegynder
11. januar 2004 - 17:54 #32
rammene virker!!!!!!! har testet dem :)
og der er ikke højttalere i min comupter og ram cpu og bundkort virker...
Og det hjalp heller ikke med et VGA GFX-kort den gør bare det samme.
Og rbl - hvorfor skulle jeg sætte en cpu i som ikke dur :)?
Avatar billede rbl Praktikant
11. januar 2004 - 17:54 #33
Du siger, at det er et helt nyt bundkort. I nogen af de nye bundkort er der en form for lyskode med fire lysdioder, der fortæller hvad der går galt. Er der det ved din ?
Avatar billede zoomah Nybegynder
11. januar 2004 - 17:55 #34
Der er en højttaler i mit kabinet - men den er ikke sat til :-\
Avatar billede zoomah Nybegynder
11. januar 2004 - 17:55 #35
Nej det er der ikke på min - det skal lige siges at mit, og det andet bundkort er ens.
Avatar billede ird Praktikant
11. januar 2004 - 17:56 #36
her er formange nu så hopper fra tåden:

Good luck mate
Avatar billede rbl Praktikant
11. januar 2004 - 17:56 #37
Så prøv lige at sætte en højtaler til
Avatar billede zoomah Nybegynder
11. januar 2004 - 17:57 #38
Hehe, ved ik lige hvordan =\
Avatar billede zoomah Nybegynder
11. januar 2004 - 17:59 #39
pause
Avatar billede rbl Praktikant
11. januar 2004 - 18:00 #40
Det står i manualen
Avatar billede zoomah Nybegynder
11. januar 2004 - 18:05 #41
Kigger lige
Avatar billede zoomah Nybegynder
11. januar 2004 - 18:09 #42
I manualen står der at der er 4 pinde hvortil højttaleren - men på højttaler ledningen er der kun 2 stænger ( til pindene ) så det er jo ikke så nemt

[....] <- ping på bundkort til højttaler

[||] <- ping på ledningen :\
Avatar billede zoomah Nybegynder
11. januar 2004 - 18:10 #43
ping = pinde
Avatar billede zoomah Nybegynder
11. januar 2004 - 18:18 #44
Jeg har årøvet alle muligheder nu :-)
Men den siger altså ingen bipper 8(?
Avatar billede zoomah Nybegynder
11. januar 2004 - 18:22 #45
Er i blanke nu 8[ ?
Avatar billede fromsej Praktikant
11. januar 2004 - 18:24 #46
Nej, pil hele l.rtet ud af maskinen, saml det ude på bordet og se om det så virker.
Avatar billede superanden Nybegynder
11. januar 2004 - 18:45 #47
du skal have sat den højtaler i ...

hvis ikke du kan finde ud af det er du nødt til at forklare hvordan stikkene på bundkortet ser ud .. hvis der er 4 connectors hvad står der så på dem ? fordi de 2 på højtaleren er et + pol med 12v og en minus pol ...
Avatar billede superanden Nybegynder
11. januar 2004 - 18:46 #48
fromsej <-- hvad skulle det hjælpe ?
Avatar billede zoomah Nybegynder
11. januar 2004 - 19:03 #49
Hehe fromsej, jeg har haft alt pillet ud, og det virker ;)
Og jeg fik sat højttaleren til, men den siger ingen lyde.
I manualen stod der nemlig NONO på 2 af pindende med meget små bogstaver som jeg ikke havde set ;-)
Avatar billede fromsej Praktikant
11. januar 2004 - 19:06 #50
Så har du nok lavet en kortslutning af bundkortet, da du satte det ind i kabinettet, saml det igen og vær yderst opmærksom.
Superanden>>Se linien ovenover.*S*
Avatar billede zoomah Nybegynder
11. januar 2004 - 19:08 #51
Hehe, jeg satte det meget forsigtigt i... Så nej, jeg tror ikke "bundkortet er kortsluttet"...

Men jeg vil gerne vide hvis nogle har nogle forslag til en eventuel løsning.
Avatar billede superanden Nybegynder
11. januar 2004 - 19:32 #52
zoomah hvor bor du ... ? jeg vil gerne komme og hjælpe hvis ikke det er alt for langt væk
Avatar billede zoomah Nybegynder
11. januar 2004 - 19:35 #53
Holstebro
Avatar billede superanden Nybegynder
11. januar 2004 - 19:46 #54
okay lige lidt væk fra københavn
Avatar billede zoomah Nybegynder
15. januar 2004 - 16:55 #55
!!!!!!