Avatar billede kejser2004 Nybegynder
11. januar 2004 - 01:03 Der er 9 kommentarer

Max. CPU temp?

Hej jeg har en Amd 2600+ processor på et asus bundkort med en thermaltake volcano køler og vil gerne vide hvad en normal CPU temp. for sådan en sag er når den bare bruges til alm tekstbehandling eller til multimedia såsom film eller til at spille på?
Avatar billede zhark Nybegynder
11. januar 2004 - 01:10 #1
Der er ret vide grænser for det normale, den vil jo ligge højest i spil men burde ikke komme over 65gr. selv om den sagtens kan klare en del mere.
Skal man prøve at angive "normal" for en AMD vil de nok blive 45 - 60 gr.
Avatar billede zhark Nybegynder
11. januar 2004 - 01:11 #2
Med den køler burde den kunne holdes under 60gr. (også i spil)
Avatar billede frederikschack Nybegynder
11. januar 2004 - 01:20 #3
Jeg har haft en 2200+ og den kørte ved lidt over 80 grader celcius. Det var på trods af to ventilatorer vinklet på processoren, plus en Silent Viking II. Samt udblæsning i strømforsyningen. Jeg er dog klar over at det er lidt meget, og den skulle nødigt komme ret meget derover. Hvis den ryger op omkring de 100-120 bliver den smadret.

I kontrast hertil har jeg for et par måneder siden fået en Soltek 3401 Qubic, med en Celeron 2000 MHz. Den arbejder mere effektivt end min 2200+, og er hunde kold, arbejdstemperaturen er omkring 40 grader celcius.

Før min 2200+ havde jeg en Thunderbird 1200, og den arbejdede ved omkring 55 grader.

Det er nok helt generelt svært at sige hvad normalt er med hensyn til temperaturer. Det kommer an på air flowet i kabinettet, hastigheden, hvor lavt micron antal CPU'en har og så videre.
Avatar billede Slettet bruger
11. januar 2004 - 11:10 #4
Der er ikke nogen normal temp for en CPU, det kommer an på din køling, men alt over 60° synes jeg er for højt. Din CPU brænder dog ikke af før 90°C ifølge http://users.erols.com/chare/elec.htm.
Avatar billede tonnilerche Nybegynder
15. januar 2004 - 11:27 #5
jep... hvis du har et godt airflow og noget godt kølepasta så er en normal temp på 35-40 celsius... I dit tilfælde, hvis du har airflow i computeren og godt kølepasta og ikke OC'et så er 30-35 grader vel fint... Hvis du KUN har selve cpu-køler og normalt kølepasta så er en 40-47 vel ikke usandsynligt... :D
Avatar billede zhark Nybegynder
15. januar 2004 - 12:11 #6
tonnilerche>
De temp du omtaler er helt urealistiske ved en AMD 2600+ uden SÆRDELSE!! Avanceret køling.
Avatar billede tonnilerche Nybegynder
15. januar 2004 - 14:16 #7
ikke for mig... uden pis, jeg har OC'et min 1700+ til 2400+... Jeg har 2 gange 35cfm i airflow, en aluminiumsprofil med ca 30cf-blæser på, og Artic Silver 3... Min temp ligger ca 35-36 når jeg idler... jeg har max været oppe på 49 til et LAN-party hvor jeg gamede i 9 timer i træk...
Avatar billede zhark Nybegynder
15. januar 2004 - 14:38 #8
Vil mene du har et probe prg. som måler min. 10gr. for lidt, dem er der mange af :)
Men bortset fra det så det i hvert fald en hel del under "normal" for en AMD, hvad enten din temp er korrekt eller ej!
Avatar billede fireflite Nybegynder
20. januar 2004 - 15:46 #9
Jeg vil også mene at omkring 45 grader ved alm. brug (spil/film/tekstbehandl. osv osv) er det "normale" for en AMD..
Hilsen
FireFlite