Avatar billede denlille Nybegynder
27. december 2003 - 16:42 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Indsætte ny harddisk

Hjælp..

Jeg har fået en ny HDD i julegave og skal nu til at sætte den i.
Det er første harddisk jeg prøver at sætte i og jeg har kun en i iforvejen..

Jeg har prøvet at følge denne guide: http://www.komputer.dk/Crosslink.jsp?d=403&a=2138
men jeg har ikke fået skruer med..

Det største problem er dog, at det fladstik som skal i, ikke er at finde.. Der er 2..
Et sidder i mit diskettedrev og det andet i min første Harddisk..

Er dette en fejl fra producentens side eller skal man ud og købe endnu en ophængsramme?? Jeg har masser af plads i min nuværende ophængsramme, men mangler bare bare det fladstik.

Der er også masser af strømstik..

Hjælp hjælp :)
Avatar billede victor-1 Nybegynder
27. december 2003 - 16:44 #1
Du skal få fat i et nyt fladkabel, hvor der er endnu et stik på.
Avatar billede victor-1 Nybegynder
27. december 2003 - 16:48 #2
Det kabel som sidder i, er med et stik i hver ende.
Det du har brug for er et kabel som ligner det, men der sidder et ekstra stik mellem de to andre.

Her montere du så den nye HDD som eks. slave.
Avatar billede denlille Nybegynder
27. december 2003 - 16:52 #3
hvor dyrt er sådan et?? :D Og hvordan monteres det?
Avatar billede denlille Nybegynder
27. december 2003 - 16:53 #4
og hva betyder slave? altså i computersprog :)
Avatar billede victor-1 Nybegynder
27. december 2003 - 17:11 #5
Ved ikke lige hvad det koster, men det kan ikke være særligt dyrt.
Vil tro det koste under kr. 50,-

Du bliver nød til at åbne computeren for at kontollere og skifte/ændre.
FJERN FØRST ALLE LEDNINGER PÅ BAGSIDEN AF MASKINEN INDEN DU ÅBNER DEN.
INDEN DU RØRER VED NOGET INDE I MASKINEN SKAL DU FØRST MED BEGGE HÆNDER, GRIBE FAT I SELVE RAMMEN TIL KABINETTET FOR AT AFLADE EVT. STATISK ELEKTICITET.

Bag på dine diske sidder der nogle små såkaldte "jumpere" som kan flyttes til en anden plads. Det er dem som afgør om disken sidder som master eller slave.

Der må kun være én master på hvert IDE-kabel (det er sådan det hedder

det flade kabel)

Den harddisk (HDD) du har siddende i din computer nu, sidder som master eller cable sellect (evt. single drive)
Det skal du måske ændre, når du sætter den nye i. Den skal så sidde som master på det kabel og den nye skal sidde som slave på samme kabel.
Avatar billede denlille Nybegynder
27. december 2003 - 17:15 #6
jeg takker mange gange :)

jeg ka se at jeg åbenbart har givet point :P

Tak for det :D
Avatar billede victor-1 Nybegynder
27. december 2003 - 17:17 #7
Tak fra mig også :)