Avatar billede mafiabamsen Nybegynder
22. december 2003 - 22:32 Der er 61 kommentarer

Stille design

Hej, jeg har arbejdet på mit nye design, og har lige lagt det ud. Dog uden indhold, Men også kun designet jeg vil have vuderet.

Jeg havde sat som mål: Stille, flot, stilrent, enkelt!

Er det lykkeds?

www.digitalmind.frac.dk

Mvh kim
Avatar billede fangel Nybegynder
22. december 2003 - 22:37 #1
1) meget svært at læse tekst/menu pga lys-grå vs hvid

2) meget højt top-banner

3) kan ikke lide frames ;) - så det ville jeg løse med noget div/css sjov ;)

Morten
Avatar billede Slettet bruger
22. december 2003 - 22:40 #2
Måske lidt for blegt i farverne. Ellers pænt.

Derudover er din iframe lidt for smal til indholdet. Om du har skrevet noget forkert i din style, eller om det er fordi, det ikke kan validere korrekt, eller om der er andre årsager ved jeg ikke, men i mozilla er der en vandret scrollbar på din iframe.
Avatar billede wickedd Juniormester
22. december 2003 - 22:43 #3
Stille: Jeg syns ikke den fede skrift med den blå farver er særlig stille for øjnene.Du kunne evt. lave den en smule mørkere da baggrunden er hvid.

Flot: Du bruger ikke vildt meget grafik, men det er da flot opstillet. Kunne dog godt tænke mig flere billeder, da den bliver kedelig at se på i længden.

Stilrent: Ja, alt kan tydeligt ses (dog ikke den fede tekst), men ellers vil jeg da sige at den er stilren.

Enkelt: Også det ja :)
-------------------------------------------
Konklusion:
Det bliver rigtig småt hvis man sidder med en højere opløsning end 1024x768.
Du kunne evt lave så den liii' passer til 800x600 (som jo er standarden stadivæk).
Mangler grafik eller bare nogle farver.
Desuden er teksten ude til højre også meget svær at se.

Ud af 10 gir' jeg den 5
Avatar billede mafiabamsen Nybegynder
22. december 2003 - 22:53 #4
Ok,lyder måske dumt, men har i måske en tegning på en flot, stilrent og stille design? For er selv død for ideer :S
Avatar billede wickedd Juniormester
22. december 2003 - 22:54 #5
Dem kan jeg så desværre ikke vise på et offentligt forum, da de er købt og betalt.
Faktisk kan jeg slet ikke vise dem :/
Avatar billede fangel Nybegynder
22. december 2003 - 22:54 #6
http://mozilla.org/projects/thunderbird/ ;)

generelt alt OpenSource... de forstår at fjerne alt det poppede...

Morten
Avatar billede mafiabamsen Nybegynder
22. december 2003 - 22:55 #7
ok... øv... :( vil bare gerne have et vildt fedt design. Men ja, ender altid med det samme designs :S
Avatar billede mafiabamsen Nybegynder
22. december 2003 - 22:58 #8
jamen hellere ikke bare ved at vise det i tegning?
Avatar billede fangel Nybegynder
22. december 2003 - 23:00 #9
wickedd -> hvis du ikke må linke til dine produkter / kreationer her - må de så godt ligge på google?

det er jo kun inspiration...

Morten
Avatar billede wickedd Juniormester
22. december 2003 - 23:03 #10
Hvis du søger på google efter f.eks. 'web templates', så kan du se en masse profesinelle designs. Dog er der også diverse Outlook, men dem skal du bare springe over :)

Nu forventer jeg heller ikke at du kan lave alt det som de profesionelle kan, men du kan da studere dem og så evt. tegne det op på et stykke papir så du har et overblik.
Hvorefter du så begynder med det.

Jeg hader også at designe en hjemmeside, da jeg syns det er den del af processen der tager længst tid.
Avatar billede wickedd Juniormester
22. december 2003 - 23:05 #11
Outlook ... Lille fejl. Kan ikke huske hvad det program fra microsoft hedder, hvor man kan lave hjemmesider i :)
Avatar billede mafiabamsen Nybegynder
22. december 2003 - 23:05 #12
wickedd: takker, har jeg også RIGTIG meget problemmer med... Men også grafiken... Hehe... nok ikke den bedste måde at bruge min fritid på :D
Avatar billede mafiabamsen Nybegynder
22. december 2003 - 23:05 #13
Frontpage :D
Avatar billede wickedd Juniormester
22. december 2003 - 23:06 #14
ja der var den!
Avatar billede mafiabamsen Nybegynder
22. december 2003 - 23:06 #15
bruger stadig 98 :(
Avatar billede fangel Nybegynder
22. december 2003 - 23:07 #16
Frontpage (arrggggg - troede aldrig det ord skulle komme over mine løber (fingre?) igen)

wickedd -> holder mig (også?) kun til programmeringen af sider - design for jeg andre til...

Morten
Avatar billede ellert Nybegynder
22. december 2003 - 23:07 #17
Jeg synes, den er rigtig flot .. Og i min firebrid browser (kan anbefales) er der ingen fejl?!

Noget andet er, at jeg generelt synes, det er synd at lægge en halv-færdig side op ... På med indholdet først :)
Avatar billede mafiabamsen Nybegynder
22. december 2003 - 23:08 #18
ellert: hehe ved jeg... men ja.. ville hører hvad folk syntes, så jeg går igang med nye side. hvis jeg kan få lavet noget fed grafik og et fedt design opstilling...
Avatar billede Slettet bruger
22. december 2003 - 23:09 #19
Start med at lave selve grundideen på papir.

Lav derefter layoutet i ren html (endnu uden grafik), og husk at bruge http://validator.w3.org/ så din kode er korrekt.

Brug derefter CSS til at få al pynten til at sidde som den skal.
Avatar billede wickedd Juniormester
22. december 2003 - 23:09 #20
dea -> Jeg hælder mest til den grafiske side da jeg ikker er så satans god til programmering.
Men jeg har dog arbejdet med PHP i 3 år nu, så jeg kan da en del, men det tager lang tid at lave for mig :)
Avatar billede mafiabamsen Nybegynder
22. december 2003 - 23:10 #21
sandbox: HEHE jeg kan ikke en skid HTML/PHP eller noget andet...
Avatar billede wickedd Juniormester
22. december 2003 - 23:10 #22
Lang tid for mig at lave*
Avatar billede wickedd Juniormester
22. december 2003 - 23:11 #23
mafia: www.webcafe.dk - godt sted at starte med css, php, html whatever
Avatar billede mafiabamsen Nybegynder
22. december 2003 - 23:11 #24
ved det... men ja... forstår bare igen ting:S
Avatar billede wickedd Juniormester
22. december 2003 - 23:11 #25
hehe
Avatar billede mafiabamsen Nybegynder
22. december 2003 - 23:13 #26
ikke sjovt :D
Avatar billede wickedd Juniormester
22. december 2003 - 23:14 #27
Du ved da hvad <BR> og <B> betyder ?
Avatar billede wickedd Juniormester
22. december 2003 - 23:14 #28
eller gør*
Avatar billede mafiabamsen Nybegynder
22. december 2003 - 23:14 #29
ja, nogenlunde... hehe... designer i gammeldags vis.. hehe...
Avatar billede Slettet bruger
22. december 2003 - 23:15 #30
Du kunne måske tage et kig på http://www.csszengarden.com/

Der kan du se en side med nøjagtig samme indhold layoutet på et utal af forskellige måder.
Avatar billede wickedd Juniormester
22. december 2003 - 23:15 #31
Bare du kan alt det basale html, så går det nok.
Ellers så brug frontpage 2000 istedet for din 98
Avatar billede mafiabamsen Nybegynder
22. december 2003 - 23:16 #32
k
Avatar billede mafiabamsen Nybegynder
22. december 2003 - 23:17 #33
wickedd: jamen jeg kan nemt lave noget... Er bare død for ideer, og har slet ikke kundskaberne til at lave det grafik jeg gerne vil :(
Avatar billede Slettet bruger
22. december 2003 - 23:18 #34
De har endda fået den oversat http://www.csszengarden.com/tr/danish/
Avatar billede wickedd Juniormester
22. december 2003 - 23:19 #35
Avatar billede fangel Nybegynder
22. december 2003 - 23:19 #36
wicked -> har lavet PHP i 2 år nu, og er blevet //synes jeg selv; ret skrap til det... og håndkoder det design der skal til...

senest: http://mfa.ath.cx/projects/udv/jul03-21/ (lavet til udvikleren.dk's julekonkurence)
rent css opstillet ;)

det var vidst et sidespring

Morten
Avatar billede mafiabamsen Nybegynder
22. december 2003 - 23:20 #37
wickedd: takker for linket... Men er det ikke lidt tabu at bruge dem?
Avatar billede wickedd Juniormester
22. december 2003 - 23:21 #38
Du skal jo heller ikke bruge dem.. Bare kigge
Avatar billede mafiabamsen Nybegynder
22. december 2003 - 23:24 #39
ok... men ja... ved nogen lunde hvordan designet skal være... men ja... grafiken :S
Avatar billede wickedd Juniormester
22. december 2003 - 23:25 #40
dea -> Jeg koder så aldrig mine desing, det bruger jeg frontpage til.......
Når jeg så har lavet designet, skal jeg til at rydde op i koden, fordi det den laver ligner jo lort :)
Derefter smider jeg noget PHP derind og tester løs.

Det er sikkert derfor det tager så forbandet lang tid at kode noget, men den seneste jeg lavede var også temmelig avanceret, med bruger system, admin/coadmin system, banner system hvor brugerne kunne tilføje reklamer for point, point system, tilføjelse af scripts/artikler/designs, ip blokerings system med dynamisk opdatering af ip osv. osv. osv.
Men det fik jeg også en pæn sum penge for :)
Avatar billede fangel Nybegynder
22. december 2003 - 23:28 #41
wickedd -> jeg kan anbefale Macromedia Dreamweaver - det lavet pænt, ren, standard kode... væsenligt bedre en FP...

Morten
Avatar billede wickedd Juniormester
22. december 2003 - 23:29 #42
Men designet tog nu længst tid, fordi jeg er perfektionist ...
Ærgerligt men sandt :p
Avatar billede wickedd Juniormester
22. december 2003 - 23:32 #43
Jeg har også lige købt Editplus 2.
Det er forbandet lækkert i forhold til notepad. Farver koderne, rykker selv ind osv.
Rigtig lækkert.

Men jeg har også hørt at dreamweaver skulle være godt, jeg aner bare ikke om det er et wysiwyg program, eller bare et rent kode program, fordi så giderjeg ikke bruge det.

Jeg koder ikke diverse designs, det tager for lang tid
Avatar billede fangel Nybegynder
22. december 2003 - 23:33 #44
Dreamweaver er både-og... du kan lave split-view, eller kun en af delene... også farvekodning osv...

bruger selv Kate, som er en del af KDE suiten til Linux ;) - rigtigt lækkert kode-editor ;)

Morten
Avatar billede Slettet bruger
22. december 2003 - 23:40 #45
Jeg bruger Quanta+, så det vil sige, at jeg bruger til dels også Kate. Den har nemlig Kate som indlejret editor. KDE er sejt ;-)

Derudover har den indbygget CSS & HTML-reference, PHP-manual, syntax highlight, autocomplete på HTML-tags, atributter og PHP-variable, og en hulen masse værktøjslinier.
Avatar billede fangel Nybegynder
22. december 2003 - 23:42 #46
sandbox -> har aldrig prøvet Quanta+ - gad vide om den ligger i Gentoo Portage tree...

Morten
Avatar billede wickedd Juniormester
22. december 2003 - 23:44 #47
Mafia -> Hvilket program bruger du egentlig til grafikken?
Hvis du bruger Paint, så kan jeg egentlig godt se at du ikke gider lave en hulens masse grafik, fordi det er ikke let at arbejde med og så bliver det også grimt.

Har du Photoshop? Eller Paint Shop Pro?
Avatar billede fangel Nybegynder
22. december 2003 - 23:44 #48
der er Quanta - er det mon det samme som Quanta+.. ;)
Avatar billede wickedd Juniormester
22. december 2003 - 23:46 #49
Er det linux i taler om nu eller? Ellers skal jeg da hente og prøve!
Avatar billede fangel Nybegynder
22. december 2003 - 23:47 #50
wickedd -> ja... ;) kate : kate.kde.org | quanta: quanta.sf.net

Morten
Avatar billede Slettet bruger
22. december 2003 - 23:47 #51
dea_pg: Mon ikke. Eller vil Gentoo skuffe mig gevaldigt. Den havde jeg ellers overvejet at prøve.
Avatar billede wickedd Juniormester
22. december 2003 - 23:48 #52
Linux er jeg så 100% noob i... Windåze kan jeg .. ak
Avatar billede fangel Nybegynder
22. december 2003 - 23:49 #53
sandbox -> kan kun anbefale Gentoo hvis du kender til Linux... deres portage tree har ALT jeg endnu har kunne finde på at ville hente (tjek selv: http://packages.gentoo.org)

og den danske inst. guide bliver der arbejdet på (skal til at hjælp med at oversætte den)

Morten
Avatar billede wickedd Juniormester
22. december 2003 - 23:50 #54
Jeg oversætter winrar
Avatar billede Slettet bruger
22. december 2003 - 23:51 #55
Ja, selve pakken plejer bare at hedde quanta for ikke at forvirre de stakkels automatiske pakkesystemer, som har sjove + og - tegn til at adskille navne, officielle versionsnumre og interne versionsnumre.
Avatar billede Slettet bruger
22. december 2003 - 23:55 #56
dea_pg: Jeg har brugt Linux som min normale dagligdagsdesktop i ca. 3 år, og bruger for øjeblikket Debian. Jeg har endnu ikke manglet noget i Debians pakkesystem. Efter hvad jeg har hørt skulle Gentoo ikke være nævneværdigt vanskeligere end Debian - sålænge man følger installationsanvisningerne.
Avatar billede lordhead Nybegynder
22. december 2003 - 23:55 #57
Ikke fordi det har relationer til denne diskussion - men syntes lige jeg ville rose sandbox fro det fede link (http://www.csszengarden.com/) DET RYKKER!
Avatar billede wickedd Juniormester
22. december 2003 - 23:56 #58
Fuldstændig lost lige nu :p
Avatar billede fangel Nybegynder
22. december 2003 - 23:57 #59
sandbox -> tjaa - har aldrig prøvet Debian, men efter hvad jeg har hørt skulle de 2 være ca. lige gode...
Ved ikke om det er en fordel at Gentoo kører source-distribution, så du selv compiler... men fedt er det ;) (tog 61 timer at inst. kde på en 300mhz bærbar - doh)
Men Package systemet kører i hvert fald rigtigt lækkert i forhold til andre...

Morten
Avatar billede brianandersen Nybegynder
26. december 2003 - 13:42 #60
Bwhahaha csszengarden.

Faktisk mig der har oversat den til dansk :D
Avatar billede lordhead Nybegynder
26. december 2003 - 14:37 #61
Du er for sej ;)