Avatar billede anne-m Nybegynder
19. december 2003 - 09:56 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

hold celle bredden på 100 px

Jeg har et skema hvor der skal skrives inde i enkelte underceller. Bredden på tabellen er 700 px. der er 7 emner og hver celle skal være 100 px. bred.
Problemet er, at når jeg skriver i cellerne udvider cellerne sig i stedet for at dele teksten og holde den bredde de er sat til...

hvordan kan jeg sikre mig at cellerne kun bliver højere jo mere tekst der står, men hele tiden holder den bredde jeg har sat dem til??

jeg skal aflevere det i dag - så jeg håber at der er hurtigt svar fra en ekspert ;o)
Avatar billede jr40 Nybegynder
19. december 2003 - 10:00 #1
istedet for af klikke på enter, når du vil skifte linje, så gå ind i koden og skriv:
<br>
også teksten.

det skal du så gøre hvergang du vil lave mellemrum, fordi så slipper du for det double mellemrum en enterknap laver.

og hvis det er i dremweaer du laver den tabel i, så klik
Ctrl+t
og skriv <br> i den box som kommer frem..

Det vil gøre helt det samme, men bare hurtigere.
Avatar billede anne-m Nybegynder
19. december 2003 - 10:06 #2
problemet er, at det er ikke mig der skal skrive den tekst der er inde i cellerne... så jeg kan ikke ombryde/dele teksten selv, kan man ikke sætte cellestørrelsen så cellen ikke bliver bredere men automatisk deler sætninger der er længere end 100 px.??
Avatar billede Slettet bruger
19. december 2003 - 10:13 #3
hvordan ser din kode ud ?
Avatar billede anne-m Nybegynder
19. december 2003 - 10:17 #4
her kommer heeeeeeele møllen:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<html>
<head>
<title>Untitled Document</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<style type="text/css">
<!--
.ramme {
    border: 1px solid #000000;
}
.emner {
    font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;
    font-size: 12px;
    font-style: normal;
    line-height: normal;
    color: #000000;
    text-decoration: none;
    font-weight: bolder;
}
.broedtekst {
    font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;
    font-size: 11px;
    font-style: normal;
    line-height: normal;
    color: #000000;
    text-decoration: none;
}
-->
</style>
</head>

<body>
  <tr>
    <td><table width="700" border="1" cellpadding="10" cellspacing="0" bordercolor="#000000">
      <tr valign="top">
        <td width="100"><div align="left" class="emner"><span class="tal">1</span><br>
                <br>
        Identifikation og kortl&aelig;gning</div>
        </td>
        <td width="100" class="emner">2<br>
            <br>
      Beskrivelse og vurdering</td>
        <td width="100"><span class="emner">3<br>
              <br>
      Prioritering </span><span class="broedtekst">1= Her og nu<br>
      2= Vigtigt<br>
      3= Afventer</span></td>
        <td width="100" class="emner">4<br>
            <br>
      Handleplan for egne l&oslash;sninger</td>
        <td width="100"><span class="emner">5<br>
              <br>
      L&oslash;sninger </span><span class="broedtekst">der kr&aelig;ver inddragelse
      af arbejdsgiver</span></td>
        <td width="100" class="emner">6<br>
            <br>
      Opf&oslash;lgning<br>
      Hvem og hvorn&aring;r</td>
        <td width="100"><span class="emner">7<br>
              <br>
      R&aring;dgivning<br>
        </span><span class="broedtekst">Prim&aelig;rt teknisk forvaltning/ Arbejdstilsynet</span></td>
      </tr>
      <tr valign="top">
        <td width="100"><span class="emner">Temperatur</span><br>
            <span class="broedtekst">Er der behagelig temperatur?<br>
      Er der store temperaturvariationer over dagen; eller ved kraftig sollysindfald?<br>
      Er der tr&aelig;k? (Fodkoldt/ Kuldenedfald fra yderv&aelig;gge eller vinduer
      o. lign.)</span></td>
        <td width="100" class="broedtekst">&nbsp;</td>
        <td width="100" valign="bottom" class="broedtekst">&nbsp;</td>
      </tr>
      <tr valign="top">
        <td width="100"><span class="emner">Reng&oslash;ring</span><br>
            <span class="broedtekst">Bliver der gjort ordentlig rent?<br>
      Hovedreng&oslash;ring, hvor ofte?</span></td>
        <td width="100" class="broedtekst">&nbsp;</td>
        <td width="100" class="broedtekst"><p>&nbsp;</p>
            <p>&nbsp;</p>
        </td>
        <td width="100" class="broedtekst">&nbsp;</td>
        <td width="100" valign="bottom" class="broedtekst">Embedsl&aelig;gen</td>
      </tr>
      <tr valign="top">
        <td width="100"><span class="emner">Byggematerialer</span><br>
            <span class="broedtekst">Er de reng&oslash;rings-venlige?<br>
      Er de beskadiget? (Af slag eller slitage)</span></td>
        <td width="100" class="broedtekst">&nbsp;</td>
        <td width="100" valign="bottom" class="broedtekst">&nbsp;</td>
      </tr>
      <tr valign="top">
        <td width="100"><span class="emner">Inventar</span><br>
            <span class="broedtekst">Inventar der holder p&aring; st&oslash;v?
            (Sofa, stole, opslagstavler, forh&aelig;ng, gardiner)</span></td>
        <td width="100" class="broedtekst">&nbsp;</td>
        <td width="100" class="broedtekst"><p>&nbsp;</p>
        </td>
        <td width="100" class="broedtekst">&nbsp;</td>
        <td width="100" valign="bottom" class="broedtekst">Forbrugerstyrelsen</td>
      </tr>
      <tr valign="top">
        <td width="100"><span class="emner">Skimmelsvampe</span><br>
            <span class="broedtekst">Er der fugtpletter i f.eks. hj&oslash;rner,
            lofter, k&aelig;ldre?<br>
      Er der muggen lugt?</span></td>
        <td width="100" class="broedtekst">&nbsp;</td>
        <td width="100" valign="bottom" class="broedtekst">Specialistfirmaer</td>
      </tr>
      <tr valign="top">
        <td width="100"><span class="emner">Ventilation</span><br>
            <span class="broedtekst">Er der ventilationsanl&aelig;g<br>
      Fungerer det tilfredsstillende?<br>
      Bliver det regelm&aelig;ssigt vedligeholdt?</span></td>
        <td width="100" class="broedtekst">&nbsp;</td>
        <td width="100" valign="bottom" class="broedtekst">Private VVS firmaer</td>
      </tr>
    </table></td>
  </tr>
<p>&nbsp;</p>
</body>
</html>
Avatar billede Slettet bruger
19. december 2003 - 10:24 #5
mon ikke
<body>
  <tr>
    <td><table width="700" border="1" cellpadding="10" cellspacing="0" bordercolor="#000000">

skal være:

<body>
  <table width="700" border="1" cellpadding="10" cellspacing="0" bordercolor="#000000">

og:

</table></td>
  </tr>
<p>&nbsp;</p>
</body>

skal være:

</table>
<p>&nbsp;</p>
</body>
Avatar billede anne-m Nybegynder
19. december 2003 - 10:27 #6
hvorfor ville du slette table row taget?? <tr> !?? det er jo rækker jeg laver...
Avatar billede Slettet bruger
19. december 2003 - 10:29 #7
De skal vel være inde i <table>, og ikke uden for.
Men det løser heller ikke dit problem kan jeg se :o)
Avatar billede anne-m Nybegynder
19. december 2003 - 10:33 #8
jeg har ikke selv skrevet koden.. det er dreamweavers egen...
jeg troede bare, at når jeg havde sat en tabel bredde og en fast celle bredde der tilsammen gik op - så ville bredden holde og i stedet ville højden på cellen ændre sig...??!
Avatar billede Slettet bruger
19. december 2003 - 10:35 #9
Avatar billede Slettet bruger
19. december 2003 - 10:37 #10
Det her virker:

TABLE {
    table-layout:fixed;
  overflow :hidden;
    width:700px;
}
TD {
    width:100px;
    position:fixed;
    overflow:auto;
Avatar billede Slettet bruger
19. december 2003 - 10:37 #11
skal indsættes i din <style>
Avatar billede anne-m Nybegynder
19. december 2003 - 10:57 #12
Det virker desværre ikke for mig, nu har jeg sat css på table og td - men når jeg skriver i cellerne bliver de stadig bredere... linket var ellers lige det jeg manglede - hvorfor kan jeg mon ikke få det til at virke??

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<html>
<head>
<title>Untitled Document</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<style type="text/css">
<!--
.ramme {
    border: 1px solid #000000;
}
.emner {
    font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;
    font-size: 12px;
    font-style: normal;
    line-height: normal;
    color: #000000;
    text-decoration: none;
    font-weight: bolder;
}
.broedtekst {
    font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;
    font-size: 11px;
    font-style: normal;
    line-height: normal;
    color: #000000;
    text-decoration: none;
}
TABLE {
    table-layout:fixed;
    overflow :hidden;
    width:700px;
}
TD {
    width:100px;
    position:fixed;
    overflow:auto;
}
-->
</style>
</head>

<body>
  <tr>
    <td><table border="1" cellpadding="10" cellspacing="0" bordercolor="#000000" class="ramme">
      <tr valign="top">
        <td><div align="left" class="emner"><span class="tal">1</span><br>
                <br>
        Identifikation og kortl&aelig;gning</div>
        </td>
        <td class="emner">2<br>
            <br>
      Beskrivelse og vurdering</td>
        <td><span class="emner">3<br>
              <br>
      Prioritering </span><span class="broedtekst">1= Her og nu<br>
      2= Vigtigt<br>
      3= Afventer</span></td>
        <td class="emner">4<br>
            <br>
      Handleplan for egne l&oslash;sninger</td>
        <td><span class="emner">5<br>
              <br>
      L&oslash;sninger </span><span class="broedtekst">der kr&aelig;ver inddragelse
      af arbejdsgiver</span></td>
        <td class="emner">6<br>
            <br>
      Opf&oslash;lgning<br>
      Hvem og hvorn&aring;r</td>
        <td><span class="emner">7<br>
              <br>
      R&aring;dgivning<br>
        </span><span class="broedtekst">Prim&aelig;rt teknisk forvaltning/ Arbejdstilsynet</span></td>
      </tr>
      <tr valign="top">
        <td><span class="emner">Temperatur</span><br>
            <span class="broedtekst">Er der behagelig temperatur?<br>
      Er der store temperaturvariationer over dagen; eller ved kraftig sollysindfald?<br>
      Er der tr&aelig;k? (Fodkoldt/ Kuldenedfald fra yderv&aelig;gge eller vinduer
      o. lign.)</span></td>
        <td class="broedtekst">&nbsp;</td>
        <td valign="bottom" class="broedtekst">&nbsp;</td>
      </tr>
      <tr valign="top">
        <td><span class="emner">Reng&oslash;ring</span><br>
            <span class="broedtekst">Bliver der gjort ordentlig rent?<br>
      Hovedreng&oslash;ring, hvor ofte?</span></td>
        <td class="broedtekst">&nbsp;</td>
        <td class="broedtekst"><p>&nbsp;</p>
            <p>&nbsp;</p>
        </td>
        <td class="broedtekst">&nbsp;</td>
        <td valign="bottom" class="broedtekst">Embedsl&aelig;gen</td>
      </tr>
      <tr valign="top">
        <td><span class="emner">Byggematerialer</span><br>
            <span class="broedtekst">Er de reng&oslash;rings-venlige?<br>
      Er de beskadiget? (Af slag eller slitage)</span></td>
        <td class="broedtekst">&nbsp;</td>
        <td valign="bottom" class="broedtekst">&nbsp;</td>
      </tr>
      <tr valign="top">
        <td><span class="emner">Inventar</span><br>
            <span class="broedtekst">Inventar der holder p&aring; st&oslash;v?
            (Sofa, stole, opslagstavler, forh&aelig;ng, gardiner)</span></td>
        <td class="broedtekst">&nbsp;</td>
        <td class="broedtekst"><p>&nbsp;</p>
        </td>
        <td class="broedtekst">&nbsp;</td>
        <td valign="bottom" class="broedtekst">Forbrugerstyrelsen</td>
      </tr>
      <tr valign="top">
        <td><span class="emner">Skimmelsvampe</span><br>
            <span class="broedtekst">Er der fugtpletter i f.eks. hj&oslash;rner,
            lofter, k&aelig;ldre?<br>
      Er der muggen lugt?</span></td>
        <td class="broedtekst">&nbsp;</td>
        <td valign="bottom" class="broedtekst">Specialistfirmaer</td>
      </tr>
      <tr valign="top">
        <td><span class="emner">Ventilation</span><br>
            <span class="broedtekst">Er der ventilationsanl&aelig;g<br>
      Fungerer det tilfredsstillende?<br>
      Bliver det regelm&aelig;ssigt vedligeholdt?</span></td>
        <td class="broedtekst">&nbsp;</td>
        <td valign="bottom" class="broedtekst">Private VVS firmaer</td>
      </tr>
    </table></td>
  </tr>
<p>&nbsp;</p>
</body>
</html>
Avatar billede sbm Nybegynder
19. december 2003 - 11:04 #13
Hvilken browser bruger du? Det eksempel du selv har skrevet 10:57 ser fint ud hos mig i en MSIE6
Avatar billede sbm Nybegynder
19. december 2003 - 11:05 #14
Og knapt så fedt i en Mozilla :-D
Avatar billede Slettet bruger
19. december 2003 - 11:08 #15
Virker også fint her..... med IE6
Avatar billede anne-m Nybegynder
19. december 2003 - 11:10 #16
jamen har du prøvet at skrive en masse tekst inde i cellerne??? bliver de så ikke bredere??? Jeg har explorer 5,1 jeg sidder på mac  - det burde da blive understøttet af alle browsere der understøtter css ik????
Avatar billede sbm Nybegynder
19. december 2003 - 11:13 #17
Og det ser også rigtig skidt ud i Opera.
Det er dine table-layout:fixed og position:fixed der får dem til at få det hele galt i halsen.
Når man fjerner disse to ser det igen normalt ud i alle tre browsere, men de holder så ikke på bredden.

Jeg vil foreslå at du lægger nogle <div> tags ind i dine celler. Dem kan du definere bredden på, og sætte overflow:hidden, så du kan holde bredden præcis som du vil have det. Jeg smækker et eksempel på om et blikøje.
Avatar billede anne-m Nybegynder
19. december 2003 - 11:23 #18
jaaaaaahhh! tak det ville være skønt, for jeg er ikke så skarp til det her... :o) jeg venter spændt!
Avatar billede sbm Nybegynder
19. december 2003 - 11:31 #19
Ja ja ja... Nu slipper du altså ikke for også SELV at lave noget. Det er din opgave. :-Þ

Der var flere fejl jeg kunne spotte.
1) Du har en margin på 10 i dit table. Det vil jeg sætte til 0, så du har 100px til dit indhold.
2) Ca. hver anden gang sætter du din class på dit <div> tag (eller <span>) og hver anden gang på dit <td> tag. Lad være med det! Jeg har lavet et eksempel hvor der lidt mere konsekvent sættes class på dit <div> tag og KUN <div> Jeg har erstattet dine <span> med <div>
Dette er fordi Mozilla har svært ved at håndtere overflow:hidden på <td> tags, men kan godt finde ud af det på <div> tags, så meget brede tekster bliver korrekt trunkeret og ikke gør din tabel for bred.

Her er eksemplet. Kig på de første tre celler i den første række, og lav så resten af tabellen ligesådan.

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<html>
<head>
<title>Untitled Document</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<style type="text/css">
<!--
.ramme {
    border: 1px solid #000000;
}
.emner {
    width:100px;
    overflow:hidden;
    font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;
    font-size: 12px;
    font-style: normal;
    line-height: normal;
    color: #000000;
    text-decoration: none;
    font-weight: bolder;
}
.broedtekst {
    width:100px;
    overflow:hidden;
    font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;
    font-size: 11px;
    font-style: normal;
    line-height: normal;
    color: #000000;
    text-decoration: none;
}
.tal {
    font-size: 11px;
    font-style: normal;
}
TABLE {
    width:700px;
}
-->
</style>
</head>

<body>
    <table border="1" cellpadding="0" cellspacing="0" class="ramme">
      <tr valign="top">
        <td><div class="emner">1<br>
        Identifikation og kortl&aelig;gning
        </div></td>
        <td><div class="emner">2<br>
            <br>
      Beskrivelse og vurdering</div></td>
        <td><div class="emner">3<br>
              <br>
      Prioritering </div><div class="broedtekst">1= Her og nu<br>
      2= Vigtigt<br>
      3= Afventer</div></td>
        <td><div class="emner">4<br>
            <br>
      Handleplan for egne l&oslash;sninger</div></td>
        <td><div class="emner">5<br>
              <br>
      L&oslash;sninger </div><div class="broedtekst">der kr&aelig;ver inddragelse
      af arbejdsgiver</div></td>
        <td class="emner">6<br>
            <br>
      Opf&oslash;lgning<br>
      Hvem og hvorn&aring;r</td>
        <td><div class="emner">7<br>
              <br>
      R&aring;dgivning<br>
        </div><div class="broedtekst">Prim&aelig;rt teknisk forvaltning/ Arbejdstilsynet</div></td>
      </tr>
      <tr valign="top">
        <td><div class="emner">Temperatur</div><br>
            <div class="broedtekst">Er der behagelig temperatur?<br>
      Er der store temperaturvariationer over dagen; eller ved kraftig sollysindfald?<br>
      Er der tr&aelig;k? (Fodkoldt/ Kuldenedfald fra yderv&aelig;gge eller vinduer
      o. lign.)</div></td>
        <td class="broedtekst">&nbsp;</td>
        <td valign="bottom" class="broedtekst">&nbsp;</td>
      </tr>
      <tr valign="top">
        <td><div class="emner">Reng&oslash;ring</div><br>
            <div class="broedtekst">Bliver der gjort ordentlig rent?<br>
      Hovedreng&oslash;ring, hvor ofte?</div></td>
        <td class="broedtekst">&nbsp;</td>
        <td class="broedtekst"><p>&nbsp;</p>
            <p>&nbsp;</p>
        </td>
        <td class="broedtekst">&nbsp;</td>
        <td valign="bottom" class="broedtekst">Embedsl&aelig;gen</td>
      </tr>
      <tr valign="top">
        <td><div class="emner">Byggematerialer</div><br>
            <div class="broedtekst">Er de reng&oslash;rings-venlige?<br>
      Er de beskadiget? (Af slag eller slitage)</div></td>
        <td class="broedtekst">&nbsp;</td>
        <td valign="bottom" class="broedtekst">&nbsp;</td>
      </tr>
      <tr valign="top">
        <td><div class="emner">Inventar</div><br>
            <div class="broedtekst">Inventar der holder p&aring; st&oslash;v?
            (Sofa, stole, opslagstavler, forh&aelig;ng, gardiner)</div></td>
        <td class="broedtekst">&nbsp;</td>
        <td class="broedtekst"><p>&nbsp;</p>
        </td>
        <td class="broedtekst">&nbsp;</td>
        <td valign="bottom" class="broedtekst">Forbrugerstyrelsen</td>
      </tr>
      <tr valign="top">
        <td><div class="emner">Skimmelsvampe</div><br>
            <div class="broedtekst">Er der fugtpletter i f.eks. hj&oslash;rner,
            lofter, k&aelig;ldre?<br>
      Er der muggen lugt?</div></td>
        <td class="broedtekst">&nbsp;</td>
        <td valign="bottom" class="broedtekst">Specialistfirmaer</td>
      </tr>
      <tr valign="top">
        <td><div class="emner">Ventilation</div><br>
            <div class="broedtekst">Er der ventilationsanl&aelig;g<br>
      Fungerer det tilfredsstillende?<br>
      Bliver det regelm&aelig;ssigt vedligeholdt?</div></td>
        <td class="broedtekst">&nbsp;</td>
        <td valign="bottom" class="broedtekst">Private VVS firmaer</td>
      </tr>
    </table>
<p>&nbsp;</p>
</body>
</html>
Avatar billede sbm Nybegynder
19. december 2003 - 11:32 #20
Jeg har i øvrigt for en ordens skyld tilføjet en klasse TAL da du referer til den, men ikke havde defineret den i dit STYLE.
Avatar billede sbm Nybegynder
19. december 2003 - 11:38 #21
PS: Jeg er svar skyldig m.h.t. hvorden det ser ud på en Explorer 5.X på en mac. Dels fordi jeg ikke har adgang til en version 5.X og dels fordi jeg aldrig har prøvet at køre på en MAC. Men jeg mener det burde overholde standarderne...
Avatar billede anne-m Nybegynder
19. december 2003 - 14:23 #22
Jeg kigger på det :o) jeg er selvfølgelig indstillet på at lære noget - og ikke bare få dig til at lave det for mig! jeg må studere den kode noget mere, men det er svært... tak for hjælpen, du får point. ;o)