Avatar billede sv.a Nybegynder
18. december 2003 - 16:34 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Båndbredde styring

Hej.
Jeg skal have instal. en firewall, hvor jeg kan styre båndbredden.
F.eks. givet en IP Range en given båndbredde.
Og bare for at være lidt besværlig  :-)
Kan det gøres med tidsforskelle.
F.eks. fra kl. 08.00 - 16.00, må et IP Range kun få "så meget", og resten af døgnet "så meget".
Jeg har tænkt mig at bruge en pc med 2 stk. netkort (selvfølgelig)
Og enten mandrake 9.1 eller 9.2, eller Redhat 9.0
Netværks forbindelsen er en ADSL.
Jeg er naturligvis åben overfor andre LINUX distr.
Men Jeg vil helst bruge en af disse 2.
Avatar billede Slettet bruger
18. december 2003 - 16:46 #1
Det, du leder efter kalde Traffic Control eller Traffic Shaping.

Prøv at se på: http://www.shorewall.net/
Der er pakker til RedHat og Mandrake
Avatar billede djaahn Nybegynder
18. december 2003 - 21:57 #2
Det er en dum ide! Du sløver din forbinelse helt vildt ned, da du ikke kan styre indkomende trafik, og derfor er nød til kunstigt at neddrosle trafikken, ved at simulere en dårlig forbindelse. Dette gør du ved at smide ip pakker væk, og det er DUMT!
Det koster bare dyr båndbrede på din dyre ADSL!!!
se "http://www.ibiblio.org/pub/Linux/docs/HOWTO/other-formats/html_single/ADSL-Bandwidth-Management-HOWTO.html"
specielt afsnit 3.5.1
Men god fornøjelse med det, hvis du pengene til at smide gode IP pakker ud af vinduet!!
Avatar billede sv.a Nybegynder
19. december 2003 - 10:01 #3
Hvor længe må man have et spørgsmål åbent ?
Jeg kan desvære ikke afprøve nogle af de indlæg der er kommet, før d. 25 - 26 dec.
Jeg siger naturligvis tak for de indlæg der er kommet.
Men sidder der en "herude" med flere ideer, skal du ikke holde dig tilbage.
Avatar billede Slettet bruger
19. december 2003 - 14:19 #4
Du må have et spørgsmål åbent indtil du finder svaret.
Avatar billede langbein Nybegynder
21. december 2003 - 23:30 #5
I forbindelse med en annen diskusjon rundt firewalling ute på nettet så kom jeg bort i en firewall av noenlunde samme type som smoothwall som ser ut til å ha innebygget trafikk chaping. Den heter vel noe slik som mOnOwall og så tror jeg at den er basert på freebsd.

http://m0n0.ch/

Jeg tror at den som opsjon kan kjøres fra 1 stk cd og et stk floppy som inneholder konfigurasjonsfilene. Altså ingen hd, og det kan jo gi litt mindre støy.

Ellers screenshot som viser konfigurering av trafikkshaping:

http://m0n0.ch/wall/screens/shaper_edit.png

Man rekker jo ikke å teste ut alle de tingene man leser om på nettet, men hvis det hadde passet for deg å teste ut denne og hvis du ellers hadde lagt ut et par kommentarer om resultatet så hadde det vært kannon bra.

Dette med trafikk shaping er noe som mange spør etter og som det valig vis ikke er så enkelt å sette opp. Dersom det finnes en ferdig "rett ut fra boksen løsning" for dette så hadde jo det vært veldig bra.
Avatar billede sv.a Nybegynder
08. januar 2004 - 13:42 #6
Sådan!

Tak for henvendelserne.
Jeg tager langbein's forreslag da denne på bedste (nemmeste) måde løste mit problem.

- Shorewall skal nok sagtens kunne løse min IP shaping opgave, men at sætte denne op til flere forskellige konf. på forskellige tidspunkter af dagen, vil nok være ret besværligt. (dermed ikke sagt at dette ikke kan lade sig gøre)

- mOnOwall løser nemt IP shaping opgaven, samt en masse andre ting.
Den køre uden HD, og gemmer konf. på en diskette.
Derfor kan jeg her lave 2 forskellige konf. disketter, som så bare skal skiftes ud i løbet af dagen, alt efter hvad klokken er.
Dette har løst problemet, med flere forskellige konf. i løbet af døgnet.

mOnOwall køre som sagt uden HD, og derfor kan man så ikke sætte nogle jobs op til at selv at køre konf. filerne ind, på de forskellige tidspunkter af dagen.
For sådan kunne det jo også løses.
Men jeg har valgt (i første omgang) mOnOwall.

langbein spørger efter om jeg vil teste mOnOwall, og skrive mine kommentare om den.
Jeg er desvære nok ikke den rigtige person til den slags, men jeg kan dog godt komme med et par kommetarer.
Installation:
Dette er faktisk den eneste gang hvor der skal bruges skærm og tastatur.
der skal sættes netkort for WAN og LAN op etc. (husk at sætte CDrom som boot, og for en sikkerheds skyld, fjerne floppy som 2. eller 3. valg mulighed)
Konfiguration:
Denne er lige til at gå til, hvis man altså har sat netværket rigtigt op i installationen.
Man skal dog have lidt netværks kendskab, men det er til at finde ud af.
Drift:
Den har kørt nu i een uge, uden problemer.
Den skriver noget til log. men da den ikke har nogen HD. er der selvfølgelig nogle begrændsninger på det punkt.

Som sagt! Jeg er nok ikke den rigtige til det her, men jeg håber at det er nok.
Avatar billede langbein Nybegynder
08. januar 2004 - 14:22 #7
Takk for points og ennu mere takk for interessant tilbakemelding. Ser at monowall tydeligvis er noe som må testes !! (Har så langt bare lest om den :)