Avatar billede ps1000 Nybegynder
18. december 2003 - 06:26 Der er 8 kommentarer og
3 løsninger

Hub, switch eller router

Her hvor jeg bor, har vi lige fået bredbånd. Der er kun opsat 1 stik pr. lejlighed, men da jeg er i besiddelse af 3 pc'ere, vil jeg gerne kunne bruge alle pc'erne online (ikke nødvendigvis samtidigt), uden at skulle bruge en af dem som server. Jeg ønsker heller ikke netværk. Og jeg gider heller ikke længere at skifte kablet fra den ene PC til den anden. Alle PC'erne har de nødvendige netkort.

Det jeg ønsker er blot en box med min. 3-4 RJ45 netværksstik på den ene side, og på den anden side 1 stik til at connecte til mit ene bredbåndsstik.

Og det må ikke være en trådløs løsning.

Jeg er i tvivl om jeg skal bruge en hub, switch eller router. Findes der nogle løsninger, som ikke har brug for en ekstern strømforsyning?

Skynd jer at svare, så jeg kan nå at købe mig selv en god julegave :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
18. december 2003 - 06:43 #1
Min anbefaling: en kombineret router/switch.

En router så du kun har en IP adresse på ydersiden og med en indbygget
4 port switch på indersiden.

Den skal uden tvivl have strøm.
Avatar billede bredker Nybegynder
18. december 2003 - 06:44 #2
hvis du kun kan få 1 ip skal du have en router
kan du få flere ip nummer (1 til hver maskine ) er en hub eller swits god nok og også den billigste løsning

du skal have en med ekstern strømforsyning , da et fordeler ikke vil virke , der er noget i din hub eller swits der skal styre datastrømmen
Avatar billede arne_v Ekspert
18. december 2003 - 06:45 #3
Noget ligesom den her:
  http://www.edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1674597895

(jeg vil ikke specielt anbefale den, men den er *meget* brugt)
Avatar billede arne_v Ekspert
18. december 2003 - 06:49 #4
Selvom du kan få 3 IP så ville jeg sige at sikkerheds fordelen ved
en router ville opveje den beskedne pris forskel mellem en kombineret
router & switch og så kun en switch/hub.
Avatar billede topboy Nybegynder
18. december 2003 - 07:05 #5
Jeg har selv stofanet, og har tilsluttet fire pc`ere på en
gang med en Router, alle 4 kan være på nettet samtidigt, dog
skal den have strøm.
Skal de være på nettet samtidigt må det IKKE være en Switch
det skal være Router.
Avatar billede andersenph Nybegynder
18. december 2003 - 07:22 #6
Man kan også sige det på denne måde:
En hub er en dum switch. Den er out of date...
En switch bruges primært til at opdele større netværk i mindre. Med dine 3 computere har du ikke noget stort netværk.
En router bruges til at forbinde netværk. Dit netværk skal forbindes til Internettet. Derfor skal du bruge en router...
De fås ikke uden ekstern strømforsyning....
Avatar billede arne_v Ekspert
18. december 2003 - 07:30 #7
Hvis hub er out dated, så skal netværket vist ikke være særligt stor
for at man har brug for en switch. Noget i retning af mere end 1
computer !

:-)
Avatar billede andersenph Nybegynder
18. december 2003 - 07:32 #8
Din antagelse er fuldstændig korrekt :0)
Avatar billede ps1000 Nybegynder
18. december 2003 - 15:01 #9
Hej alle sammen, og tak for jeres svar.

Jeg venter lidt med at acceptere svar/give points, men har dog forstået at jeg skal satse på en router.

Jeg har kun adgang til 1 IP-adresse.

Arne henviser til et produkt på EDB-priser, uden dog at kunne anbefale det særlig meget. Hvorfor ikke?

Andre gode produkt forslag?
Avatar billede arne_v Ekspert
18. december 2003 - 15:13 #10
Det er så vidt jeg ved den mest brugte router til hjemme brug.

Derfor virker den uden tvivl.

Jeg ved imidlertid at der er mange andre produkter.

Så det var ikke fordi jeg ville fraråde DLINK'en.

Det er imidletid kun som eksempel at jeg har brugt den.
Avatar billede ps1000 Nybegynder
19. december 2003 - 00:39 #11
Lukker spørgsmål og tak til alle

Hilsen Joan